12.2 Drugssmokkel

Er vindt een aanzienlijke smokkel van (illegale) goederen in vrachtwagens plaats. De sloffen sigaretten en flessen drank die chauffeurs voor eigen bijverdienste in de cabine of lading meenemen, blijven hier buiten beschouwing, omdat het hoofdzakelijk om kleinschalige en niet-georganiseerde smokkel gaat. Bij andere smokkelvormen wordt echter op grote schaal gebruik gemaakt van reguliere professionele transportbedrijven. De smokkel op grote schaal betreft voornamelijk drugs, zoals XTC en andere synthetische drugs naar Engeland (vaak in bloemen en bloembollen) en Zweden, en bovenaan de lijst natuurlijk hash uit - onder andere - Noord-Afrika. We bespreken de drugssmokkel per drugssoort en zoomen daarbij kort in op (voornamelijk hash-)transporten uit Marokko.

12.2.1 Nederwiet

In Nederland wordt naar een schatting van Steinmetz c.s. (1995) jaarlijks gemiddeld 51 ton wiet geproduceerd, met een gezamelijke omzet van 416 miljoen gulden. Deze wiet blijft voor het overgrote deel binnen Nederland: er wordt slechts voor 16 miljoen gulden gexporteerd. Vooralsnog doen deze drugs in de smokkel niet echt mee.

12.2.2 Hash en marihuana

Zoals gezegd is de organisatie van de soft-drugshandel veelal in handen van Marokkanen, maar voor de uitvoering van het daadwerkelijke transport (boven de 50 kilo) worden Europese, waaronder veel Nederlandse, transporteurs ingeschakeld. (Steinmetz c.s., 1995) Deze werken met chauffeurs van verschillende nationaliteiten. Er zijn een kleine zestig Nederlandse transportbedrijven die op Marokko rijden, waaronder twee hele grote, die bijna dagelijks naar Noord-Afrika afreizen. Aangezien er bijna veertig Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in Marokko vastzitten vanwege drugssmokkel, hebben gemiddeld twee van elke drie transportbedrijven n chauffeur in detentie. Marokkaanse hash domineert, zo blijkt uit de bovenstaande alinea's, de Nederlandse markt. Er is een min of meer continue stroom van Maroc naar ons land; gemiddeld zo'n 2000 tot 5000 kilo per week. Drugsorganisaties gaan ervan uit dat n op elke drie transporten wordt onderschept (Steinmetz c.s., 1995). Volgens dit getal, zou het werkelijke aantal gesmokkelde kilo's in 1994.300.000 bedragen. De hoeveelheden in beslag genomen cannabis nemen bijna jaar na jaar toe, zo blijkt
uit gegevens die afkomstig zijn van het Marokkaanse ministerie van binnenlandse zaken (1993) en twee Marokkaanse kranten, namelijk Maroc-Hebdo (17 juni 1994) en Al-Alam (april 1995): Tabel

Er zijn talloze kleine organisaties die drugs vervoeren en een vijftigtal grotere groepen, die ieder gemiddeld n tot driemaal per jaar een drugstransport rijden. In personenwagens, busjes en campers gaat gemiddeld 10 tot 100 kilo per keer mee; het gaat hier meestal niet om georganiseerde transporten. Per vrachtauto of schip gaat zo'n 1000 tot 1500 kilo per keer mee, hoewel een genterviewde beweert iedere keer vijfduizend kilo mee te nemen. Volgens Steinmetz c.s. (1995) weten chauffeurs vaak niets van de illegale ladingen wordt er veelvuldig gewisseld van transportbedrijf, vaak via het doorverkopen van omgebouwde vrachtwagens. In Nederland vindt de distributie van hash voornamelijk plaats via Amsterdam, maar ook Zeeland (Middelburg en Vlissingen), Brabant, Limburg (Roermond en Venlo) en het Oosten (Twente en Arnhem) kennen hun handelsconcentraties. Steinmetz c.s. (1995) schatten in dat de oostelijke en zuidoostelijke steden zich vooral op de handel met Duitsland, Scandinavi en Zwitserland richten en de zuidelijke vooral op Belgi en Frankrijk zijn gericht.

12.2.3 Harddrugs

De heronesmokkel komt voornamelijk uit Turkije, via de Balkanroute. Volgens een CRI-rapport kwam in 1993 85 procent van de onderschepte harddrugs op die manier Nederland binnen; er werd in dat jaar 900 kilo herone in beslag genomen. De drugs worden voornamelijk vervoerd met vrachtauto's van Turkse transportondernemingen, maar na een verscherping van de controle op Turkse vrachtwagens, worden in toenemende mate vrachtauto's uit andere landen ingezet (CRI, 1993). Een ander genoemd traject is via vrachtwagens van Libanon naar Irak en Syri en vandaar uit op de boot naar Griekenland of het toenmalige Joegoslavi. Want een vrachtauto uit Libanon is verdacht, maar als deze uit Griekenland komt veel minder. De relatief nieuwe drug XTC is een buitenbeentje op de drugsmarkt, omdat het voor een groot deel in Nederland zelf geproduceerd wordt en vervolgens voor een groot deel verhandeld naar het buitenland. Nederlandse trucks met synthetische drugs worden vaak in Engeland, Scandinavi en Frankrijk betrapt, met meestal vrij grote hoeveelheden pillen aan boord. Een andere, aan synthetische drugs gerelateerde, vorm van smokkel betreft het transport van bepaalde chemicalin die bij de produktie van XTC worden gebruikt. Over de omvang van deze smokkel hebben we geen gegevens kunnen achterhalen.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken