• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Bijlage VI – 10.5 Conclusies

    10.5 Conclusies

    1. De functie van rechter-commissaris staat binnen de
    rechterlijke macht veel meer dan vroeger in aanzien. Het vervullen
    van de functie van rechter-commissaris draagt bij aan de
    rechterlijke carrire. 2. Van een gemeenschappelijk strafrechtelijk
    beleid kan binnen de kabinetten van de rechters-commissarissen niet
    worden gesproken. Een dergelijk beleid wordt binnen de zittende
    magistratuur in het algemeen niet wenselijk geacht in verband met
    de onafhankelijkheid van de rechter.

    3. De rechter-commissaris heeft in de praktijk geen beslissende
    stem bij de inzet van niet uitdrukkelijk in de wet geregelde
    opsporingsmethoden. Slechts in uitzonderingsgevallen wordt de
    rechter-commissaris van de inzet van dergelijke opsporingsmethoden
    op de hoogte gesteld. Er is een tendens tot meer openheid. Tot voor
    kort ontbraken kennis van en inzicht in genoemde opsporingsmethoden
    veelal bij rechters-commissarissen en zittingsrechters.

    4. De positie van de rechters-commissarissen is tweeslachtig.
    Enerzijds is hij (nauw) betrokken bij het onderzoek en anderzijds
    moet hij min of meer afstandelijk toetsen en controleren. Door
    verschillende rechters-commissarissen wordt op uiteenlopende wijze
    invulling aan de functie gegeven. De nadruk op de
    toetsende en controlerende functie domineert.
    5. Een aanzienlijk deel van de rechters-commissarissen betwijfelt
    of nadere bemoeienis van de rechter-commissaris met de niet
    wettelijk geregelde opsporingsmethoden is aangewezen. Door
    dergelijke bemoeienis zou een onafhankelijke, rechterlijke attitude
    te veel onder druk komen te staan. 6. Nadere wettelijke regeling
    van bijzondere opsporing wordt door veel leden van de rechterlijke
    macht wenselijk geacht. Alleen door nadere wettelijke normering kan
    een helder toetsingskader aan de rechter worden geboden.

    7. Toetsing van bijzondere opsporing in een voorprocedure kan
    naar het oordeel van een aanzienlijk aantal leden van de
    rechterlijke macht een toetsing door de zittingsrechter niet
    vervangen. De uiteindelijke beoordeling van de rechtmatigheid van
    het opsporingsonderzoek ligt bij de zittingsrechter. 8. De inhoud
    van de functie van cordinerend rechter-commissaris is onduidelijk.
    In de praktijk wordt aan de functie nog nauwelijks invulling
    gegeven.


    vorige        
    inhoudsopgave en zoeken