3.4 Het veiligheidsplan

Het incident dat tijdens de eerste vergadering van de commissie plaatsvond, noodzaakte tot het opstellen van een veiligheidsplan. Dit plan werd opgesteld door de beveiligingsdienst van de Kamer in samenspraak met de Binnenlandse veiligheidsdienst.

Een onderdeel van het veiligheidsplan betrof de beveiliging van personen en documenten. De volgende
afspraken werden gemaakt:
Binnenlandse veiligheidsdienst.
- Alle leden van de staf alsmede de stenografen werden onderworpen aan een veiligheidsonderzoek door de documentalisten beoordeelden, in overleg met de griffier, welke categorie van toepassing was. Geheime - Alle informatie werd onderverdeeld in drie categorien, te weten geheim, intern en openbaar. De documenten werden in de kluis bewaard en konden alleen worden ingezien in de stafruimte van de commissie. Deze documenten kwamen niet buiten die ruimte. Interne documenten waren documenten ten behoeve van de commissie en de staf. Deze stukken konden per bode of per expresse worden verstuurd en dienden bewaard te worden in een afgesloten kast; bij voorkeur in de beveiligde ruimte van de staf. De openbare stukken waren openbaar en konden vrijelijk worden meegenomen.

Computerinformatie mocht in beginsel het besloten netwerk van de beveiligde ruimte niet verlaten. Alleen - Het opslaan van computerinformatie op een diskette moest zoveel mogelijk worden vermeden. diskettes, waarbij gebruik werd gemaakt van interne en openbare stukken, konden - na goedkeuring door de griffier - naar huis worden meegenomen, indien daar bepaalde werkzaamheden moesten worden verricht. Thuis of op een andere werkplek mochten geen diskettes met informatie over de enqute worden opgeslagen. Diskettes waarop gegevens over geheime stukken waren verwerkt, mochten de beveiligde ruimte niet verlaten. verzoeken om informatie van de media door de voorzitter en de griffier werden afgehandeld. Bij aanvang van - Gezien de grote belangstelling van de media voor het werk van de commissie, was de afspraak dat alle de openbare verhoren werd die taak overgenomen door de stafdienst Communicatie van de Tweede Kamer. De leden van de staf dienden zich tijdens het onderzoek te houden aan de strikte geheimhoudingsplicht met betrekking tot de inhoud van hun werkzaamheden en overige enqutezaken.

aangekondigd bij de griffier.
- Slechts een beperkt aantal personen had toegang tot de beveiligde ruimte. Bezoekers moesten vooraf worden Daarnaast moesten de ruimten van de commissie aan stringente veiligheidseisen voldoen. Daartoe werden de nodige bouwkundige werkzaamheden verricht en technische middelen aangeschaft. Op grond van het veiligheidsplan moesten tevens voorzieningen worden getroffen aan de woningen van de leden van de commissie. De commissie constateert dat bij de uitvoering van deze werkzaamheden veel vertraging is opgetreden.

Deze beveiligings- en veiligheidsmaatregelen drukken niet alleen zwaar op het budget van de commissie, maar hebben ook gevolgen gehad voor de staf van de commissie en het personeel van de beide Kamers en de Stenografische dienst. Ook een groot aantal medewerkers van de beveiligingsdienst van de Kamer werd onderworpen aan een veiligheidsonderzoek.

Aangezien de werkruimten van de staf van de commissie slechts door een beperkt aantal mensen geopend en gesloten konden worden, waarbij telkens de beveiligingsdienst van de Tweede Kamer aanwezig diende te zijn, konden de ruimten niet ongelimiteerd open blijven. Bovendien was het sleutelbeheer in handen van de beveiligingsdienst van de Eerste Kamer, zodat er ook altijd een beveiligingsbeambte van de Eerste Kamer aanwezig moest zijn.

De commissie constateert met vreugde dat, mede dankzij de beveiligingsmaatregelen, zich geen veiligheidsincidenten hebben voorgedaan. Zij is het personeel van de beveiligingsdiensten van de Eerste en Tweede Kamer en de Binnenlandse veiligheidsdienst dankbaar voor hun werkzaamheden.


vorige         inhoudsopgave en zoeken