• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grondrechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De autobranche en de (vracht)autocriminaliteit – LITERATUUR

    LITERATUUR

    J. Albanese, Where organized and white collar crime meet:
    predicting the infiltration of legitimate business
    (paper
    presented at the annual ASC-meeting), Miami, 1994. Bovag,
    Beleidsnotitie Criminaliteitsproblematiek, Bunnik, (interne
    notitie Bovag), januari 1995.

    Bovag, Controle-actie illegale autobedrijven:
    meer dan milieuwinst, Bovag-brochure, Bunnik, augustus
    1995. Bundeskriminalamt, Bundeslagebild Kraftfahrzeugkriminalitt
    1993
    , BKA, Wiesbaden, 1994.

    G. J. N. Bruinsma, R. J. H. A. Crijns en L. Kroes, Kengetallen
    schade criminaliteit
    , IPIT, Enschede, 1992.
    J. H. J. A. Degen, Onderzoek inzake vrachtautodiefstallen,
    Zoetermeer, 1995. J. H. J. A. Degen, Autodiefstal. Hoe
    georganiseerd is deze delictsvorm?
    , CRI, Zoetermeer, 1993.

    Divisie Georganiseerde Criminaliteit Twente, Gos-team 1994.
    Een aanraking met de Russische Georganiseerde misdaad,

    Enschede, 1995.
    A. W. M. Eijken, Autokraak. Omvang, achtergronden, spreiding en
    preventie van diefstal uit en vanaf auto’s
    , DCP, Den Haag,
    1994.
    A. W. M. Eijken en J.J. de Waard, Autodiefstal. Omvang,
    spreiding, achtergronden en preventie
    , DCP, Den Haag, 1994.
    S. Field, R. V. Clark en P. M. Harris, The Mexican Vehicle Market
    and autotheft in border areas in the United States, in Security
    Journal
    , jaargang 2, 1991, p. 205-210. Fiod,
    Autoschadeherstelbedrijven. Doelgroepenbeschrijving nr. 41,
    Fiod, Haarlem, 1995. Fiod, Personenauto’s.
    Doelgroepenbeschrijving nr. 15
    , Fiod, Haarlem, 1993. B.
    Gorodecka, Kfz-Kriminalitt in Polen, in Kriminalistik, 1994,
    p. 567-574. A. W. M. van der Heijden, Verwrongen beeld van
    autodiefstal
    , CRI, Zoetermeer, maart 1995. A. W. M. van der
    Heijden en J. H. J. A. Degen, Autodiefstallen in Nederland.
    1993
    , CRI, Zoetermeer, 1994.

    M. Hinchliffe, Professional car thiefs. Their knowledge and
    social structure
    , Home Office (Police Research Squad), London,
    1994.
    A. B. Hoogeboom, Het politiecomplex, Gouda Quint, Arnhem,
    1994.
    G. van Klaveren, Regionaal project autodiefstal politieregio
    Limburg-Zuid, lezing voor congres Preventie, opsporing en
    verzekeren van autodiefstal, Amsterdam, juni 1994. G.J. Kroese en
    R.H.J.M. Staring, Prestige, professie en wanhoop. Een onderzoek
    onder gedetineerde overvallers
    , Gouda Quint, Arnhem, 1993.

    H. de Krosse, G. Huijbregts en R. Meijer, Weg gordijn, weg auto.
    Diefstal van motorvoertuigen in noordwest-Europa, in SEC,
    jaargang 9, 1995, p. 37-39.
    W. N. Leonard en M.G. Weber, Automakers and dealers: a study of
    criminogenic market forces, in Law & Society
    Review,
    jaargang 4, 1970, p. 407-424 .
    M. Levi, The extent of cross-border crime in Europe: the view from
    Britain, in Journal on Criminal Policy and Research,
    jaargang 1, 1993, p. 60-74.
    P. Mom, Politieel old-boys network, in Elsevier, 22 oktober
    1994, p. 24-28. P. Richards, Vehicle theft. The European
    perspective
    , Home Office (Police Research Squad, London,
    1993.

    G. Saville en R. Murdie, The spatial analysis of motor vehicle
    theft: a case study of Peel region, Ontario, in Journal of
    Police Science and Administration
    , jaargang 16, 1988, p.
    126-135. P. Sehr, Illegale Kraftfahrzeugverschiebung als
    Teilbereich der Organisierten Kriminalitt, in Der
    Kriminalist
    , maart 1995, p. 120-126.

    U. Sieber en M. Bgel, Logistik der Organisierten
    Kriminalitt
    , BKA-Forschungsreihe, Wiesbaden, 1993.
    W. Steinke, Kfz-Diebsthle und kein Ende, in Kriminalistik,
    1993, p. 377-378. E. H. Sutherland, D. R. Cressey en D. F.
    Luckenbill, Principles of criminoloy, General Hall, New
    York, 199211.

    Th. Werle, Internationale organisierte
    Kraftfahrzeut-Verschiebung, in Kriminalistik-Skript, p.
    153-159.
    J. G. Wesselink en C. Kant, Project Informatievoorziening
    autocriminaliteit, Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing, z.
    u., 1995.

    Appendix

    Tabel 1:
    Totaal aantal personenauto’s in Nederland

    Tabel Bron: RCD DATAcentrum, maart 1995

    Tabel 2:
    Aantal diefstallen personenauto’s volgens
    verschillende

    registratiesystemen voor de periode 1990-1994

    Tabel
    * = prognose van CRI ** = prognose VAR

    Tabel 3:
    Aantal gestolen bedrijfswagens en vrachtwagen voor de
    jaren

    1990-1994

    Tabel
    Bron: Van der Heijden en Degen, 1994; Degen, 1995
    Schema 1:
    Schema van organisaties die op de een of andere manier zijn
    betrokken bij de registratie, de opsporing en de bestrijding van
    autodiefstallen:

    Deelonderzoek, De autobranche en (vracht)autocriminaliteit  
              37
    Place text describing image 1 here!


    vorige        
    inhoudsopgave en zoeken