• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Inhoudsopgave Observant #70 / oktober 2017 Social Media Surveillance in Nederland

    1. Inhoudsopgave Observant #70 / oktober 2017

    2. Social Media Surveillance in Nederland

    3. Dagelijks een structurele monitor; Social media surveillance door de Nederlandse politie

    4. Reputatie management bedrijven, de nieuwe private inlichtingendiensten

    5. De burger als dreigingsscore; Social media surveillance in de Verenigde Staten

    6. Overgeleverd aan de grillen van social media multinationals; Facebook en Twitter en de Nederlandse social media surveillance

    7. Maak het werk van Buro Jansen & Janssen mogelijk, word donateur

     

    Gehele Observant #70 social media surveillance in Nederland (pdf)

    De Nederlandse politie houdt zich in toenemende mate bezig met social media surveillance. Uit documenten die door Buro Jansen & Janssen via een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur zijn verkregen blijkt dat de Nederlandse politie hiertoe samenwerkt met de social media monitoring bedrijven Coosto, OBI4wan en HowAboutYou. Ook de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) maakt gebruik van de diensten van in ieder geval Coosto. Buro Jansen & Janssen heeft de reputatiemanagement bedrijven Coosto en OBI4wan zelf ook gevraagd naar hun samenwerking met de politie en de NCTV en hun betrokkenheid bij social media surveillance. Tot slot zijn ook verschillende social media platformen benaderd door Buro Jansen & Janssen over surveillance met als gevolg dat Facebook Coosto heeft benaderd over het gebruik van Facebook data voor social media surveillance.

    Een maatschappelijk debat in Nederland ontbreekt vooralsnog. Dit is verontrustend, aangezien social media surveillance op gespannen voet met staat met grondrechten zoals de vrijheid van meningsuiting, het recht tot manifestatie, de vrijheid van vergadering en de bescherming van persoonsgegevens in het geding is.

     

    Social Media Surveillance in Nederland is een inleidend artikel en kan tevens gelezen worden als een samenvatting van de overige vier, uitgebreidere, artikelen.

    Dagelijks een structurele monitor; Social media surveillance door de Nederlandse politie beschrijft de ontwikkeling van social media surveillance in Nederland. Buro Jansen & Janssen heeft door middel van een aantal Wob verzoeken inzicht proberen te verkrijgen in social media surveillance door de Nederlandse politie. De Nederlandse overheid is niet transparant en heeft slechts een beperkt aantal documenten openbaar gemaakt, maar uit de documenten blijkt dat de Nederlandse politie zich de afgelopen jaren in toenemende mate bezig houdt met social media surveillance.

    Reputatie management bedrijven, de nieuwe private inlichtingendiensten gaat in op de rol van de bedrijven Coosto, OBI4wan, HowAboutYou en Buzzcapture. Social media monitoring bedrijven vormen een geaccepteerde bedrijfstak, maar zijn eigenlijk vergelijkbaar met de meer obscure private inlichtingendiensten uit het verleden. Bovengenoemde bedrijven geven in antwoord op vragen van Buro Jansen & Janssen geen duidelijkheid over hun samenwerking met de Nederlandse politie en hun standpunt ten aanzien van social media surveillance.

    De burger als dreigingsscore; Social media surveillance in de Verenigde Staten beschrijft het maatschappelijk debat in de Verenigde Staten over social media surveillance. Dit debat kwam op gang na onderzoek van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging ACLU (American Civil Liberties Union), die in 2016 via een beroep op de Freedom of Information Act informatie (Amerikaanse Wob) informatie over social media surveillance boven tafel kreeg, vooral over de rol van bedrijven als Geofeedia en Intrado. Het Amerikaanse debat is tevens relevant voor Nederland.

    Overgeleverd aan de grillen van social media multinationals; Facebook en Twitter en de Nederlandse social media surveillance gaat over de rol van social media platformen zoals Facebook en Twitter. Deze hebben geen actief en transparant beleid om het gebruik van social media data voor surveillance doeleinden tegen te gaan. Dit wordt tevens duidelijk uit hun beantwoording hierover van vragen van Buro Jansen & Janssen.

    Maak het werk van Buro Jansen & Janssen mogelijk, word donateur. Wilt u dat Buro Jansen & Janssen de komende jaren onderzoek blijft doen naar politie, justitie en inlichtingendiensten, overheidsoptreden in het algemeen, bedrijven die meewerken aan repressief overheidsbeleid en/of zelf ook repressief of diep ingrijpen in het leven van burgers in Nederland en Europa steun ons dan.

    Word donateur of vraag familie, vrienden en bekenden donateur te worden. Bankrekening NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.

     

    Een ode aan Jeremy Hammond die een gevangenisstraf uitzet voor het openbaar maken van documenten over Stratfor