• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • Eindrapport – 10.14 Toekomstige enqutes

    10.14 Toekomstige enqutes

    De commissie heeft enkele aanbevelingen geformuleerd voor
    toekomstige enqutes.

    A. Geen geheimhoudingsplicht

    De commissie heeft langdurig overleg gevoerd met de regering over
    het gebruik van het geheime deel van de rapportage van de
    commissie-Wierenga. Uiteindelijk heeft dat overleg geleid tot een
    in de praktijk bevredigende oplossing. De commissie heeft voor haar
    oordeelsvorming gebruik kunnen maken van het gehele rapport van de
    commissie-Wierenga.

    Voor de toekomst is echter noodzakelijk te regelen dat een
    enqutecommissie in haar onderzoek geen geheimhoudingsverplichtingen
    kunnen worden tegengeworpen die niet het belang van de staat raken.
    Het enkele feit van een belofte tot geheimhouding is niet gelijk te
    stellen met een staatsbelang. De commissie is van oordeel dat een
    door of namens de overheid gegeven belofte van geheimhouding moet
    wijken voor de bevoegdheden van een enqutecommisie. Zou dat niet
    het geval zijn, dan zouden de bevoegdheden van de Wet op de
    Parlementaire Enqute simpelweg door de overheid zijn te ontwijken
    door een beroep op gedane beloften.

    Dit principe lijdt slechts uitzondering indien qua inhoud
    werkelijk het belang van de staat in het geding is. Daarvan was in
    het geval van de geheime bijlagen van de rapportage van de
    commissie-Wierenga in het geheel geen sprake. Dit laat onverlet dat
    elke enqutecommissie prudent dient om te gaan met vertrouwelijke
    gegevens. Van meer was in het geval van de rapportage van de
    commissie-Wierenga geen sprake.

    B. Besloten verhoor onder ede

    De Wet op de Parlementaire Enqute dient naar het oordeel van de
    commissie te worden gewijzigd. De commissie meent dat het mogelijk
    moet zijn om in zeer uitzonderlijke gevallen van een besloten
    verhoor onder ede een openbaar verslag te publiceren. De commissie
    heeft zich, in tegenstelling tot voorgaande enqutecommissies, op
    het standpunt gesteld dat artikel 18b, eerste lid, van de Wet op de
    Parlementaire Enqute niet de mogelijkheid biedt tot het openbaar
    maken van een verslag van een besloten verhoor.

    C. Draaiboek

    De commissie meent dat het noodzakelijk is ten behoeve van
    omvangrijke onderzoeken een draaiboek samen te stellen voor de
    organisatie van een dergelijk onderzoek. De commissie heeft de
    indruk dat door het ontbreken van een dergelijk draaiboek te vaak
    het wiel opnieuw moet worden uitgevonden. Inmiddels heeft de Tweede
    Kamer ruime ervaring met het doen van onderzoeken. Het is zaak om
    de opgedane ervaringen vast te leggen voor toekomstig
    onderzoek.

    D. Staf

    De commissie heeft goede ervaringen met de ondersteuning door
    een beperkte, deskundige staf en een gering aantal externe
    onderzoekers. Op die manier heeft de commissie de mogelijkheid
    maximale controle uit te oefenen op de inhoud en de uitvoering van
    de onderzoeken.

    E. Permanente ruimte

    Om kosten en tijd te kunnen besparen acht de commissie het
    wenselijk voor toekomstige parlementaire onderzoeken dat de Kamer
    permanent kan beschikken over een goed beveiligde en geoutilleerde
    ruimte op of rond het Binnenhof.

    F. Vertrouwelijkheid

    De commissie is van oordeel dat het bij parlementaire
    onderzoeken mogelijk moet zijn gebruik te maken van informatie die
    bij openbaarmaking gevaar kan opleveren voor personen en zaken die
    het belang van de staat raken, zonder dat die informatie per
    definitie ter kennis gebracht wordt van alle leden van de Kamer. De
    commissie stelt voor artikel 18b, derde lid, Wet op de
    Parlementaire Enqute op dat punt te wijzigen.

    G. Archief

    De commissie acht het wenselijk dat na de beindiging van het
    onderzoek van een onderzoekscommissie het archief niet vernietigd
    hoeft te worden, maar dat na consultatie van de Registratiekamer
    een regeling wordt getroffen vergelijkbaar met de regeling en het
    besluit Politieregisters om inzage te verschaffen in de
    gegevens.

    H. Belang van de staat

    De commissie heeft veel tijd besteed aan overleg met de
    bewindspersonen over de inhoud van het begrip het belang van de
    staat. Het is de commissie gebleken dat er zeer verschillende
    interpretaties van dit begrip mogelijk zijn. De commissie acht het
    wenselijk dat de Kamer en de regering zich buigen over de vraag hoe
    het belang van de staat, zoals bedoeld in de Wet op de
    Parlementaire Enqute, moet worden uitgelegd.

    I. Attenderingsbulletins

    De commissie heeft goede ervaringen opgedaan met de
    attenderingsbulletins in de vorm van weekberichten en dagberichten,
    die werden samengesteld door de documentalisten. Op die manier werd
    de commissie constant op de hoogte gehouden van actuele
    ontwikkelingen op haar onderzoeksterrein.

    J. Verhoren

    Het is de commissie goed bevallen alle commissieleden te laten
    participeren in het verhoren van getuigen. Het vergt de nodige
    afstemming tussen de leden voor en tijdens het verhoor, maar het
    verlevendigt de discussie en draagt bij aan een maximale
    waarheidsvinding.

    K. Persbriefing

    Het verdient aanbeveling om na elke verhoordag een korte
    persbriefing te verzorgen voor de media. Tijdens deze briefings
    kunnen vragen worden gesteld over de verhoren van die dag en de
    verhoren voor de komende dagen.

    L. Verhoren op televisie

    De verhoren van de commissie zijn rechtstreeks op de televisie
    uitgezonden. De commissie geeft toekomstige onderzoekscommissies
    het advies om de visuele media de vrijheid te geven de verhoren
    rechtstreeks uit te zenden. Tijdens de verhoren is niet gebleken
    van een verstorend effect van de rechtstreekse uitzendingen.

    M. Internationaal onderzoek

    De commissie heeft over het algemeen alle medewerking gekregen
    die noodzakelijk was voor het uitvoeren van dit onderzoek. Zij
    heeft (te) weinig tijd gehad om goed onderzoek te doen naar het
    optreden van buitenlandse opsporingsdiensten in Nederland. Zij is
    echter gestoten op onwil van de in Nederland functionerende
    medewerkers van de Amerikaanse Drugs Enforcement Administration
    (DEA) om de commissie verder voor te lichten na een eerste gesprek
    op 6 maart 1995. De DEA stelt zich op het standpunt dat de
    diplomatieke status van de betrokken medewerkers hen vrijwaart van
    enige verplichting om gehoor te geven aan de op basis van de Wet op
    de Parlementaire Enqute gedane verzoeken. De DEA wilde slechts via
    tussenkomst van de CRI eventuele vragen schriftelijk beantwoorden.
    De commissie is van oordeel dat voor de toekomst opheldering
    gewenst is over de vraag of in Nederland verblijvende personen met
    diplomatieke status kunnen weigeren om een enqutecommissie
    informatie te geven.

    Lijst van verhoren

    Amerongen, W.C. van            
    Chef van de afdeling georganiseerde criminaliteit bij de
    regiopolitie Brabant Zuid-Oost
    Bakker, G.J.C.M.            
    Teamleider douanerecherche bij de Fiscale inlichtingen- en
    opsporingsdienst
    Barendregt, B.N.            
    Commissaris van politie en hoofd van de Afdeling cordinatie
    criminele inlichtingen van de
    Divisie centrale recherche
    informatie

    Beaufort, jhr. mr. L.A.R.J. de          
      Hoofdofficier van justitie te Haarlem Beek, mr. G.P. van der
                Als officier van justitie
    gedetacheerd bij de directie Politie van het

    ministerie van Justitie, waar hij
    projectleider georganiseerde
    criminaliteit was, vanaf 1 augustus
    1995 officier van justitie te
    Rotterdam
    Blijswijk, mr. drs. J.A.M. van          
      Hoofd van de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst te
    Haarlem
    Blok, mr. J.A.            
    Hoofdofficier van justitie te ‘s-Gravenhage
    Bovenkerk, prof. dr. F.            
    Hoogleraar criminologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht
    Brand, J.L.            
    Hoofdcommissaris van politie, korpschef van de regiopolitie
    Haaglanden en voorzitter van de
    Raad van Hoofdcommissarissen.
    Brinkman, mr. drs. L.C.            
    Voormalig voorzitter van de CDA-fractie in de Tweede Kamer
    der Staten-Generaal, was voorzitter
    van de commissie voor de
    inlichtingen- en veiligheidsdiensten
    Broere, A.             Teamchef van
    het arrestatieteam van het regiokorps
    Rotterdam-Rijnmond
    Bruinsma, prof. dr. G.J.N.          
      Bijzonder hoogleraar bestuurskundige criminologie aan
    de Universiteit Twente
    Bunt, prof. dr. H.G. van de          
      Hoogleraar criminologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam
    en
    hoofd van het Wetenschappelijk
    Onderzoek- en Documentatie
    Centrum van het ministerie van
    Justitie
    Burg, mr. V.A.M. van der            
    Lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal voor het CDA en
    voorzitter van de vaste commissie
    voor Justitie van de Tweede Kamer
    Capelle, mr. M.A.A. van            
    Officier van justitie te Groningen Corstens, prof. mr. G.J.M.
                Hoogleraar straf- en
    strafprocesrecht aan de Katholieke Universiteit

    Nijmegen, vanaf 1 oktober 1995
    raadsheer bij de Hoge Raad der
    Nederlanden
    Craemer, mr. R.W.M.            
    Plaatsvervangend hoofdofficier van justitie in het
    arrondissement
    Amsterdam en fungerend
    hoofdofficier van justitie voor de
    politieregio Gooi- en Vechtstreek
    Dijkstal, H.F.             Minister
    van Binnenlandse Zaken, daarvoor lid van de Tweede Kamer
    der Staten-Generaal voor de VVD
    en lid van de vaste commissies voor
    de Politie en voor Justitie
    Docters van Leeuwen, mr. A.W.H.          
      Procureur-generaal bij het Gerechtshof te Den Haag en
    voorzitter van het College van
    procureurs-generaal
    Dros, mr. O.R.             Chef van
    het Kernteam Randstad Noord en Midden
    Duijne, dr. P.C. van            
    Onderzoeker bij het ministerie van Justitie
    Fijnaut, prof. dr. C.J.C.F.          
      Hoogleraar criminologie en strafrecht aan de Erasmus
    Universiteit Rotterdam en aan de
    Katholieke Universiteit Leuven
    Gelderman, mr. E.F.G.M.            
    Vice-president van de rechtbank te ‘s-Hertogenbosch in de functie
    van
    cordinerend rechter-commissaris
    zware, georganiseerde criminaliteit
    Gemert, drs. ing. W.M. van          
      Hoofd van het Landelijk rechercheteam bij het Korps
    Landelijke Politiediensten
    Gerding, mr. R.A.F.            
    Plaatsvervangend hoofdofficier van justitie te Rotterdam
    Gonsalves, mr. R.A.            
    Procureur-generaal bij het gerechtshof te ‘s-Hertogenbosch
    Gonzales, mw. mr. drs. I.E.W.          
      Officier van justitie te Haarlem, tevens officier van
    justitie zware
    criminaliteit en kernteamofficier
    Groot, mr. F.C.V. de             Tot
    medio 1995 officier van justitie voor de criminele
    inlichtendiensten
    in het arrondissement Den Haag (
    de korpsen Haaglanden en Hollands
    Midden), daarna officier van justitie
    bij het Landelijk bureau openbaar
    ministerie
    Groot, mr. R. de             Officier
    van justitie voor de criminele inlichtingendienst te
    Rotterdam, tevens hoofd van de unit
    fraude, economie en milieu en
    zware criminaliteit
    Hellemons, A.A.M.             Hoofd
    van de Dienst technische operationele ondersteuning van de
    Divisie ondersteuning van het Korps
    Landelijke Politiediensten
    Helten, drs. N.H.E. van            
    Directeur Democratische rechtsorde bij de Binnenlandse
    veiligheidsdienst
    Hiddema, mr. Th.U.            
    Advocaat te Maastricht Hirsch Ballin, prof. mr. E.M.H.  
              Lid van de Eerste Kamer der
    Staten-Generaal en hoogleraar

    Internationaal Recht aan de
    Katholieke Universiteit Brabant,
    voormalig minister van Justitie
    Hondt, mr. E.M. d’            
    Burgemeester van Nijmegen en voorzitter van het
    Korpsbeheerdersberaad
    Huisman, H.M.             Hoofd van
    het Douane
    informatiecentrum
    IJzerman, P.D.             Korpschef
    van de regiopolitie Twente
    Jansen, H.A.             Commissaris
    van politie bij de regiopolitie Rotterdam-Rijnmond,
    hoofd van de regionale recherche
    dienst waaronder ook het kernteam
    Rotterdam-Rijnmond/Zuid-Holland
    Zuid ressorteert
    Jansen, mr. J.M.            
    Hoofdofficier van justitie te ‘s-Hertogenbosch, voorzitter van
    de
    Centrale toetsingscommissie
    Karstens, R.             Hoofd van de
    Afdeling nationale cordinatie politile infiltratie bij de
    Divisie centrale recherche
    informatie
    Kloosterman, A.            
    Observatierechercheur
    Koers, mr. J.             Officier
    van justitie te Arnhem, hoofd van de Unit zware
    criminaliteit
    Korthals, mr. A.H.             Lid
    van de Tweede Kamer der Staten-Generaal voor de VVD,
    woordvoerder voor
    justitie-aangelegenheden
    Kuijper, K.             Commissaris
    van politie, hoofd van de rijksrecherche bij het parket
    procureur-generaal te Amsterdam
    Langendoen, K.P.            
    Projectleider/plaatsvervangend teamleider bij het Kernteam
    Randstad Noord en Midden
    Lith, A.             Chef van het
    district Rijn en IJssel van de regiopolitie Utrecht,
    voormalig teamleider van het
    interregionale rechercheteam
    Noord-Holland/Utrecht
    Looijen, J. van            
    Plaatsvervangend chef van de criminele inlichtingendienst van
    het
    regiokorps Amsterdam-Amstelland
    Maan, mr. A.C.             Officier
    van justitie zware, georganiseerde criminaliteit te
    Amsterdam
    Molen-Maesen, mw. mr. P.M.H. van der        
        Landelijk terreur en BVD Officier van justitie,
    voorheen CID-officier
    van justitie te Utrecht
    Mosterd, A.M.             Hoofd van
    de criminele
    inlichtingendienst van de
    politieregio Hollands Midden
    Naey, prof. dr. J.            
    Hoogleraar politierecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam
    Nordholt, drs. E.E.            
    Korpschef van het regiokorps Amsterdam-Amstelland
    Patijn, mr. A.            
    Raadadviseur bij de Directie Wetgeving van het ministerie van
    Justitie
    Paulissen, W.J.A.            
    Commissaris van politie, districtschef Regiopolitie
    Brabant-Noord,
    voormalig teamleider van het
    Kernteam Zuid
    Pieters, mr. J.J.Th.M.            
    Officier van justitie zware criminaliteit en criminele
    inlichtingendienst te
    ‘s-Hertogenbosch
    Putten, F. van der             Hoofd
    van de regionale criminele inlichtingendienst van de
    regiopolitie Gooi- en Vechtstreek
    Randwijck, mr. R.C.J. Graaf van          
      Procureur-generaal bij het
    gerechtshof te Amsterdam
    Riessen, J.C. van            
    Commissaris van politie, lid van de korpsleiding in de functie van
    hoofd
    justitile bedrijfsvoering bij de
    regiopolitie Amsterdam-Amstelland
    Rutten-Roos, mw. mr. A.            
    Vice-president bij het gerechtshof te Amsterdam
    Schmitz, mw. mr. E.M.A.            
    Vanaf augustus 1994 staatssecretaris van Justitie, daarvoor
    burgemeester
    van Haarlem en korpsbeheerder van
    de politieregio Kennemerland
    Snijders, mr. ing. J.W.P.            
    Officier van justitie criminele inlichtingendienst te Haarlem
    Sorgdrager, mw. mr. W.            
    Minister van Justitie, voorheen procureur-generaal bij het
    gerechtshof te Den Haag en te
    Arnhem en officier van justitie te
    Almelo
    Spoel, mr. Tj.E. van der            
    Advocaat-procureur te Rotterdam Steeg, M. van      
          Adjudant van politie, teamleider bij de
    criminele inlichtingendienst

    Stoffelen, mr. P.R.            
    Voormalig lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal voor de
    PvdA, woordvoerder voor politie- en
    justitieaangelegenheden
    Straver, mr. M.A.            
    Hoofdcommissaris van politie en korpschef van de regiopolitie
    Kennemerland
    Suyver, mr. J.J.H.            
    Secretaris-generaal bij het ministerie van Justitie
    Teeven, mr. F.             Officier
    van justitie te Amsterdam Teijlingen, D. van      
          Chef van de criminele inlichtingendienst van
    het

    regiokorps Amsterdam-Amstelland
    Theeuwes, H.J.C.M.            
    Hoofdinspecteur van politie en
    beleidsmedewerker/plaatsvervangen
    d hoofd van de Afdeling cordinatie
    criminele inlichtingen van de
    Divisie centrale recherche
    informatie
    Thijn, drs. E. van            
    Voormalig minister van Binnenlandse Zaken en
    burgemeester van Amsterdam,
    korpsbeheerder van de politieregio
    Amsterdam-Amstelland
    Valente, mr. J.M.             Sinds 1
    juli 1995 officier van justitie te Middelburg, voorheen officier
    van
    justitie te Amsterdam
    Veen, mr. O.C.W. van der            
    Officier van justitie te Haarlem, hoofd van de Unit
    specialismen,
    waaronder georganiseerde
    criminaliteit, criminele inlichtingen
    en kernteam
    Velt-Meijer, mw. mr. J.M.E. In ‘t        
        Voorzitter van de strafkamer bij de rechtbank te
    Rotterdam in de zaak
    Ramola
    Vondel, J. van             Voormalig
    informantenrunner bij de regionale criminele
    inlichtingendienst van de
    regiopolitie Kennemerland
    Voort, mr. C.V. van der            
    Officier van justitie te ‘s-Gravenhage Vrakking, mr. J.M.  
              Hoofdofficier van justitie te
    Amsterdam

    Waard, mr. T. de            
    Advocaat, tot 1 december 1995 Algemeen Deken van de
    Nederlandse orde van advocaten
    Welten, B.J.A.M.            
    Commissaris van politie bij de regiopolitie
    Amsterdam-Amstelland,
    chef van de Dienst centrale
    recherche, tevens verantwoordelijk
    voor het kernteam
    Amsterdam-Amstelland/Gooi- en
    Vechtstreek
    Wiarda, mr. J.             Korpschef
    van het regiokorps Utrecht Wierenga, H.        
        Voorzitter van de Bijzondere Onderzoekscommissie
    IRT

    Willems, mr. J.H.M.            
    Vice-president van het gerechtshof te Amsterdam
    Wilzing, J.             Korpschef van
    de regiopolitie IJsselland
    Wit, mr. L.A.J.M. de            
    Hoofdofficier van justitie te Rotterdam
    Woelders, W.H.             Chef van
    het kernteam
    Amsterdam-Amstelland/Gooi en
    Vechtstreek
    Wolffensperger, mr. drs. G.J.          
      Voorzitter van de D66-fractie in de Tweede Kamer der
    Staten-Generaal, daarvoor
    woordvoerder voor
    justitie-aangelegenheden
    Wooldrik, mr. H.P.             Hoofd
    van de directie Politie van het ministerie van Justitie, tevens
    belast met de leiding van de
    directie Staats- en Strafrecht
    Wortel, mr. J.             Officier
    van justitie te Amsterdam Zwanenburg, mr. A.      
          Secretaris van de Centrale
    toetsingscommissie

    Lijst van enige afkortingen

    ACC             Adviescommissie
    criminaliteit
    ACCI             Afdeling cordinatie
    criminele inlichtingen AID          
      Algemene inspectiedienst
    AMvB             Algemene maatregel
    van bestuur
    ANCPI             Afdeling nationale
    cordinatie politile infiltratie
    ARI             Afdeling recherche
    informatie
    AT             arrestatieteam
    AWB             Algemene wet op het
    binnentreden
    AWD             Algemene wet inzake
    de douane
    BBRP             Besluit beheer
    regionale politiekorpsen BFO          
      Bureau financile ondersteuning
    BKA             Bundeskriminalamt
    BTW             Belasting toegevoegde
    waarde
    BVD             Binnenlandse
    veiligheidsdienst
    CBO             Cordinerend
    beleidsoverleg

    CIAD             Centrale
    inlichtingen- en analysedienst van de Economische
    controledienst
    CID             criminele
    inlichtingendienst
    CRC             cordinerend
    rechter-commissaris
    CRI             Divisie centrale
    recherche informatie CTC            
    Centrale toetsingscommissie
    DBRZ             Dienst bijzondere
    recherchezaken
    DEA             Drugs enforcement
    administration
    DIC             Douane
    informatiecentrum
    DRZ             Dienst
    recherchezaken, ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
    Ordening en
    Milieubeheer
    DTOO             Dienst technisch
    operationele ondersteuning ECD          
      Economische controledienst
    EG             Europese
    gemeenschap
    EHRM             Europees hof voor de
    rechten van de mens EVRM            
    Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de
    fundamentele

    vrijheden
    Finpol             Financile
    politiedesk
    FIOD             Fiscale
    inlichtingen- en opsporingsdienst GW        
        Grondwet
    gvo             gerechtelijk
    vooronderzoek
    HR             Hoge Raad
    IDB             Inlichtingen- en
    veiligheidsdienst buitenland IRT          
      Interregionale team, of Interregionaal rechercheteam

    IVBP             Internationaal
    verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten
    Kbb            
    Korpsbeheerdersberaad
    KLPD             Korps landelijke
    politiediensten
    Kmar             Koninklijke
    marechaussee
    LBOM             Landelijk bureau
    openbaar ministerie LCA            
    Landelijk contact arrestatieteams
    LCO             Landelijk contact
    observatie
    LCGO             Landelijk
    cordinatiepunt
    grensoverschrijdende observatie
    LCID             Landelijke criminele
    inlichtingendienst LIPO            
    Landelijk informatiepunt observatie
    LRT             landelijk
    rechercheteam
    LSOP             Landelijk selectie-
    en opleidingsinstituut politie
    MBT             Milieubijstandsteam,
    ministerie van
    Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
    Milieubeheer Adviescommissie criminaliteit
    MID             Militaire
    inlichtingendienst
    MOT             Melding
    ongebruikelijke transactie
    NCID             Nationale criminele
    inlichtingendienst NJ            
    Nederlandse jurisprudentie, uitspraken in burgerlijke en
    strafzaken

    OM             openbaar
    ministerie
    OT             observatieteam
    PIT             politieel infiltratie
    team
    PW             Politiewet 1993
    RAC             Recherche
    adviescommissie
    RBT             recherche
    bijstandsteam
    RCID             Regionale criminele
    inlichtingendienst RID            
    Regionale inlichtingendienst

    RRT             Regionaal
    rechercheteam
    sfo             strafrechtelijk
    financieel onderzoek Sr            
    Wetboek van Strafrecht
    STO             Sectie technische
    ondersteuning
    Sv             Wetboek van
    Strafvordering
    VROM             Ministerie van
    Volkshuisvesting, Ruimtelije Ordening en Milieubeheer
    WODC             Wetenschappelijk
    onderzoek- en
    documentatiecentrum
    WWB             Wet wijziging
    binnentredingsbepalingen WED          
      Wet op de economische delicten
    WIV             Wet op de
    inlichtingen- en
    veiligheidsdiensten


    vorige        
    inhoudsopgave en zoeken