• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202/06-34339533, info@burojansen.nl.
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • Vergelijking verkiezingsprogramma’s veiligheid

    Veiligheid geen item in verkiezingen

    Wie de verkiezingsdebatten op internet, radio en televisie een beetje volgt zal net als wij toch tamelijk verbaasd zijn over het ontbreken van ook maar enig woord aan het thema veiligheid. Is er dan zoveel veranderd ten opzichte van 2002, toen het thema veiligheid, aangewakkerd door Pim Fortuyn bij iedereen bovenaan de lijst stond? Zelfs bij alle partijen die opkomen voor het Fortuynistisch gedachtegoed is veiligheid niet meer zo hot. Lijst Vijf Fortuyn stelt zelfs geen enkele maatregel meer voor om de veiligheid te vergroten. Anders is dat nog wel met Eén.nl van Marco Pastors en de Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders. Voor Eén NL is na het vermeende succes van zero tolerance Rotterdam geen maatregel te gek. De Partij voor de Vrijheid kan zich beter de Partij van de Gevangenis gaan noemen, slechts harde straffen en/of uitzetten helpt bij de bestrijding van criminaliteit.

    Kijken we naar de wat grotere partijen, CDA, VVD, PvdA, GroenLinks en de SP, dan valt bij alle partijen op dat ze wel erg weinig visie uitspreken over het thema veiligheid. Zeker van de VVD en het CDA, die immers in het huidige Kabinet Balkende toch heel wat stevige maatregelen op hun conto hebben staan, zou je verwachten dat die lijn stevig verdedigt en uitgebouwd wordt. Vooral de VVD toont in haar verkiezingkrant wel een erg beperkte blik op veiligheid. Het CDA toont dan iets meer visie, maar heel opvallend: beide partijen zeggen helemaal niets over de bestrijding van terrorisme. Nu kan je je als regeringspartij natuurlijk beroepen op de dingen die je hebt gedaan, maar dan hoef je helemaal geen verkiezingsprogramma meer te schrijven. Onduidelijkheid troef dus, terwijl er bij de debatten over terrorismebestrijding zo duidelijk werd gesproken door CDA en VVD. Het CDA heeft zelfs een hel nota ‘Alles van Waarde is Weerloos’ ingediend bij de Tweede Kamer.

    Opvallend is ook de stilte over Europa in het thema veiligheid. Niet alleen in dit thema trouwens, blijkbaar weet niemand zich raad met de situatie na het Nee-stemmen van de Nederlanders tegen de Europese Grondwet. Slechts GroenLinks toont een visie op dit gebied, en het zij gezegd, het is de enige partij die dat ook al jaren doet. We moeten dus maar gissen wat een volgend kabinet doet met Europese politie- en justitiesamenwerking, een toch wel belangrijk thema, gezien de grote druk uit Europa om te komen tot een meerderheidsbesluitvorming op dit terrein.

    Opvallend vaak zien we in de programma’s een opsomming van maatregelen die allang genomen zijn of waar reeds wetsvoorstellen in behandeling over zijn en allerlei doelgroepen zoals veelplegers harder aan te pakken. Echt veel zicht op wat dit nu allemaal voor positiefs te weeg zal brengen is er niet. Geen enkele partij rept een woord over transparantie en openheid van politie, openbaar ministerie en allerlei louche diensten zoals de AIVD of over de organisatie van deze instanties en diensten. Alleen Groenlinks wil haar vingers er aan branden door iets over de AIVD te zeggen, maar dit is dusdanig opgeschreven dat er slechts weinig mensen zijn die zullen begrijpen wat er wordt bedoeld. Slechts twee partijen (PvdA en SP) geven aan meer te willen investeren in de reclassering en Groenlinks geeft aan lichte delicten met alternatieven te willen bestraffen, maar dat gebeurd al op dit moment. Dit laatste geeft maar weer eens aan dat veel maatregelen met betrekking tot veiligheid recycle maatregelen zijn. Ze zijn al in gevoerd, en worden opnieuw onder de aandacht gebracht of ze worden ingevoerd en worden als nieuw gebracht.

    Hieronder vindt je een lijst van punten die we uit de programma’s hebben gedistilleerd. De campagneteams moeten misschien even checken of het klopt en misschien kunnen ze hun lijsttrekkers adviseren het debat aan te gaan. Ze kunnen nu in ieder geval zien, waar hun opponenten geen mening over hebben. Maar ja, zo’n stoot onder de gordel is misschien ook wel strafbaar.

    Hebben wij dan geen stem advies?
    Een vergelijking zonder stemadvies zou de plank misslaan dus komen wij tot het volgende rijtje:

    • als toekomstig terrorist is het verreweg het beste om op VVD of CDA te stemmen
    • voor gedetineerden die binnenkort vrijkomen zijn de PvdA en de SP de partijen
    • als je het niet weet dan is natuurlijk de Lijst Vijf Fortuyn je partij, zij hebben ook geen enkel idee hebben wat te doen aan veiligheid
    • als je student bent of gaat studeren, kies nu rechten, want elke partij wil de rechtbanken wel uitbreiden, bestuursrecht gaat het trouwens ook goed doen in de toekomst, bijna elke partij wil bijvoorbeeld plein en straatverboden invoeren

     

    CDA

    PvdA

    VVD

    SP

    GroenLinks

    politie

    Is voorstander van een landelijke politie.

    De politie moet lokaal georganiseerd zijn.
    Volgens PvdA kan een wijkagent criminaliteit juist voorkomen,
    terwijl het tien agenten kost om een misdrijf op te lossen.

    Georganiseerde misdaad wel nationaal
    aanpakken

    burgers moet
    zeggenschap krijgen over deel politiebudget

    er is te weinig diversiteit bij politie

    Dagelijkse veiligheid ligt dicht bij de burger
    en is gediend bij lokale aandacht.

    De bestrijding van terrorisme en van zware
    criminaliteit, vereist echter permanent een nationale
    benadering.

    Voorkeur voor een lokale aansturing.

    Naast meer politie ook investeren in
    onderwijsondersteuning, onderwijs en buitenschoolse
    activiteiten

    Wijkagent is belangrijk, combineren met
    buurtouderpreventieprojecten

    1500 agenten op straat erbij, liefst
    wijkagenten en wijkteams

    Steden en gemeenten hebben allen specifieke
    veiligheidsproblemen. Zij moeten daarom zelf de prioriteiten kunnen
    bepalen.Wijkgerichte politieAdministratieve lasten verlagen van de politie verlagen waardoor
    ze meer op straat kunnen zijn.

    Politiekorpsen vormen met meer vrouwen, homos
    en migranten een betere afspiegeling van de maatschappij.

    criminaliteit

    Aanpak van alle vormen geweld, ook op tv en
    internet

    Daling van de criminaliteit: streven 25% in
    2010

    prioriteit: aanpak asociaal gedrag en
    hinderlijk volgen veelplegers

    keiharde aanpak daders groepsverkrachting

    Winkeliers toegang geven tot database fotos
    onverbetelijke gauwdieven

    Bij bedreigingen moet er onmiddelijk politie komen

    Aanpak witteboordencriminaliteit prioriteit
    (zoals gesjoemel met afval, grootschalige fraude, witwassen)

    opsporing

    toepassing

    DNA vergroten

    Landelijke databank van sporen (DNA,
    vingerafdrukken, etc.)

    Investeren in recherche expertise, uitbreiding
    recherche op internet, financieel
    economische expertise.

    Investeren in nieuwe technologien, slimme
    cameras

    opsporingsbevoegdheden aanpassen aan de nieuwe
    technieken

    Samenhangende robuuste toekomstgerichte
    informatiehuishouding

    Hulp burgers gebruiken, dmv bv Burgernet, waarbij
    burgers ingezet worden bij misdrijven

    Verbeteren opsporing/tegenspraaak

    Verbeteren financile aanpak criminaliteit

    Permanente beschikbaarheid
    opsporingsinformatie

    preventief fouilleren beperken

    jeugd

    Overlast bestrijden: waar mogelijk
    alcoholverbod opleggen en controle leeftijd bij verkoop
    verbeteren

    Elektronisch volgdossier met informatie van
    hele keten

    Ouder begeleiden en schade op hen verhalen

    wangedrag en criminele jongeren direct
    aanpakken door jeugdzorg, politie, etc.

    na eerste misdrijf direct persoonlijke
    coach

    drugs

    Coffeeshops bij scholen verminderen

    medische verstrekking harddrugs

    experiment cannabisteelt

    georganiseerde criminaliteit bij wietteelt
    aanpakken

    Door de productie van softdrugs te legaliseren
    en de verstrekking van harddrugs op medische gronden uit te
    breiden, neemt de overlast af en wordt de werkdruk van politie en
    justitie verminderd

    Georganiseerde misdaad

    Breed aanpakken door project BIBOB uit te
    breiden, dit controle op betrokkenheid
    bij georganiseerde misdaad bij het verlenen van vergunningen.
    Vergunning bij twijfel ontnemen

    Effectief witwassen bestrijden, geld
    ontnemen

    Europees samenwerken en internationale
    netwerken aanpakken

    Nationaal aanpakken

    mee aandacht voor
    witteboordencriminaliteit

    Prioriteit aanpakken witteboordencriminaliteit

    openbare orde

    Overlast en verloedering aanpakken,
    oa door invoering ambtelijke boetes
    door gemeente ambtenaren

    Openbare orde bevelen (bv plein of
    straatverbod) tegen rondhangende overlastgevende jeugd

    Speciale campussen voor probleemjongeren

    Cameratoezicht uitbreiden

    preventiever optreden tegen personen die een
    rele dreigende verstoring van de openbare orde vormen, criterium
    opname ruimer toepassen

    Daders vandalisme: schade betalen tot laatste
    cent, ouders financieel verantwoordelijk

    Invoeren
    aso-bon door burgemeester

    Overlast: huisuitzetting, hufterwoning, woningsluiting

    Dwangopname overlastgevende psych patinten

    Asociaal gedrag, intimidatie en vandalisme
    niet gedogen, aanpak overlast combinren
    met investering in de buurt, niet alleen streng maar ook terugkeer
    buurt en jongerenwerk

    Terrorisme

    Europese Unie moet in gesprek blijven met
    politieke bewegingen in Midden Oosten, krachtige houding tegen
    terrorisme

    Radicalisering met
    name
    onder islamitische jongeren voorkomen, snelle
    integratie helpt maar is geen directe van radicaliseringoorzaak,
    discriminatie voorkomen

    Uitzetten radicale predikers/imams,
    nederlanderschap ontnemen

    EU samenwerking van
    belang

    Aanpak terroristen hard nodig

    Voedingsboden radicalisering aanpakken , vervreemding achterstelling uitsluiting
    isolement en indoctrinatie

    twee jaar in voorlopige hechtenis zonder
    concrete verdenking wordt geschrapt

    Terrorisme internationaal bestrijden

    Europa

    Europol
    en Eurojust onder controle
    Europarlement

    Europese aanpak voor opsporing en bestraffing
    van grensoverschrijdende criminaliteit en terrorisme.

    De Europese Unie verbetert zo spoedig mogelijk
    de grondrechtenbescherming van burgers en vreemdelingen door toe te
    treden tot het Europees Verdrag van de
    Rechten van de Mens en het Europees Grondrechtenhandvest bindend te
    maken

    Ter voorkoming van criminaliteit en terrorisme
    wordt de samenwerking tussen inlichtingen veiligheidsdiensten,
    politiekorpsen en gemeentebesturen drastisch versterkt

    AIVD

    beter communiceren,
    ook met politie en justitie in buitenland


    Inlichtingen- en veiligheidsdiensten komen onder strenge
    democratische en rechterlijke controle. Informatie van deze
    diensten mag slechts in trafprocessen als bewijsmateriaal worden gebruikt
    als zij kenbaar is voor de verdachte en zowel wat betreft
    rechtmatigheid als betrouwbaarheid toetsbaar is door de
    rechter.

    Divers

    Biometrische
    kenmerken op identiteitsbewijzen

    voldoende maatschappelijk opvang voor
    zwerfjongeren en daklozen met psychische stoornis of verslaving ook
    drang

    Verhoor bij politie opnemen op band

    n ministerie van veiligheid: politie,
    aivd, terrorisme, grensbewaking,
    crisibeheersing, rampenbestrijding

    Verhoren op band en video, advocaten erbij

    De identificatieplicht wordt afgeschaft


    Er komt een landelijke registratie van misdrijven jegens groepen op grond van onder andere sekse,
    etniciteit en seksuele gerichtheid.

    Bij elk politie-, getuigen- en
    deskundigenverhoor mag de advocaat van de verdachte aanschuiven

    Huiselijk geweld

    Slachtoffers krijgen gegarandeerde hulp.

    Straatverboden en huisverbod, betere
    signalering daders

    Besnijdenis bij meisjes altijd opsporen en
    vervolgen

    Ook huiselijk geweld en seksueel misbruik
    achter de voordeur wordt aangepakt. In de aanpak van eerwraak,
    vrouwen besnijdenis en gedwongen huwelijken wordt nauw samen
    gewerkt met organisaties van migranten(vrouwen)

    rechtbanken

    Nieuwe manier van straffen: effectief
    voorkomen dat iemand in herhaling valt.

    Proeftijd verlengen
    ,
    voorwaarden stellen aan gedrag, veelplegers die misdrijf
    plegen in proeftijd hun straf in zijn geheel weer uit laten
    zitten.

    Bijzondere straffen: bv beroepsverbod
    uitbreiden

    Overheid helpt slachtoffers schade bij daders
    te verhalen

    hogere straffen voor agressie, (fysiek, maar
    ook schelden ed.)

    Griffierecht en advocaatkosten omlaag

    Voorschotregeling voor schade slachtoffers

    Rele vergoeding voor getuige

    Vertrouwen in recht herstellen, einde systeem
    outputfinanciering rechtbanken, dat geeft teveel druk

    RC in gevoelige zaken niet alleen

    Herzieningsprocedure voor strafzaken
    verbeteren

    Duidelijke motivatie vonnissen

    Toegang tot rechtshulp (volksverzekering)
    verbeteren

    Aandacht meer naar slachtoffers

    Schade moet vergoed worden
    ,
    voorschot overheid

    Beter op de hoogte houden van de
    rechtszaak

    Recht op gratis rechtshulp

    rechtbanken: 80 rechters erbij

    rechtspositie van slachtoffers versterken, op
    de hoogte stellen van het verloop van hun strafzaak

    gevangenis

    gevangenissen infomeren gemeenten dat iemand
    daar gaat wonen. Deze gemeentes zorgen zo
    mogelijk
    voor woning en werk

    eerder vrij alleen bij goed gedrag

    Meer mensen op een cel uitbreiden, eerst sober
    regime, bij goed gedrag meer privileges

    Snelle en passende straffen

    meer meerpersoonscellen,

    Systeem van borgtocht invoeren

    Taakstraffen zwaarder en langer

    Straf op moord naar 30 jaar

    Staat neem
    vordering op dader over, slachtoffer direct betaald

    snel en proportioneel straffen

    niet met meer mensen op n cel

    bij voorkeur lichte delicten: alternatieve
    straffen

    reclassering

    ook adequate zorg na straf

    reclassering meer middelen geven

    Reclassering moet beter instaat worden gesteld gedetineerden te helpen

    meer begeleiding, behandeling en opleiding,
    ook na hun vrijlating

    TBS

    Onbehandelbare TBSers blijven in TBS

    Overgang naar geestelijke gezondheidszorg moet
    beter


    meer plaatsen en betere begeleiding bij verlof en na
    afloop.