• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 12.3 Andere vormen van smokkel

    12.3 Andere vormen van smokkel: wapens en mensen

    Wat betreft de aard en omvang van wapensmokkel, tasten we
    volledig in het duister. Aangezien er – onder andere – met name in
    voormalig Joegoslavi een behoorlijk aantal wapens nodig is, moet er
    smokkel van wapens plaatsvinden. Een genterviewde transporteur
    vertelde dat er wel zeker door Nederlandse transportbedrijven naar
    het oorlogsgebied wordt gereden, maar onduidelijk is met welke
    lading. Onlangs dook in de pers een bericht op over
    mensensmokkel in een Nederlandse vrachtauto. Het betrof een
    groep vluchtelingen uit verscheidene landen (Marokko, Tunesi,
    Somali, Irak en Iran) die vermoedelijk veel geld heeft betaald om
    in West-Europa een herkomen te vinden. Een chauffeurs-echtpaar dat
    al jaren op Marokko rijdt, vertelt over de vele verstekelingen die
    zich op de veerboot onder of in de wagens proberen te verstoppen,
    al wisten zij niet of chauffeurs ook geld aannemen van de
    verstekelingen. Na verscherpte controle aan de Marokkaanse grens,
    hebben zich mensensmokkelroutes ontwikkeld bij de Algerijnse grens,
    zo staat eveneens te lezen in het rapport dat handelt over
    allochtonen. In 1994 arresteerde de Italiaanse politie 6000
    Algerijnse, Marokkaanse en Tunesische illegalen in Zuid-Itali, zo
    vernemen we verder uit diverse Marokkaanse kranten waaronder Anoual
    (22 mei 1995). Sindsdien heeft ook Algerije maatregelen genomen en
    verplaatste de smokkel zich weer naar Marokko, van waaruit de
    migranten met bootjes naar Algeciras worden gevaren, na betaling
    van bedragen rond de 3000 gulden. Zowel de Spaanse als de
    Marokkaanse douane en politie zou betrokken zijn bij deze
    mensensmokkel, zo vernemen we uit deze Marokkaanse bronnen. Vanuit
    Spanje gaan de illegalen naar Nederland, Belgi en Frankrijk, maar
    het is onduidelijk of en hoe vaak de transportsector hierbij
    gebruikt wordt. Uit de politiedossiers blijkt dat er Nederlandse
    chauffeurs zijn aangehouden met verstekelingen uit Irak, Iran,
    Egypte, Tunesi, Marokko en Somali aan boord: verscholen achter lege
    bloemendozen in de lading. De betreffende chauffeurs verdienden
    duizend gulden per gesmokkeld persoon.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken