12.9 Chauffeurs en eigen rijders

Soms smokkelen de chauffeurs willens en wetens. Ze worden benaderd in het buitenland; in beruchte chauffeurscaf's, op parkeerplaatsen of gewoon onderweg. Internationale chauffeurs hebben in het buitenland hun contacten opgebouwd en velen hebben er een kennissenkring. In Marokko zijn bepaalde gelegenheden waarvan iedereen weet dat daar de deals worden gemaakt, zoals het Seamens centre in Casablanca. Vooral individuele chauffeurs, waaronder veel eigen rijders, komen zo aan hun lading. Sommige eigen rijders staan dagenlang in Marokko op een parkeerplaats, op zoek naar een terugvracht. Bij de grotere ondernemingen zijn de terugladingen al vooraf geregeld en loopt een chauffeur dus niet zoveel kans tegen een smokkelvracht aan te lopen.

Maar ook in Nederland worden de contacten gelegd, soms gewoon in een kroeg. Volgens een smokkelaar zijn in de caf's niet alleen chauffeurs te benaderen: hij legde er contact met een douanier. Vooral noodlijdende ondernemers, waaronder veel eigen rijders, worden benaderd voor smokkelvrachten. Het blijkt niet zo moeilijk te zijn om verlieslijdende bedrijven op te sporen. Er zijn efficintere methoden dan het plaatsen van een advertentie in een dagblad. Uit gesprekken met chauffeurs komt duidelijk naar voren dat ondernemers die ernstig in de rode cijfers duiken, niet zelden bezoek krijgen van figuren die hulp aanbieden. Chauffeurs die bewust werken voor smokkelfirma's, worden in sommige gevallen zelfs door de groep geholpen wanneer hen een bedrijfsongeval - als detentie - overkomt, bijvoorbeeld door het betalen van de kosten voor verdediging. Ook de familieleden van een gepakte smokkelaar krijgt soms geldelijke steun uit een soort solidariteitsfonds, zo blijkt uit politiebronnen.

Chauffeurs worden soms via koppelbazen voor drugstransporten geworven. Er is n geval bekend uit de politiedossiers waarbij vier mensen samenwerken in het ronselen van truckers. Zwartwerkers zijn uiteraard gemakkelijker te manipuleren, want als ze praten vliegen ze eruit en ze kunnen zich op geen enkel recht beroepen. Er is een voorbeeld bekend van een koppelbaas die werkt met truckers die een strafblad hebben: hij houdt controle over de chauffeurs omdat hij weet dat ze elders niet aan de bak komen vanwege hun antecedenten. Het bedrag dat chauffeurs verdienen met een drugstransport loopt sterk uiteen: meestal gaat het om enkele tienduizenden guldens, met een uitschieter naar 150.000 gulden per rit. De prijs is afhankelijk van de waarde van de drugs en de hoeveelheid die wordt vervoerd. Tegenwoordig sluiten transportondernemers vaak een contract met hun chauffeur waarin deze verklaart niets anders dan de vracht mee te nemen; bij ontdekking van smokkelwaar is de ondernemer dan formeel van alle schuld ontheven. De chauffeur draait ervoor op. Deze standaardcontracten worden onder andere door Transport en Logistiek Nederland verstrekt. Soms weet een chauffeur nergens van; op een parkeerplaats bij een chauffeurscaf wordt er smokkelwaar onder de wagen geplakt of in de lading verstopt, en in het land van bestemming weer opgehaald. De organisatoren van deze vorm van smokkel beschikken over taktische informatie (rij-route, aankomsttijd) van het bewuste transport. In 1993 werden in korte tijd drie chauffeurs gepakt met grote pakketten synthetische drugs die uitzendbureau is ingehuurd voor een vracht naar Marokko; bij de grens werd drieduizend kilo hash gevonden in - met een magneet - onder de wagen waren gehangen. FNV-Magazine bericht over een chauffeur die via een de dubbele bodem van de wagen. Niet zelden is de transportondernemer betrokken bij de smokkel, als tussenschakel of als organisator. Soms is de chauffeur op de hoogte en deelt mee in de winst. Maar in sommige gevallen is de trucker slachtoffer.
Volgens het FNV heeft een chauffeur bijna altijd wel in de gaten dat er iets niet klopt met een transport. De vakbond krijgt bijna wekelijks meldingen binnen van chauffeurs die vermoeden dat ze een verdachte vracht gaan rijden. Een chauffeur kan niet zomaar een rit weigeren, want dan riskeert hij zijn baan. Wanneer de baas degene is die de smokkelwaar in de wagen stopt, durft een chauffeur niet te praten; de meldingen zijn dan ook vaak anoniem. Wanneer het er sterk op lijkt dat een transport besmet is, kan de bond de melding doorgeven aan de politie en gaat de rit gecontroleerd door. De samenwerking met de politie in het buitenland is echter niet altijd sluitend. Het is voorgekomen dat een chauffeur in Marokko alsnog werd gearresteerd, terwijl de besmette vracht van te voren was gemeld.


vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken