11.1 Documenten

Binnen de EU rijden wagens doorgaans op de zogenaamde T-documenten (=Transit). Deze documenten bestaan uit vijf bladzijden en bij vertrek uit Nederland wordt het eerste blad bij de douane achtergelaten. Deze formulieren zijn alleen geldig binnen de EU en bij overschrijding van een buitengrens moeten nieuwe vervoersdocumenten worden opgemaakt. Bovendien stuurt de douanepost aan de EU-buitengrens het laatste blad van het formulier op naar de Nederlandse douane, zodat bewezen is dat de vracht de EU heeft verlaten. Een lading kan vervoerd worden onder status 1 of status 2. Een T1-status betekent dat de EU-belasting over de vracht nog niet is afgedragen. Tijdens doorvoer, wanneer de vracht binnen de EU blijft, hoeft deze heffing niet te worden betaald. Pas bij het verlaten van de EU houdt de fiscus de hand op. Een T2-status betekent dat de heffingen en belastingen over de lading al zijn afgedragen, of ze in het geheel niet hoeven te worden betaald, omdat de goederen binnen de EU blijven.

Wanneer goederen een bestemming buiten de EU hebben (of van buiten de EU naar binnen komen), reizen ze meestal op een zogenaamd TIR-carnet (= Transport Internationale Routire). Dit formulier bestaat uit zeven bladen en bij het verlaten van Nederland blijft n blad bij de douane achter. Voor ieder niet-EU-land waar de vrachtwagen doorheen rijdt, moeten de papieren bij binnenkomst steeds geldig gemaakt worden, om bij het verlaten van dat land weer afgetekend te worden: het bewijs dat de vracht het land verlaten heeft, moet steeds n douane-post teruggestuurd worden. Wanneer de vracht op de eindbestemming is aangekomen, wordt de laatste bladzijde ter bewijs naar de douane-post van allereerst vertrek opgestuurd. Dan pas is het document aangezuiverd.

De Tir-carnets worden in Nederland uitgegeven door Transport en Logistiek Nederland. Er bestaat bovendien een levendige zwarte handel in deze documenten en zijn er nauwelijks van echt te onderscheiden - nagemaakte Tir-carnets op de markt. Na de douane-controle gaan de formulieren voor een laatste check terug naar TLN en vervolgens nog naar de International Road Union (IRU) in Genve. Transport en Logistiek Nederland vindt geregeld nog Mickey Mouse-stempels op de documenten, soms zelfs stempels uit steden waar geen douane-kantoor is.

De achterste douane-bladen van het T en TIR-formulier komen soms niet meer terug; soms omdat de plaatselijke douane er niets van snapt, maar vaker omdat de bewuste goederen de EU-grens helemaal niet passeren. Ze worden gewoon op de Europese markt verkocht, maar zijn formeel zoek. In dat geval is er
fraude gepleegd. De varianten van Euro-fraude komen in dit hoofdstuk aan de orde.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken