2.3. De economische toestand van de autobranche

In de totale personenautobranche wordt ongeveer 41 miljard gulden per jaar omgezet (excl. BTW). Hiervan nemen de dealers ongeveer 35 miljard voor hun rekening en de universeelbedrijven ongeveer vier miljard. De winstmarges bij de verkoop van nieuwe auto's (433.000) zijn niet erg groot. De meeste verdiensten worden voornamelijk verkregen door de handel in gebruikte auto's en in de reparatieherstelwerkzaamheden. Een bekend verliesrisico voor elke garage of dealer is een verkeerd voorraadbeheer van gebruikte auto's. Wanneer de handelsvoorraad geen goede omloopsnelheid kent of te veel groeit, wordt veel renteverlies geleden en treedt kapitaalverlies op. Vaak is elke garage gedwongen telkens weer gebruikte auto's aan te schaffen omdat anders de klanten naar de concurrent zullen gaan om daar een nieuwe auto aan te schaffen. Ook kan om dezelfde reden niet een al te lage prijs voor een inruilauto worden geboden.

De truckbranche verkocht in 1994 ruim 11.000 nieuwe bedrijfsauto's met een totale omzet van ruim negen miljard gulden (excl. BTW). De autosloperijen verwerken per jaar ongeveer 400.000 auto's. Het economisch belang van autodemontagebedrijven zal als gevolg van strengere milieumaatregelen toenemen.

De omzet in de belangrijkste bedrijfstak van de autobranche (dealers en garages) stabiliseert zich vermoedelijk de komende jaren of neemt iets in volume af. De onderlinge concurrentie om een marktaandeel te behouden in een krimpende markt zal verder toenemen. Wanneer de overheid het autoverkeer verder gaat belasten met allerlei nieuwe heffingen, waaronder allerlei milieutoeslagen, zal dat zijn weerslag krijgen op de autobranche. Het aantal aankopen van nieuwe auto's zal in dat geval dalen. Wanneer ook de verzekeringspremies verder zullen stijgen, de benzineprijzen onevenredig zullen toenemen dan is te verwachten dat de autobranche daarvan de negatieve gevolgen direct zal ondervinden. Niet alleen de werkgelegenheid zal verder afnemen, ook de winstmarges - als gevolg van een meer zuivere prijsstelling van gebruikte auto's door de invoering van het NAP Noot - zullen onder druk komen te staan. Daardoor zal de totale omzet van de autobranche dalen en veel autobedrijven het financieel moeilijker krijgen.

Er zijn 445 bij de Bovag aangesloten autoverhuurbedrijven in Nederland (waarvan 43 leasebedrijven) met ongeveer 2.350 personeelsleden die gezamenlijk 480 miljoen gulden op jaarbasis omzetten (excl. BTW). Het aantal jaarlijkse verhuurcontracten is thans ruim 1,3 miljoen. Er rijden vandaag de dag 320.000 lease-auto's in Nederland rond die voor het merendeel in de hogere prijsklassen vallen en door bedrijven voor hun personeel worden geleased. Deze markt van huur en leasing zal de komende jaren verder groeien. De openstelling van de markt binnen de Europese Unie zal ongetwijfeld consequenties hebben voor de Nederlandse autobranche. Grensoverschrijdende activiteiten zullen in aantal en omvang toenemen en de concurrentie zal de komende periode zwaarder worden. Eerst zullen autobedrijven in de grensstreken met Duitsland en Belgi dat aan den lijve ondervinden, later zal ook de rest van de autobranche in Nederland onvermijdelijk in deze nieuwe concurrentiestrijd worden gemengd.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken