• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De autobranche en de (vracht)autocriminaliteit – LITERATUUR

    LITERATUUR

    J. Albanese, Where organized and white collar crime meet:
    predicting the infiltration of legitimate business
    (paper
    presented at the annual ASC-meeting), Miami, 1994. Bovag,
    Beleidsnotitie Criminaliteitsproblematiek, Bunnik, (interne
    notitie Bovag), januari 1995.

    Bovag, Controle-actie illegale autobedrijven:
    meer dan milieuwinst, Bovag-brochure, Bunnik, augustus
    1995. Bundeskriminalamt, Bundeslagebild Kraftfahrzeugkriminalitt
    1993
    , BKA, Wiesbaden, 1994.

    G. J. N. Bruinsma, R. J. H. A. Crijns en L. Kroes, Kengetallen
    schade criminaliteit
    , IPIT, Enschede, 1992.
    J. H. J. A. Degen, Onderzoek inzake vrachtautodiefstallen,
    Zoetermeer, 1995. J. H. J. A. Degen, Autodiefstal. Hoe
    georganiseerd is deze delictsvorm?
    , CRI, Zoetermeer, 1993.

    Divisie Georganiseerde Criminaliteit Twente, Gos-team 1994.
    Een aanraking met de Russische Georganiseerde misdaad,

    Enschede, 1995.
    A. W. M. Eijken, Autokraak. Omvang, achtergronden, spreiding en
    preventie van diefstal uit en vanaf auto’s
    , DCP, Den Haag,
    1994.
    A. W. M. Eijken en J.J. de Waard, Autodiefstal. Omvang,
    spreiding, achtergronden en preventie
    , DCP, Den Haag, 1994.
    S. Field, R. V. Clark en P. M. Harris, The Mexican Vehicle Market
    and autotheft in border areas in the United States, in Security
    Journal
    , jaargang 2, 1991, p. 205-210. Fiod,
    Autoschadeherstelbedrijven. Doelgroepenbeschrijving nr. 41,
    Fiod, Haarlem, 1995. Fiod, Personenauto’s.
    Doelgroepenbeschrijving nr. 15
    , Fiod, Haarlem, 1993. B.
    Gorodecka, Kfz-Kriminalitt in Polen, in Kriminalistik, 1994,
    p. 567-574. A. W. M. van der Heijden, Verwrongen beeld van
    autodiefstal
    , CRI, Zoetermeer, maart 1995. A. W. M. van der
    Heijden en J. H. J. A. Degen, Autodiefstallen in Nederland.
    1993
    , CRI, Zoetermeer, 1994.

    M. Hinchliffe, Professional car thiefs. Their knowledge and
    social structure
    , Home Office (Police Research Squad), London,
    1994.
    A. B. Hoogeboom, Het politiecomplex, Gouda Quint, Arnhem,
    1994.
    G. van Klaveren, Regionaal project autodiefstal politieregio
    Limburg-Zuid, lezing voor congres Preventie, opsporing en
    verzekeren van autodiefstal, Amsterdam, juni 1994. G.J. Kroese en
    R.H.J.M. Staring, Prestige, professie en wanhoop. Een onderzoek
    onder gedetineerde overvallers
    , Gouda Quint, Arnhem, 1993.

    H. de Krosse, G. Huijbregts en R. Meijer, Weg gordijn, weg auto.
    Diefstal van motorvoertuigen in noordwest-Europa, in SEC,
    jaargang 9, 1995, p. 37-39.
    W. N. Leonard en M.G. Weber, Automakers and dealers: a study of
    criminogenic market forces, in Law & Society
    Review,
    jaargang 4, 1970, p. 407-424 .
    M. Levi, The extent of cross-border crime in Europe: the view from
    Britain, in Journal on Criminal Policy and Research,
    jaargang 1, 1993, p. 60-74.
    P. Mom, Politieel old-boys network, in Elsevier, 22 oktober
    1994, p. 24-28. P. Richards, Vehicle theft. The European
    perspective
    , Home Office (Police Research Squad, London,
    1993.

    G. Saville en R. Murdie, The spatial analysis of motor vehicle
    theft: a case study of Peel region, Ontario, in Journal of
    Police Science and Administration
    , jaargang 16, 1988, p.
    126-135. P. Sehr, Illegale Kraftfahrzeugverschiebung als
    Teilbereich der Organisierten Kriminalitt, in Der
    Kriminalist
    , maart 1995, p. 120-126.

    U. Sieber en M. Bgel, Logistik der Organisierten
    Kriminalitt
    , BKA-Forschungsreihe, Wiesbaden, 1993.
    W. Steinke, Kfz-Diebsthle und kein Ende, in Kriminalistik,
    1993, p. 377-378. E. H. Sutherland, D. R. Cressey en D. F.
    Luckenbill, Principles of criminoloy, General Hall, New
    York, 199211.

    Th. Werle, Internationale organisierte
    Kraftfahrzeut-Verschiebung, in Kriminalistik-Skript, p.
    153-159.
    J. G. Wesselink en C. Kant, Project Informatievoorziening
    autocriminaliteit, Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing, z.
    u., 1995.

    Appendix

    Tabel 1:
    Totaal aantal personenauto’s in Nederland

    Tabel Bron: RCD DATAcentrum, maart 1995

    Tabel 2:
    Aantal diefstallen personenauto’s volgens
    verschillende

    registratiesystemen voor de periode 1990-1994

    Tabel
    * = prognose van CRI ** = prognose VAR

    Tabel 3:
    Aantal gestolen bedrijfswagens en vrachtwagen voor de
    jaren

    1990-1994

    Tabel
    Bron: Van der Heijden en Degen, 1994; Degen, 1995
    Schema 1:
    Schema van organisaties die op de een of andere manier zijn
    betrokken bij de registratie, de opsporing en de bestrijding van
    autodiefstallen:

    Deelonderzoek, De autobranche en (vracht)autocriminaliteit  
              37
    Place text describing image 1 here!


    vorige        
    inhoudsopgave en zoeken