4. DE HAVENS ALS AAN- EN DOORVOERROUTES VOOR ILLEGALE MARKTEN

De smokkel van drugs en andere illegale goederen houdt de opsporingsdiensten van de haven Rotterdam al vele jaren bezig. In 1928 stelde de Rotterdamse politie een bijzondere opiumrecherche in, die in vrij korte tijd vele arrestaties van smokkelaars op haar conto kon schrijven. De toenmalige hoofdcommissaris van politie Sirks voorspelde in dat verband dat de Rotterdamse haven een belangrijk knooppunt van de internationale drugshandel zou worden. Hij heeft gelijk gekregen, al zal hij de omvang daarvan nooit hebben kunnen vermoeden. Zijn gelijk houdt echter niet in dat alleen en uitsluitend Nederlandse havens voor de aan- en doorvoer van illegale goederen en mensen worden gebruikt. Andere zeehavens als Antwerpen, Marseille, Malaga, Singapore, New York en Hamburg zijn eveneens in de aanvoerroutes opgenomen en via de luchthavens van Londen, Zrich of Frankfurt wordt eveneens gesmokkeld. Er mag echter worden aangenomen dat de Nederlandse havens meer dan havens van andere landen worden gebruikt, omdat daar de grootste legale goederen- en personenstromen samen komen. De omvang van de smokkel wordt derhalve voor een belangrijk deel bepaald door de omvang en de kwaliteit van de legale transportfaciliteiten die deze havens bieden.

Drugs zijn niet de enige goederen die via de havens Nederland in worden gesmokkeld. De aanvoer van ongebanderolleerde sigaretten, gestolen auto's, gevaarlijk afval, wapens, bedreigde dieren en planten en van mensen zijn andere zaken die via de lucht- en zeehavens Nederland binnenkomen of naar andere bestemmingen in Europa en de wereld worden vervoerd. In de volgende paragraaf zullen enkele internationale aanvoerroutes van illegale goederen en personen kort worden beschreven. De aard en de omvang en het soort bronland bepalen in hoge mate of deze illegale goederen en personen via de zeehaven of via Schiphol worden getransporteerd.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken