• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De autobranche en de (vracht)autocriminaliteit – 6.1. Meldingssystemen van gestolen auto’s

    6.1. Meldingssystemen van gestolen auto’s

    Vrijwel altijd wordt na diefstal van een auto aangifte gedaan
    bij de politie, al was het maar omdat zonder officile aangifte geen
    uitkering van de verzekeringsmaatschappij mogelijk is. Meestal gaat
    er enige tijd over heen voordat het slachtoffer de vermissing merkt
    en voordat hij of zij daarvan aangifte doet. De politieman of
    -vrouw maakt van de aangifte een proces-verbaal op en kan direct de
    auto aanmelden bij het OPS (het landelijk Opsporingsregister) van
    de CRI. Dit heet in vaktaal een A87. De meeste agenten weten echter
    uit ervaring dat een auto heel vaak binnen enkele uren tot enkele
    dagen weer wordt teruggevonden. Hij of zij meldt dus meestal niet
    direct. Voor professionele dieven werkt deze meldingspraktijk
    uiteraard in hun voordeel. Wanneer men auto’s snel de grens over
    wil hebben is het aantrekkelijk dat die auto nog niet als vermist
    of gestolen gesignaleerd staat.

    Voor een doeltreffende opsporing is het dus belangrijk dat de
    melding snel en accuraat is. Hoe slechter de informatie, des te
    kleiner is de kans dat een auto ooit wordt teruggevonden. Daarom
    moet de auto behalve bij de CRI ook bij de RDW als gestolen worden
    gemeld. Daarna verspreidt de melding zich over de diverse,
    registrerende organisaties als CIS, NSIS, EUCARIS, VAR, RDC en
    andere private en internationale opsporingsinstanties
    Noot . Slachtoffers melden een diefstal niet alleen bij
    de politie maar ook bij hun verzekeringsmaatschappij. Om deze
    informatie te bundelen hebben de gezamenlijke
    verzekeringsmaatschappijen daarvoor in een Public-Private
    Partnership
    verband het VAR opgericht om op de hoogte blijven
    van de bij hun verzekerde auto’s (Dus niet elke auto!). Iedere
    verzekeringsmaatschappij geeft de meldingen van gedupeerden dus ook
    weer door aan een centraal punt: het VAR (een A86). Het VAR staat
    op zijn beurt weer in verbinding met de RDW.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken