2.2 De verhouding tussen de verschillende soorten van vervoer

Het nationale vervoer

De meest recente cijfers laten zien dat het goederenvervoer over de weg steeds verder opkomt: ruim 80 procent van al het transport binnen Nederland verliep in 1994 over de weg. Iets minder dan achttien procent ging via de binnenvaart en slechts n procent met het spoor (CBS, 1994).

Vervoer over de Nederlandse grens

In het grensoverschrijdende transport strijden het wegvervoer en de binnenvaart om het grootste aandeel. In het
totaal van aan- en afvoer van goederen verzorgt de binnenvaart nog altijd het grootste deel van het internationale transport; in 1992 ging bijna 52 procent van de goederen per schip, tegen minder dan 45 procent over de weg. Het grote aandeel van de binnenvaart komt voornamelijk door de afvoer van goederen; zestig procent van de goederen die ons land verlaten, gaan over het water. De aanvoer van goederen over de Nederlandse grens geschiedt weer overwegend over de weg; bijna zestig procent komt via vrachtwagens het land in. Omdat Nederland meer af dan aanvoert (vorig jaar 52 tegen 48 procent), krijgt de binnenvaart in totaal het meest te verwerken. Het aandeel van het wegtransport neemt de laatste jaren echter wel snel toe, ten koste van de binnenvaart. In drie jaar tijd steeg het aandeel van het wegvervoer van 39 naar bijna 45 procent, terwijl de binnenvaart met bijna vijf procent afnam (van 56,6 naar 51,9 procent). Het spoor speelt internationaal gezien geen rol van betekenis: in 1986 ging nog 2,5 procent van het totale internationale goederenvervoer in tonnage via rails. In 1993 was dit percentage teruggelopen tot 1,8. Volgens het meerjarenprogramma van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 1994) zal het aandeel in 1999 weer aantrekken tot 2,3 procent van het totaal internationaal vervoerd tonnage.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken