6. DE BRANCHE ALS SLACHTOFFER VAN DIEFSTAL EN OVERVALLEN

6.1 De relevantie voor het onderzoek

Op basis van kansberekening is het logisch dat Nederlandse vrachtwagens in Europees verband het meest aan diefstal onderhevig zijn: Nederland heeft immers het grootste aandeel in dit vervoer. Daar komt nog eens bij dat de Nederlandse vervoerders relatief de meest hoogwaardige goederen vervoeren, en daarmee ook met de meest kostbare ladingen rondrijden: de Nederlandse transporteur is immers befaamd om zijn hoge arbeidskwaliteit. Het is niet raar dat deze rondrijdende juwelen doelwit worden van diefstalbendes. Waarom staan we in een verslag over de georganiseerde misdaad stil bij de vraag in hoeverre een branche als die van het wegtransport slachtoffers telt van kleine criminaliteit? De eerste reden ligt voor de hand. Als de schadepost ten gevolge van diefstal en roofovervallen hoog is, draagt dat bij tot ongunstige bedrijfsresultaten en daaraan kennen we in dit verslag veel waarde toe als het erom gaat te begrijpen waarom ondernemers met de georganiseerde misdaad in zee gaan. Bovendien kost de kleine criminaliteit veel aan preventie (beveiliging van bedrijfsterreinen en van vrachtwagens) en een hoge verzekeringspremie. Ten tweede zou hier heel goed hetzelfde mechanisme kunnen werken dat we in de algemene inleiding tot dit rapport over de branches hebben leren kennen als de invloed van slachtofferschap op de morele overtuiging van mensen en normovertredend gedrag. Dit geldt in het bijzonder als de overtuiging bestaat dat de overheid de belangen van de branche niet meer behartigt. Dat dit laatste het geval is blijkt uit het volgende hoofdstuk 7 waar de bedrijfscultuur aan de orde komt.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken