2.2. De luchthaven Schiphol

Schiphol realiseerde in 1993 in alle marktsegmenten van het verkeer en vervoer van de tien grootste luchthavens in Europa de hoogste groei. Schiphol neemt nu voor zowel passagiers, vracht als vliegtuigbewegingen de vierde plaats in Europa in. In ditzelfde jaar hebben ruim 21.2 miljoen passagiers van Schiphol gebruik gemaakt. Het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen) bedroeg in 1993 bijna 260 duizend. Bovendien werd in 1993 bijna 776 duizend ton vracht door de lucht vervoerd. Daarnaast verwerkte Schiphol meer dan 303 duizend ton vracht die door zogenaamde airline-trucks werd aan- en afgevoerd. Het aantal bestemmingen dat vanaf Schiphol rechtstreeks met lijndiensten te bereiken is bedroeg in 1993 225. Nederland heeft voor het luchtvervoer een relatief kleine thuismarkt (luchtvervoer met herkomst of bestemming Nederland). Nederland heeft echter een relatief sterke positie op de luchtvaartmarkt weten op te bouwen. Dit komt niet alleen doordat in de loop der tijd veel landingsrechten zijn verworven, maar ook door het omvangrijke transfervervoer op de luchthaven. In 1993 bedroeg dit 43 procent van het totale lijndienstvervoer (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 1994).

Schiphol biedt veel werkgelegenheid. In 1993 werkten op Schiphol 42.640 personen (inclusief personeel Fokker). Over 1993 maakte de NV Luchthaven Schiphol een winst van 96.6 miljoen gulden (NV Luchthaven Schiphol, 1994). Voor de nabije toekomst wordt gestreefd naar een beheerste mainportgroei. De Regering en de Tweede Kamer hebben in het voorjaar overeenstemming bereikt over de groei van Schiphol in de komende jaren. Schiphol mag doorgroeien naar ongeveer 40 miljoen passagiers, 3 miljoen ton vracht en 432.000 vliegtuigbewegingen in het jaar 2015 onder de voorwaarde dat de overlast voor omwonenden beperkt blijft tot 10.000 woningen en dat het milieu zo weinig mogelijk wordt belast.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken