• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Bijlage VI – 6.8 Conclusies

    6.8 Conclusies

    1. De eerste initiatieven voor de totstandkoming van kernteams
    kwamen van de zijde van de politie. Zij waren gericht op
    onderzoeken die een bovenregionale aanpak vereisten. Later werden
    de kernteams door het ministerie van Justitie en de top van het
    openbaar ministerie ook beschouwd als instrumenten voor een
    centrale aansturing van de bestrijding van de georganiseerde
    misdaad.

    2. Er bestaan verschillen in de structuur en organisatie van de
    zes kernteams. Drie kernteams worden duidelijk overheerst door de
    regionale, grootstedelijke politie van een van de twee
    participerende korpsen. Het Rotterdamse kernteam is nauwelijks te
    identificeren als een organisatie die op enige afstand staat van
    het regiokorps Rotterdam-Rijnmond.

    3. Formeel heeft de CID van een kernteam geen eigen CID-status.
    Dit wordt in de praktijk als problematisch ervaren, vooral in de
    niet-grootstedelijke kernteams. De facto is de band met de CID van
    een regiokorps (RCID) daar buitengewoon gering.

    4. Vijf van de zes kernteams beschikken over een eigen
    observatieteam.
    5. De uitwisseling van criminele inlichtingen tussen de regionale
    politiekorpsen en het kernteam geschiedt doorgaans via de RCID-en.
    Daarnaast komt het voor dat kernteams informatie wegtippen opdat de
    regionale politie arrestaties kan verrichten zonder dat van
    betrokkenheid van het kernteam blijkt. 6. Het in november 1995
    ingestelde landelijk rechercheteam (LRT) heeft een aanvullende taak
    ten opzichte van de kernteams en dient mede ter ondersteuning van
    de regionale politiekorpsen. Zijn taakomschrijving omvat financieel
    en fiscaal onderzoek, internationale rechtshulp en belangrijk
    onderzoek waar de regionale korpsen en de kernteams niet aan
    toekomen.

    7. Kernteams doen ook onderzoek naar groeperingen die niet als
    hoog georganiseerd zijn te kwalificeren. Ook buiten de kernteams
    wordt onderzoek gedaan naar hoog georganiseerde groepen. 8. Bij de
    bepaling van prioriteiten is de materile invloed van de regionale
    politie tot op heden groot, ondanks de formele
    beslissingsbevoegdheid van het Cordinerend beleidsoverleg (CBO). 9.
    Kernteams houden zich bezig met n vijf langlopende projecten.
    Daarbij richt de aandacht zich doorgaans op drugsbendes en spelen
    vaak internationale connecties een rol. 10. Er bestaat discussie
    over de vraag wat fenomeenonderzoek is. De verdeling van
    fenomeenonderzoeken over de kernteams staat ter discussie. Van het
    fenomeenonderzoek komt in sommige kernteams niet veel terecht; in
    andere kernteams neigt het tot te hoge graden van abstractie. Soms
    wordt fenomeenonderzoek uitbesteed. Ook buiten de kernteams wordt
    fenomeenonderzoek gedaan.

    11. De frequentie van het feitelijk gebruik van
    opsporingsmethoden is slechts bij benadering vast te stellen. Ook
    van methoden met verhoogde risico’s wordt geen systematisch
    overzicht gehouden. Noch de gegevens van de Doorlichting van het
    ministerie van Justitie noch die van de Centrale toetsingscommissie
    (CTC) zijn volledig betrouwbaar.
    12. Aangezien kernteams verondersteld worden grote onderzoeken naar
    georganiseerde criminaliteit uit te voeren, zijn het runnen van
    informanten en het gebruik van burgerinfiltranten voor kernteams
    buitengewoon belangrijk. De kernteams passen het combi-runnen
    toe.

    13. Een aantal kernteams runt slechts een zeer gering aantal
    informanten, die evenwel veel relevante informatie aanleveren.
    14. De kernteams Haaglanden, Rotterdam en Zuid hebben deel gehad
    aan het gecontroleerd doorlaten van drugs.
    15. Financieel rechercheren geschiedt vooral door aan de kernteams
    toegevoegde buitengewone opsporingsambtenaren. Deze methode wordt
    niet in de plaats van andere methoden toegepast, maar in aanvulling
    daarop.

    16. Kernteams maken veelvuldig gebruik van foto- en
    videocamera’s en van peilapparatuur. 17. De samenwerking tussen de
    kernteams alsook de samenwerking tussen de kernteams en de
    regiokorpsen wordt belemmerd door de vertrouwelijkheid die de
    organisatie en de onderzoek van de kernteams omgeven. 18. De
    positie van de verschillende kernteam-officieren van justitie
    verschilt onderling. Doorgaans is de kernteamofficier tevens
    CID-officier voor het kernteam en bestaat weinig afstand tussen het
    kernteam en de officier van justitie. Waar dat niet het geval is,
    is hun onderlinge verhouding onduidelijk. De hoofdofficier heeft
    niet altijd voldoende leiding over de kernteamofficieren van
    justitie.

    19. De rol van de cordinerend rechter-commissaris is nauwelijks
    uitgekristalliseerd en staat nog ter discussie.


    vorige        
    inhoudsopgave en zoeken