11. EUROFRAUDE IN DE VERVOERSBRANCHE

Het wegvallen van de Europese binnengrenzen maakt de controle op het transport moeilijker en daarmee het gesjoemel met heffingen, subsidies en belastingen gemakkelijker. Voorheen werden aan de Nederlandse grens documenten aangemaakt die bewezen dat een lading goederen het land was binnengekomen of had verlaten, en daarmee was de kous af. Invoerrechten, accijnzen of subsidies werden hier (bij wijze van spreken) afgerekend. Maar tegenwoordig passeren de vrachtauto's doorgaans zonder controle de Nederlandse grenzen. Voor goederen waarover belastingen dienen te worden betaald of subsidies kunnen worden ontvangen, moet achteraf worden bewezen dat de goederen inderdaad op de plaats van bestemming zijn aangekomen en dus recht hebben op belastingrestitutie of subsidiegeld. Het geheel van alle fraude-vormen waarbij er sprake is van misbruik van Europese regels, subsidies en belastingen noemen we Eurofraude. In het rapport van H. van de Bunt over illegaal optreden in legale bedrijfstakken en sectoren - ook in deze serie - wordt er eveneens aandacht aan deze vorm van criminaliteit geschonken.

Met Eurofraude betreden we volgens onze definitie het terrein van de georganiseerde misdaad. In deze gevallen wordt de criminaliteit niet gepleegd door de transporteurs zelf, maar worden hun bedrijven door EU-fraudeurs als instrument gebruikt. We kunnen in deze paragraaf aangeven welke vormen er voorkomen, maar het is voor ons onmogelijk iets te zeggen over de omvang van het verschijnsel omdat in de documenten die ons door de politie ter beschikking zijn gesteld, niet meer dan twee zuivere gevallen van Euro-fraude voorkomen.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken