Smerige streken in de strijd tussen burgers en bedrijven.
Samengesteld door Eveline Lubbers
Zie de website:
www.evel.nl
Het bedrijfsleven wringt zich in allerlei bochten om het imago op te poetsen – en gaat daarbij niet altijd even subtiel te werk.
In Schone schijn schetst Eveline Lubbers het brede spectrum aan praktijken dat daarbij wordt ingezet, variërend van relatief onschuldige PR-strategiën tot complete inlichtingen-operaties: greenwash, pressie op politieke partijen, gelobby achter de schermen, het opzetten van nep-actiegroepen en het inschakelen van onlinedetectivebureau’s. McDonald’s liet privédetectives infiltreren bij een actiegroep. Shell en BP bedienden zich van een spion die zich uitgaf voor documentairemaker.
Bedrijven blijken liever te investeren in het onschadelijk maken van hun critici en het beïnvloeden van de publieke opinie, dan werkelijk iets te veranderen aan alom gesignaleerde misstanden.
Schone schijn leert bezorgde burgers, organisaties en actiegroepen deze strategiën van misleiding en manipulatie te herkennen, en laat zien hoe je daar met behulp van de nieuwe media en de nodige creativiteit op kunt reageren. Door de vele internationale bijdragen biedt Schone schijn een uiterst informatief overzicht van de stand van zaken in de global battle.
Dit belangrijke boek maakt duidelijk dat bedrijven nauwelijk bereid zijn kritiek te verdragen […] ze verweren zich niet met feiten en argumenten, maar met een aantal smerige streken. Naomi Klein
Auteur: Eveline Lubbers
Uitgeverij: Uitgeverij Fagel
ISBN: 90
Prijs: 19.95