Leander

EHRM 26 maart 1987, NJCM-bulletin 13-2 (1988) p. 148-166
(Artt. (6,) 8, 10 en 13 EVRM + 13 Besluit Veiligheidsonderzoeken Zweden (uitvoeringsinstructie: een geheim KB))
De klacht van Leander kwam er in hoofdzaak op neer dat hem, naar Zweeds recht onvoldoende mogelijkheden werden geboden zich teweer te stellen tegen de te zijnen aanzien uitgesproken verdenking een verhoogd veiligheidsrisico te zijn. Leander wenste in aanmerking te komen voor een (tijdelijke) aanstelling in openbare dienst bij het marine-museum. Het betrof een vertrouwensfunctie omdat uit de hoofde van die functie ook (mogelijk beperkt) toegang zou zijn tot een aantal magazijnen en historische objecten op de naastgelegen marinebasis. Het veiligheidsonderzoek omvatte onder meer onderzoek van gegevens uit een geheim politieregister van de Nationale politie raad. Het opnemen van gegevens over Leander geschiedde hoofdzakelijk op grond van een geheim KB uit 1973, een instructiebesluit ter uitvoering van het Besluit Veiligheidsonderzoeken 1969. Voor registratie van gegevens en verstrekking daarvan zouden in genoemd KB allerlei garanties zijn ingebouwd ter verzekering van de juistheid. Leander vermoedde dat zijn verleden (dat is zijn vroegere lidmaatschap van de Zweedse communistische partij, het deel uitmaken van een links-liberaal tijdschrift, het tijdens zijn diensttijd actief zijn in de soldatenvakbond en de Zweedse bond voor bouwarbeiders en het maken van enkele reizen naar Oostbloklanden) de negatieve uitkomst van het veiligheidsonderzoek had bepaald.

Het Europees Hof beantwoord de volgende vragen:
A. Whether there was any interference with an Art. 8 right?
It was uncontested that the secret police-register contained information relating to Mr. Leander's private life. Both the storing and the release of such information, which were coupled with a refusal to allow Mr. Leander an opportunity to refute it, amounted to an interference with his right to respect to private life as guaranteed bij Art. 8 .1.

B. Whether the interference was justified?
1. Legitimate aim? Yes, protection of national security.
2. In accordance with law?
a. General principles: Interference must have some basis in domestic law. Accessible to the individual concerned and its consequences for him foreseeable. Special context of secret controls of staff in sectors affecting national security cannot be the same as in many other fields. Nevertheless (...) the law has to be sufficiently clear in its terms to give them an adequate indication as to the circumstances in which and the conditions on which the public authorities are empowered to resort to this kind of secret and potentially dangerous interference with private life (.67, p. 32).

b. Application in the present case: The interference had a valid basis in domestic law, namely (Besluit Veiligheidsonderzoeken 1969)
Accessable/foreseeable? Ordinance does confer a wide discretion on the National Police Board as to what information may be entered in the register. Limited by law (welke info mag worden opgeslagen): No entry is allowed merely for the reason that a person, by belonging to an organisation or by other means, has expressed a political opinion. Information necessary for the special police service and to be intended to serve the purpose of preventing or detecting offences against national security, etc. Ordinance contains explicit and delailed provisions as to what information may be handed out, the authorities to which information may be communicated, the circumstances in which such communication may take place and the procedure to be followed by the National Police Board when taking decisions to release information. Therefore in accordance with law.

3. Necessary in a democratic society in the interest of national security? Pressing social need, proportionate to the legitimate aim.
In these circumstances, the court accepts that the margin of appreciation available to the respondant State in assessing the pressing social need in the present case, and in particular in choosing the means for achieving the legitimate aim of protecting national security, was a wide one. (...) there exist adequate and effective guarantees against abuse. (...) the Government invoked twelve different safeguards... (zie p. 151-152). Waarbij vooral door het Hof grote waarde werd gehecht aan: de aanwezigheid van parlementarirs in de Nationale politie raad (met vetorechten) en het toezicht van de kant van de Justitiekanselier, de Ombudsman en de vaste kamer commissie voor Justitie.

The interference to which Mr. Leander was subjected cannot therefore be said to have been disproportionate to the legitimate aim pursued.
Ook de verweren met betrekking tot de schending van art. 10 EVRM (vrijheid van meningsuiting) en art. 13 (effective remedie) slagen niet.
Voor de volledige uitspraak: zie publications of the European Court of Human Rights, Serie A, Vol. 116, 26 maart 1987, Straatsburg 1987.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken