• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 12.2 Drugssmokkel

    12.2 Drugssmokkel

    Er vindt een aanzienlijke smokkel van (illegale) goederen in
    vrachtwagens plaats. De sloffen sigaretten en flessen drank die
    chauffeurs voor eigen bijverdienste in de cabine of lading
    meenemen, blijven hier buiten beschouwing, omdat het hoofdzakelijk
    om kleinschalige en niet-georganiseerde smokkel gaat. Bij andere
    smokkelvormen wordt echter op grote schaal gebruik gemaakt van
    reguliere professionele transportbedrijven. De smokkel op grote
    schaal betreft voornamelijk drugs, zoals XTC en
    andere synthetische drugs naar Engeland (vaak in bloemen en
    bloembollen) en Zweden, en bovenaan de lijst natuurlijk hash uit –
    onder andere – Noord-Afrika. We bespreken de drugssmokkel per
    drugssoort en zoomen daarbij kort in op (voornamelijk
    hash-)transporten uit Marokko.

    12.2.1 Nederwiet

    In Nederland wordt naar een schatting van Steinmetz c.s. (1995)
    jaarlijks gemiddeld 51 ton wiet geproduceerd, met een gezamelijke
    omzet van 416 miljoen gulden. Deze wiet blijft voor het overgrote
    deel binnen Nederland: er wordt slechts voor 16 miljoen gulden
    gexporteerd. Vooralsnog doen deze drugs in de smokkel niet echt
    mee.

    12.2.2 Hash en marihuana

    Zoals gezegd is de organisatie van de soft-drugshandel veelal in
    handen van Marokkanen, maar voor de uitvoering van het
    daadwerkelijke transport (boven de 50 kilo) worden Europese,
    waaronder veel Nederlandse, transporteurs ingeschakeld. (Steinmetz
    c.s., 1995) Deze werken met chauffeurs van verschillende
    nationaliteiten. Er zijn een kleine zestig Nederlandse
    transportbedrijven die op Marokko rijden, waaronder twee hele
    grote, die bijna dagelijks naar Noord-Afrika afreizen. Aangezien er
    bijna veertig Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in Marokko
    vastzitten vanwege drugssmokkel, hebben gemiddeld twee van elke
    drie transportbedrijven n chauffeur in detentie. Marokkaanse hash
    domineert, zo blijkt uit de bovenstaande alinea’s, de Nederlandse
    markt. Er is een min of meer continue stroom van Maroc naar ons
    land; gemiddeld zo’n 2000 tot 5000 kilo per week. Drugsorganisaties
    gaan ervan uit dat n op elke drie transporten wordt onderschept
    (Steinmetz c.s., 1995). Volgens dit getal, zou het werkelijke
    aantal gesmokkelde kilo’s in 1994.300.000 bedragen. De hoeveelheden
    in beslag genomen cannabis nemen bijna jaar na jaar toe, zo
    blijkt
    uit gegevens die afkomstig zijn van het Marokkaanse ministerie van
    binnenlandse zaken (1993) en twee Marokkaanse kranten, namelijk
    Maroc-Hebdo (17 juni 1994) en Al-Alam (april 1995): Tabel

    Er zijn talloze kleine organisaties die drugs vervoeren en een
    vijftigtal grotere groepen, die ieder gemiddeld n tot driemaal per
    jaar een drugstransport rijden. In personenwagens, busjes en
    campers gaat gemiddeld 10 tot 100 kilo per keer mee; het gaat hier
    meestal niet om georganiseerde transporten. Per vrachtauto of schip
    gaat zo’n 1000 tot 1500 kilo per keer mee, hoewel een genterviewde
    beweert iedere keer vijfduizend kilo mee te nemen. Volgens
    Steinmetz c.s. (1995) weten chauffeurs vaak niets van de illegale
    ladingen wordt er veelvuldig gewisseld van transportbedrijf, vaak
    via het doorverkopen van omgebouwde vrachtwagens. In Nederland
    vindt de distributie van hash voornamelijk plaats via Amsterdam,
    maar ook Zeeland (Middelburg en Vlissingen), Brabant, Limburg
    (Roermond en Venlo) en het Oosten (Twente en Arnhem) kennen hun
    handelsconcentraties. Steinmetz c.s. (1995) schatten in dat de
    oostelijke en zuidoostelijke steden zich vooral op de handel met
    Duitsland, Scandinavi en Zwitserland richten en de zuidelijke
    vooral op Belgi en Frankrijk zijn gericht.

    12.2.3 Harddrugs

    De heronesmokkel komt voornamelijk uit Turkije, via de
    Balkanroute. Volgens een CRI-rapport kwam in 1993 85 procent van de
    onderschepte harddrugs op die manier Nederland binnen; er werd in
    dat jaar 900 kilo herone in beslag genomen. De drugs worden
    voornamelijk vervoerd met vrachtauto’s van Turkse
    transportondernemingen, maar na een verscherping van de controle op
    Turkse vrachtwagens, worden in toenemende mate vrachtauto’s uit
    andere landen ingezet (CRI, 1993). Een ander genoemd traject is via
    vrachtwagens van Libanon naar Irak en Syri en vandaar uit op de
    boot naar Griekenland of het toenmalige Joegoslavi. Want een
    vrachtauto uit Libanon is verdacht, maar als deze uit Griekenland
    komt veel minder. De relatief nieuwe drug XTC is een
    buitenbeentje op de drugsmarkt, omdat het voor een groot deel in
    Nederland zelf geproduceerd wordt en vervolgens voor een groot deel
    verhandeld naar het buitenland. Nederlandse trucks met synthetische
    drugs worden vaak in Engeland, Scandinavi en Frankrijk betrapt, met
    meestal vrij grote hoeveelheden pillen aan boord. Een andere, aan
    synthetische drugs gerelateerde, vorm van smokkel betreft het
    transport van bepaalde chemicalin die bij de produktie van XTC
    worden gebruikt. Over de omvang van deze smokkel hebben we geen
    gegevens kunnen achterhalen.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken