4.2. De Rotterdamse Haven

Zoals in de vorige paragraaf al is aangegeven krijgt een internationale zeehaven te maken met smokkel van allerhande goederen. Door de pre-occupatie van de Nederlandse opsporingsdiensten met drugs gaat de aandacht voornamelijk uit naar drugssmokkel. Daarover zijn ook de meeste gegevens aanwezig. In de Rotterdamse haven is door de opheffing van de centrale afdeling verdovende middelen van de politie de opsporing en bestrijding van drugssmokkel een taak geworden van de douane, waarbij de politie indien nodig assistentie levert.

4.2.1. De aard en omvang van smokkel van drugs

De douane van Rotterdam heeft in 1993 ruim 118.000 kilo drugs in beslag genomen. Daarvan was 2.605 kilo cocane, voor het overige betrof het hash en marihuana. Herone is tot op heden niet in de Rotterdamse haven aangetroffen. Dit bevestigt de veronderstelling dat de aanvoer, die vanuit Turkije plaatsvindt, vrijwel geheel via de Balkanroute met vrachtauto's geschiedt. In 1994 nam het aantal in beslag genomen drugs toe tot 188.000 kilo, waarvan 6.171 kilo cocane. In de eerste zeven maanden van dit jaar is ruim 200.000 kilo drugs in beslag
genomen.
Door het Douane Informatie Centrum (DIC) te Vlaardingen zijn van de jaren 1993 en 1994 in totaal 88 dossiers die betrekking hebben op drugssmokkel, ter beschikking gesteld. Mede op basis van deze dossiers kunnen wij een (incompleet) beeld schetsen van de aard en omvang van de drugsmokkel in de Rotterdamse haven. Een incompleet beeld, aangezien het aantal bekend geworden gevallen slechts een fractie bedraagt van het vermoede werkelijke aantal drugsdelicten. Op grond van enkele eenvoudige berekeningen (waarover later meer) mag worden aangenomen dat de rele pakkans terzake van drugsmokkel met behulp van containers op veel minder dan 1% moet geschat.

De meeste containers waarin drugs worden aangetroffen zijn afkomstig uit Colombia (33x), gevolgd door Nigeria (21x). Andere bronlanden zijn Marokko (5x), Pakistan (5x), Libanon (3x) en Zuid-Afrika, Venezuela, Suriname, Frans-Guyana, India, Ghana, Benin (elk 2x). Voorts zijn er meer bronlanden die slechts nmaal in de dossiers voorkomen. De 88 dossiers bevestigen het beeld dat hiervoor ten aanzien van de internationale handelsroutes voor drugs is beschreven. Opvallend is dat Suriname als bronland zo'n ondergeschikte rol speelt in de drugssmokkel over zee naar Nederland, terwijl de (ex-)bewoners van dat land een dominante rol spelen in de drugssmokkel per vliegtuig uit Colombia via Schiphol.

In 42 gevallen werd marihuana vervoerd, in 17 zaken werd hash aangetroffen en 16 maal werd cocane per container gesmokkeld. In 10 zaken van de 88 verstrekte dossiers was de lading niet bekend, dat wil zeggen, er waren vermoedens van de aanwezigheid van drugs, maar deze ladingen werden op verzoek van CID's of (interregionale) rechercheteams van regiokorpsen als gecontroleerde doorlevering doorgelaten. Per container varieerden de hoeveelheden drugs. Bij marihuana van tientallen kilo's (80) tot en met 17.000 kilo. Gemiddeld werd ongeveer 5.500 kilo marihuana per container gesmokkeld. De marihuana is voor het overgrote deel afkomstig uit Colombia. Hash wordt eveneens in grote hoeveelheden tegelijk gesmokkeld. De grootste partij die werd aangetroffen op een schip in meerdere containers bedroeg 34.000 kilo. De hash is afkomstig uit Marokko, Nigeria of Pakistan. Cocane wordt in kleinere hoeveelheden gesmokkeld. In de meeste gevallen bedroeg de hoeveelheid niet meer dan 300 kilo.

Afhankelijk van het soort drug worden door handelaren allerlei inventieve manieren bedacht om de drugs ongemerkt de grens te laten passeren. Globaal worden twee smokkelpraktijken toegepast. Op de eerste plaats worden met vervalste of valse ladingbrieven ladingen anders benoemd, vaarroutes verkeerd opgegeven, het land van herkomst gemaskeerd, aan gefingeerde afnemers geleverd, aan gerespecteerde bedrijven geleverd, enzovoort. Het doel van deze vervalsingen is om de aandacht van de opsporingsinstanties af te leiden. In de tweede plaats wordt gebruik gemaakt van legale ladingen om illegale ladingen te maskeren. De volgende casustische opsomming is hiervoor illustratief: containers met dubbele wanden, banden van auto's als bergplaats, in poppen, tussen groenten, houtskool, cacao, gember, knoflook of cashewnoten, in voetballen, in blikken ananassap (favoriet bij Colombianen), in houtsnijwerk, in betonnen palen, dubbele bodems in dozen, enzovoort. De cocanesmokkelaars maken daarbij gebruik van de mogelijkheid dat cocane in alle denkbare vormen is te persen of in vloeistoffen op te lossen (whisky!). Zoals bijvoorbeeld de champignons in blik die uit cocane bleken te bestaan. Geur en het risico van bederf door vocht stellen bijzondere eisen aan het verpakkingsmateriaal.

4.2.2. De aard en omvang van smokkel van andere goederen en van personen

In 1993 besteedde de rivierpolitie op verzoek van haar Amerikaanse collega's aandacht aan het internationale transport van gestolen auto's. Deze auto's kwamen per container vanuit Canada (Montreal) om te worden doorgevoerd naar Afrika. De controle van zes containers leverde 40 gestolen auto's op. Een Canadese dadergroep was voor deze internationale illegale handel verantwoordelijk en kon mede door de inspanningen van de rivierpolitie worden aangehouden.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken