• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Een overtreding is alleen erg wanneer je lid bent van een motorclub

    Dupont op justitie en veiligheid

    Het is een nieuw fenomeen in motorrijdersland. Via de social media worden mensen opgeroepen op een bepaald moment op een bepaalde lokatie bijelkaar te komen. De naam die wordt gegeven aan het fenomeen is Ride Out.

    Afgelopen zondag 8 april was het de Dutch Ride Out 2018. Uiteindelijk kwamen meer dan 150 motorrijders bij elkaar op de parkeerplaats van een tankstation aan de A1 bij de plaats Stroe. De bedoeling was samen een stuk te rijden.

    Wat zegt de pers over deze Ride Out? Wat gebeurde er? Was er politie bij en wat zeggen die?

    Omroep Gelderland van zondag 8 april 2018 zegt het volgende: ‘De politie had signalen gekregen dat een groot aantal motorrijders zich ging verzamelen bij tankstation Tolnegen, langs de A1 ter hoogte van Stroe. Gevreesd werd voor overlast op de Gelderse wegen.’ De politie had signalen gekregen. Ja, via oproepen op de social media. Het was namelijk een zogenaamd public event. Dus het was niet zo dat de politie zo goed op de hoogte was omdat ze zo hun best doen. Het werd op de social media geadverteerd.

    Wat gebeurde er toen? Omroep Gelderland: ‘Uiteindelijk verzamelden zich ruim 150 motorrijders die probleemloos richting Flevoland reden. Volgens een woordvoerder van de politie ging het voornamelijk om recreanten.’ Recreanten? Wat zijn dat? Mensen die voor recreatie op de motor rijden? Doet niet iedereen dat op zondag? Net als al die zondagsrijders in de auto op zondag?

    Die 150 motorrijders reden probleemloos naar Flevoland. Ja, en waarom ook niet. Maar in hetzelfde artikel staat ook dit: ‘Uiteindelijk zijn er enkele tientallen bekeuringen uitgeschreven en drie rijbewijzen ingenomen.’ Dus probleemloos? Enkele tientallen bekeuringen? Waarvoor dan? Drie rijbewijzen ingenomen? Waarvoor dan? Stel er zijn 15 bekeuringen uitgedeeld, dan is dat 10% van de 150 motorrijders. Dat is veel. Maar enkele tientallen bekeuringen? Dat is dan wel 20% van die motorrijders. Dat is heel veel. Dus probleemloos? En die 3 ingenomen rijbewijzen? Ook heel veel voor een kort ritje van 150 man. Dus probleemloos?

    Maar Omroep Gelderland gaat nog verder. ‘Het is niet bekend of leden van motorclubs zich bij de stoet hebben aangesloten. Daarvoor werd gevreesd.’ Leden van motorclubs? En door wie werd daarvoor gevreesd? Door de politie? En wat zou er dan kunnen gebeuren met de aanwezigheid van die leden van motorclubs?

    Dus even op een rijtje. Ongeveer 150 man op de motor gaan samen rijden. De politie weet ervan doordat de zaak is afgesproken via social media. De inlichtingendienst van de politie heeft daardoor een makkie. Van die 150 man wordt een groot percentage beboet en drie rijbewijzen ingenomen. Er werd veel politie ingezet langs de route en er waren zelfs helikopters in de lucht. Ook blijkt achteraf dat er een arrestatie heeft plaatsgevonden van een man uit Nijkerk die een aanrijding met een motoragent veroorzaakte en doorreed. Er werd gevreesd door de politie dat er ook leden van motorclubs aanwezig zouden zijn. Gelukkig, gelukkig, gelukkig was dit niet het geval. De schade bleef dus beperkt tot die tientallen bekeuringen en drie rijbewijzen en een arrestatie. De politie spreekt van een probleemloos verlopen tocht. ‘Uiteindelijk verzamelden zich ruim 150 motorrijders die probleemloos richting Flevoland reden. Volgens een woordvoerder van de politie ging het voornamelijk om recreanten.’

    Geen probleem dus wanneer 150 gekkies zich verzamelen en tientallen bonnen bij elkaar fietsen, helikopters worden ingezet om een doorrijder op te sporen en er zelfs rijbewijzen worden ingenomen en er op de zondag een politiemacht op de been is op de hele route. Geen probleem?

    Wat is dan het probleem wanneer motorclubs gaan rijden? Zijn er dan ook tientallen boetes? Arrestaties? Rijbewijzen die worden ingenomen? Waarom moeten die clubhuizen dicht, wordt er al jarenlang gestudeerd op de profilering van leden van motorclubs, worden overal evenementen verboden, worden er nieuwe wetten ontworpen tegen motorclubs? Wordt er door de politie en zijn bevriende onderzoekers een wig gedreven tussen 1%-motorclubs en ‘gewone’ motorrijders? Die leden van 1%-clubs gedragen zich helemaal niet zo. Ze worden telkens aangehouden door de politie bij zogenaamde algemene verkeerscontroles, zelfs wanneer ze in de auto zitten. Maar er is inderdaad een verschil tussen ‘gewone’ motorrijders en leden van de clubs. En wat is dat verschil dan? Nou die tientallen bonnen die de politie bij ‘gewone’ motorrijders geen probleem vindt en bij MC’s wel. Alleen voor de eventuele komst van leden van MC’s was de politie massaal aanwezig, maar gelukkig viel het mee. Tientallen bonnen, beelden van links en rechts auto’s inhalende motorrijders, ingenomen rijbewijzen en een arrestatie, maar er waren geen leden van motorclubs aanwezig. Het is trouwens ook niet bekend of er leden aanwezig waren van politiemotorbendes als Blue Knights of de Marshalls of Lex Legio. We weten het gewoon niet, dus roepen we maar wat.

    Maar goed dat er politie is!