4.1 Rentabiliteitscijfers

In 1982 ging het niet zo goed met de rentabiliteit - het netto overschot in procenten van de netto opbrengst - van Nederlandse transportondernemingen; de cijfers doken toen in het negatieve: -0,2 voor het internationaal vervoer en -2,3 voor het binnenlands transport. Daarna volgt er een opleving die zijn hoogtepunt bereikt in 1986: de rentabiliteit in het binnenlands vervoer ligt dan op 5,4 procent en bedraagt 6,4 procent in het grensoverschrijdende vervoer. Vanaf die hoogte kan het percentage alleen nog maar dalen en dat doet het dan ook. Het dieptepunt werd in 1993 bereikt: dan duiken de percentages weer voor het eerst in elf jaar tijd onder de nullijn, ten minste voor wat betreft het internationaal transport; de score daar is -1,3 procent. De rentabiliteit in het binnenlands vervoer zakt met 0,4 procent. In 1994 trekken de cijfers echter weer aan: het binnenlands vervoer heeft een rentabiliteitspercentage van 2,3 procent en het internationaal vervoer staat op 1,4 %. Helaas geven de rentabiliteitscijfers alleen gegevens over het totaal aantal bedrijven, zodat onduidelijk is welke categorie bedrijven het meest in nood verkeert. De faillissementscijfers geven wat dat betreft meer inzicht.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken