• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202/06-34339533, info@burojansen.nl.
    Steun Buro Jansen & Janssen wordt donateur.
  • Justitie en Veiligheid

  • Nieuwsblog

  • Openbaarheid

  • Nationaal Veiligheidsarchief

  • Publicaties

  • Crisis en Onveiligheid

  • Europa

  • Politieklachten

  • Veilig Internetten

  • Jansen Library

  • Wetgeving op het terrein van terrorismebestrijding

    Je vindt hier een overzicht van de wetgeving in Nederland op het terrein van terrorismebestrijding

    Overzicht reeds in werking getreden wetgeving

    Wet terroristische
    misdrijven

    Overzicht in wetgeving in behandeling

    Afgeschermde
    getuigen

    Wetsvoorstel Wijziging
    van het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek
    van Strafrecht en enige andere wetten ter verruiming
    van de mogelijkheden tot opsporing en vervolging
    van terroristische misdrijven

    Goedkeuring van
    het op 24 april 1986 te Straatsburg totstandgekomen
    Europees Verdrag inzake de erkenning van de rechtspersoonlijkheid
    van internationale niet-gouvernementele organisaties
    <

    Wet bestuurlijke
    maatregelen nationale veiligheid

    Wet politiegegevens

    Wijziging van de
    Wet op het onderwijstoezicht onder meer in verband
    met de bevoegdheid van de vertrouwensinspecteurs
    om bijzondere persoonsgegevens te verwerken

    Voorstel van
    wet tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht
    in verband met de strafbaarstelling van de verheerlijking,
    vergoelijking, bagatellisering en ontkenning van
    zeer ernstige misdrijven en ontzetting van de uitoefening
    van bepaalde beroepen

    Wijziging van de
    Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002
    in verband met de verbetering van de mogelijkheden
    van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten om onderzoek
    te doen naar en maatregelen te nemen tegen terroristische
    en andere gevaren met betrekking tot de nationale
    veiligheid alsmede enkele andere wijzigingen

    Wet terroristische misdrijven
    (28.463)

    Dit wetsvoorstel wijzigt het Wetboek
    van Strafrecht en enige andere wetten in verband
    met de uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien
    uit het EU-kaderbesluit over terrorismebestrijding.
    Met dit voorstel worden terroristische misdrijven
    afzonderlijk omschreven en worden misdrijven die
    beogen terroristische misdrijven voor te bereiden
    of gemakkelijk te maken zwaarder bestraft.

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van toelichting

    Tweede
    nota van wijzigingen
    (introductie samenspannen)

    Hoorzitting

    Debat
    Tweede Kamer

    Vervolg
    debat Tweede Kamer

    Andere
    Tweede Kamer stukken
    (zoek op nr 28463)

    Eerste
    Kamer stukken

    Wet
    terroristische misdrijven

    Overzicht van wetgeving in behandeling

     

    Afgeschermde
    getuigen (29.743)

    Dit wetsvoorstel beoogt de
    bruikbaarheid van informatie, afkomstig van de Algemene
    Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de
    Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD),
    in het strafproces te verbeteren door de informatie
    voorwerp te laten zijn van nader onderzoek door
    het horen van getuigen.

    belangrijkste onderdelen:

    • een getuige kan in het belang van de staatveiligheid gehoord
      worden als afgeschermde getuige
    • diens
      identiteit kan, als het belang van de staatveiligheid
      dat eist, verborgen blijven.
    • de afgeschermde
      getuige wordt gehoord door de rechter-commissaris
    • de afgeschermde
      getuige kan in het belang van de staatveiligheid
      niet instemmen met verstrekken van het proces
      verbaal van het verhoor aan de officier van
      justitie en de advocaten
    • de rechter-commissaris
      onderzoekt de betrouwbaarheid en legt daarover
      rekenschap af in het proces verbaal
      ambtsberichten van de AIVD en/of MIVD worden
      aangemerkt als zelfstandig bewijsmateriaal

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van Toelichting

    Debat
    Tweede Kamer

    Vervolg
    debat Tweede Kamer

    Vervolg
    debat Tweede Kamer


    Andere
    Tweede Kamer stukken
    (zoek
    op nr 29743)

    Eerste
    Kamer-stukken

    Wetsvoorstel
    Wijziging van het Wetboek van Strafvordering, het
    Wetboek van Strafrecht en enige andere wetten ter
    verruiming van de mogelijkheden tot opsporing en vervolging
    van terroristische misdrijven (30164)

    Dit voorstel verruimd
    in het Wetboek van Strafvordering, het Wetboek van
    Strafrecht en enkele andere wetten de mogelijkheden
    voor politie en justitie om ter voorkoming van terroristische
    aanslagen in een zo vroeg mogelijk stadium op te treden.Met
    dit voorstel kan de overheid sneller optreden bij
    grote dreiging van terrorisme. Voor inzet van bijzondere
    opsporingsbevoegdheden bij terrorisme is niet langer
    een redelijk vermoeden van een strafbaar feit nodig.
    Aanwijzingen zijn voldoende.

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van toelichting

    Debat
    Tweede Kamer

    Vervolg
    debat Tweede Kamer

    Vervolg
    debat Tweede Kamer

    Andere
    Tweede Kamer stukken
    (zoek op nr 30164)

    Eerste
    Kamer stukken

    Goedkeuring van
    het op 24 april 1986 te Straatsburg totstandgekomen
    Europees Verdrag inzake de erkenning van de rechtspersoonlijkheid
    van internationale niet-gouvernementele organisaties
    (28764)

    Belangrijkste bepaling:
    In de nota van wijziging worden twee regelingen
    voorgesteld die zijn gericht op de bestrijding
    van rechtspersonen en andere juridische lichamen
    die zich in Nederland schuldig maken aan gedragingen
    die een inbreuk vormen op de openbare orde.
    De eerste regeling voorziet in de mogelijkheid
    om de rechter te verzoeken een verklaring voor
    recht af te geven waarin het doel of de werkzaamheid
    van een buitenlandse corporatie in strijd met
    de openbare orde wordt verklaard.
    De tweede regeling bepaalt dat organisaties die
    zijn geplaatst op een EU terrorismelijst gedurende
    de vermelding in de lijst van rechtswege verboden
    zijn en niet bevoegd om in Nederland rechtshandelingen
    te verrichten.

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van toelichting

    Nota
    van wijzingen

    Debat
    Tweede Kamer

    Vervolg
    debat Tweede Kamer

    Andere
    Tweede Kamer stukken
    (zoek op nr 28764)

    Eerste
    Kamer stukken

    Regelsinzake
    het opleggen van beperkende maatregelen aan personen
    met het oog op de bescherming van de nationale veiligheid
    en inzake het weigeren of intrekken van beschikkingen
    met het oog op de bescherming van de nationale veiligheid
    (Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid)(30566)

    Belangrijkste bepaling:
    1. Onze Minister kan, indien dat noodzakelijk
    is met het oog op de bescherming van de nationale
    veiligheid, aan een persoon die op grond van zijn
    gedragingen in verband kan worden gebracht met
    terroristische activiteiten of de ondersteuning
    daarvan, een maatregel opleggen, strekkende tot
    beperking van de vrijheid van beweging.
    2. Een maatregel kan bestaan uit een of meer van
    de volgende verplichtingen:
    a. zich te houden aan een verbod om zich te bevinden
    in of in de omgeving van een of meer bepaalde
    objecten dan wel in een bepaald gedeelte of bepaalde
    delen van Nederland;
    b. zich te houden aan een verbod om zich te bevinden
    in de nabijheid van een of meer bepaalde personen;
    c. zich op door Onze Minister vast te stellen
    tijdstippen te melden bij de korpschef van het
    regionale politiekorps waarin de gemeente is gelegen
    waar de betrokkene woon- of verblijfplaats heeft,
    dan wel bij de korpschef van een ander door Onze
    Minister aan te wijzen regionaal politiekorps.

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van toelichting

    Andere
    Tweede Kamer stukken
    (zoek op nr 30566)

    Regels
    inzake de verwerking van politiegegevens (Wet politiegegevens)(30327)

    Het wetsvoorstel beoogt
    oa. het opzetten van themaregisters. Het betreft
    artikel 10 lid b:
    Onderdeel b van
    dit lid betreft de gegevensverwerking teneinde
    inzicht te verkrijgen in de betrokkenheid van
    personen bij handelingen die kunnen wijzen op
    het beramen of plegen van misdrijven die door
    hun omvang of ernst of hun samenhang met andere
    misdrijven een ernstig gevaar voor de rechtsorde
    opleveren. De aanpak van deze misdrijven vergen
    de opbouw en instandhouding van een permanente
    informatiepositie. In dit onderdeel gaat het
    om zwaarwegende strafrechtelijke thema’s,
    zoals terrorisme, die zeer bedreigend zijn voor
    de samenleving en ten aanzien waarvan geldt
    dat de klassieke strafrechtelijke benadering,
    waarbij ervan wordt uitgegaan dat de overheid
    reageert op gepleegde normschendingen, niet
    afdoende is. Om deze dreigingen het hoofd te
    kunnen bieden en inzicht te kunnen verkrijgen
    in de kring van personen die op grond van de
    handelingen die zij verrichten daarbij betrokken
    kunnen zijn,
    is het noodzakelijk dat relevante gegevens worden
    verzameld en geanalyseerd zodat de normschending,
    bijvoorbeeld een bomaanslag, kan worden voorkomen.
    Aanleiding voor de gegevensverwerking is dat
    de handelingen kunnen wijzen op het beramen
    of plegen van bepaalde categorieën van
    misdrijven die een ernstig gevaar voor de rechtsorde
    opleveren. De categorieën van misdrijven
    die de rechtsorde ernstig bedreigen, ter zake
    waarvan op grond van dit onderdeel gegevens
    mogen worden verwerkt, zullen bij algemene maatregel
    van bestuur worden omschreven.

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van toelichting

    Andere
    Tweede Kamer stukken
    (zoek op nr 30327)

    Eerste
    Kamer stukken

    Wijziging
    van de Wet op het onderwijstoezicht onder meer in
    verband met de bevoegdheid van de vertrouwensinspecteurs
    om bijzondere persoonsgegevens te verwerken (30460)

    Belangrijkste bepaling:
    1.vertrouwensinspecteurs de bevoegdheid wordt
    toegekend bijzondere persoonsgegevens te verwerken
    in overeenstemming met de Wet bescherming
    persoonsgegevens (WBP);
    2. de taak van de vertrouwensinspecteur wordt
    uitgebreid ten behoeve van personen die in
    het onderwijs te maken krijgen met discriminatie
    of radicalisering;

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van toelichting

    Andere
    Tweede Kamer stukken
    (zoek op nr 30460)

    Wijziging
    van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
    2002 in verband met de verbetering van de mogelijkheden
    van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten om onderzoek
    te doen naar en maatregelen te nemen tegen terroristische
    en andere gevaren met betrekking tot de nationale
    veiligheid alsmede enkele andere wijzigingen

    Belangrijkste bepaling:

    1. de verplichting informatie
    af te staan wordt uitgebreid

    Momenteel is het zo dat
    de AIVD zich kan wenden tot bestuursorganen
    met een vraag om bepaalde gegevens. In het
    nieuwe voorstel wordt bij algemene maatregel
    van bestuur vastgesteld welke bestuursorganen
    verplicht worden gegevens af te staan aan
    de AIVD. Expliciet wordt hierbij rechtstreekse
    geautomatiseerde toegang mogelijk gemaakt,
    ‘hierbij moet worden gedacht aan de situatie
    dat door een dienst via een on line verbinding
    in real time gegevens kunnen worden opgevraagd
    bij het bestuursorgaan’.Er bestond al
    een verplichting voor aanbieders van openbare
    telecommunicatienetwerken en openbare telecommunicatiediensten
    om verkeersgegevens en gegevens van de abonnee
    (naam/nummergegevens af te staan). Wel wordt
    de begripsomschrijving dusdanig gewijzigd
    (aanbieder van een communicatiedienst) dat
    ook webhosting, internettelefonie (maar ook
    besloten netwerken) onder deze verplichting
    vallen. Nieuw wordt dezelfde verplichting
    gegevens aan te leveren voor bepaalde (door
    een AMVB aangewezen) financiële dienstinstellingen
    en vervoerders.

    2. meer gegevens

    Tot nu toe kan de AIVD alleen
    gegevens verzamelen en verwerken over mensen
    waarvan het vermoeden bestaat dat ze een ernstig
    gevaar vormen voor de democratie, mensen tegen
    een wie een veiligheidsonderzoek loopt, als
    het nodig is in het kader van het onderzoek
    naar andere landen(contra-spionage), als een
    andere inlichtingen- of veiligheidsdienst
    gegevens heeft ingewonnen, als de gegevens
    noodzakelijk zijn ter ondersteuning van een
    goede taakuitvoering door de dienst of van
    mensen die werkzaam zijn of zijn geweest voor
    een dienst (huidige artikel 13).
    Dit wordt in het wetsvoorstel flink uitgebreid.
    Het nieuw artikel 29b geeft de inlichtingendiensten
    de bevoegdheid om een (geautomatiseerd) gegevensbestand
    of een deel daarvan op te vragen bij bestuursorganen,
    communicatiedienst aanbieders, financiële
    dienstverlener of een vervoerder. Ze zijn
    verplicht deze bestanden af te staan. De gegevens
    mogen expliciet ook betrekking hebben op andere
    personen dan in het eerste en tweede lid van
    artikel 13 (nieuw: artikel 13 lid 5).

    3. verstoren

    De mogelijk tot verstoren,
    die wettelijk is vastgelegd in artikel 21
    wordt gewijzigd. Het gaat dan om activiteiten
    van de AIVD waarbij ‘met name bepaalde
    antidemocratische , staatsgevaarlijke activiteiten
    of ander in de WIV 2000 genoemde belangen
    worden ontmoedigd of in de kiem gesmoord met
    als doel te voorkomen (preventief) dat de
    met de genoemde activiteiten gepaard gaande
    risico’s worden gerealiseerd’. Ook
    het (preventief) onder controle brengen van
    targets valt hieronder.
    Nu is deze bevoegdheid alleen toe te passen
    door de inzet van een agent. In het wetsvoorstel
    wordt voorgesteld deze bevoegdheid ook aan
    de AIVD zelf te geven. Als voorbeeld stelt
    de regering in de Memorie van Toelichting
    dat een reguliere medewerker van de AIVD bijvoorbeeld
    verstoringactiviteiten met betrekking tot
    internet eenvoudig zou kunnen uitvoeren
    De regering geeft aan verstoringacties niet
    als laatste middel (ultimum remedium) te willen
    beschouwen, maar sluit in toepassing wel aan
    bij de door de Commissie Bestuurlijke Evaluatie
    AIVD gestelde voorwaarden.
    Er moet volgens de CBE gekeken worden naar
    1. de ernst van het risico (product van ernst,
    waarschijnlijkheid en dreiging), 2. de onmiddellijkheid
    van het risico, 3. de sterkte van de aanwijzing
    dat de dreiging wordt verwezenlijkt en 4.
    de impact van de verstoringactie op de direct
    betrokkenen. Deze voorwaarden worden nader
    uitgewerkt in operationele aanwijzingen.

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van toelichting

    Verslag
    Cie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

    Voorstel
    van wet tot wijziging van het Wetboek van Strafrecht
    in verband met de strafbaarstelling van de verheerlijking,
    vergoelijking, bagatellisering en ontkenning van
    zeer ernstige misdrijven en ontzetting van de uitoefening
    van bepaalde beroepen

    Belangrijkste
    bepaling:

    Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift
    of afbeelding, een misdrijf, omschreven in de
    Wet internationale misdrijven, een misdrijf,
    omschreven in artikel 6 van het Handvest van
    het Internationale Militaire Tribunaal bij het
    Verdrag van Londen van 8 april 1945, of een
    terroristisch misdrijf als bedoeld in artikel
    83 waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld,
    verheerlijkt, vergoelijkt, bagatelliseert of
    ontkent, welke verheerlijking, vergoelijking,
    bagatellisering of ontkenning, naar hij weet
    of redelijkerwijs moet vermoeden, de openbare
    orde ernstig verstoort of kan verstoren, wordt
    gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste
    een jaar of geldboete van de derde categorie.

    Wetsvoorstel

    Memorie
    van toelichting