13.2 Slotconclusie

Ondanks het gelukkige feit dat het Nederlandse (internationale) transport over de weg het, althans gemeten over een langere reeks van jaren, goed doet, is er een probleem ontstaan van kleinere noodlijdende bedrijven aan de onderkant van de transportmarkt. In deze sector wendt men allerlei legale en ook illegale middelen aan om het hoofd boven water te houden en het is zonder meer duidelijk dat een aantal bedrijven dat in een dergelijke positie verkeert, zich er toe heeft geleend hand- en spandiensten te verrichten voor de georganiseerde misdaad of daardoor zelfs wordt beheerst. Over de omvang van dit verschijnsel durven we op
basis van de voorliggende stukken geen uitspraak te doen.
We zijn de georganiseerde misdaad in twee gedaanten tegengekomen. De transportbranche speelt een zekere rol in allerlei typen van fraude in EU-verband. Overigens is het delict hier steeds fraude en de omstandigheid dat daarvoor transportfirma's worden gebruikt, is betrekkelijk willekeurig. Het rapport in deze reeks over de georganiseerde misdaad dat handelt over fraude, geeft meer inzicht in deze relatie. Dat ligt anders voor de tweede manier waarop de transportbranche bij de georganiseerde misdaad is betrokken: smokkel van (hoofdzakelijk) verdovende middelen. Smokkelaars richten bewust transportfirma's op om drugs Europa binnen te kunnen rijden en een aantal reeds bestaande transportondernemers zowel als hun chauffeurs lijkt direct bij deze smokkel betrokken. Binnen de wereld van de georganiseerde misdaad lijkt in ieder geval n grote drugshandelorganisatie over een goed systeem te beschikken om zwakke bedrijven op te sporen en te benaderen. Helaas stelt ons materiaal ons niet in staat om de geopperde veronderstelling dat vooral kleine en jonge bedrijven het risico lopen, te bevestigen. Binnen de branche is men algemeen van oordeel dat de betrokkenen goed weten wat zij doen omdat smokkelen altijd opvallende afwijkingen impliceert van de routine in het bedrijf. Er wordt onzakelijk met de klant omgegaan, men is de truck langdurig kwijt om er bergplaatsen in te laten aanbrengen, het bevrachten duurt te lang door de omweg die moet worden gemaakt enzovoort. De gevestigde branche ziet dit alles met lede ogen aan, want het brengt de gehele branche in diskrediet en individuele ondernemers tonen zich soms ziedend over de oneerlijke concurrentie die hen wordt aangedaan. Echter, wanneer het op praten aankomt, krijgt het gesloten karakter van de transportbranche weer de overhand en zwijgen de transporteurs in alle talen.

De ondernemersorganisatie heeft zich vooralsnog sterk gericht op het behartigen van de belangen van transportondernemers wier materieel en ladingen zijn ontvreemd, van de verlokkingen van de georganiseerde misdaad weet men vrijwel niets af. Er bestaat geen systeem om malafide leden te weren of illegaal opererende transporteurs uit de branche te verwijderen. De strijd hiertegen wordt klaarblijkelijk geheel overgelaten aan politie en justitie.

Bij onze speurtocht zijn wij geen voorbeelden tegengekomen waarbij transportondernemingen voor andere doeleinden werden gebruikt dan voor de uitvoering van de criminaliteit zelve. Waar dit wel het geval is, lijkt het geweldsniveau vooralsnog niet hoog te zijn. In beginsel zouden ze gebruikt kunnen worden om illegaal vermogen wit te wassen, maar we weten niet of en zo ja, in welke mate, dat gebeurt. Verder hebben we ook geen enkele reden om de vraag of de branche op een andere manier door de georganiseerde misdaad is genfiltreerd dan voor de hier genoemde hulp bij uitvoering van het delict zelf noodzakelijk is, positief te beantwoorden.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken