• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 12.6 Corruptie

    12.6 Corruptie

    Overbekend zijn de berichten over corruptie onder douane- en
    politiepersoneel in het buitenland. De transporteur die overwegend
    op Marokko rijdt geeft zijn chauffeurs altijd een standaardbedrag
    aan afkoopgeld mee. Dit afkoopbudget voert hij al jaren met succes
    op als aftrekpost bij de belastingdienst. Maar ook in ondermeer –
    Spanje, Frankrijk en Itali is het betalen van een bepaald bedrag
    aan smeergeld standaard, zo vertellen alle gesproken chauffeurs en
    ondernemers ons. In sommige landen graait het douane- en
    politiepersoneel altijd in de lading of vraagt om geld, sigaretten,
    drank of een kistje sinaasappelen. Een chauffeur vertelt ons dat
    zijn baas de verloren produkten al vooraf incalculeert. Wanneer een
    chauffeur onderweg niets af wil geven, zo zegt hij, kan hij rekenen
    op een tijdrovende extra controle. Volgens een gesprekspartner komt
    het eveneens voor dat een chauffeur die willens en wetens smokkelt,
    de controle op zijn besmette lading bij de douane afkoopt.

    Volgens een medewerker van de werkgeversorganisatie is er in
    Oostbloklanden een stevige corruptie-inflatie gaande: met de
    normale ritselkist – waarin wat sigaretten, drank, panties
    of porno-boekjes zitten – kom je niet ver meer. Tegenwoordig gaat
    het steeds vaker om, veel, contant geld in een sterke muntsoort.
    Wat verder voorkomt is het wegtippen van hash-transporten
    door corrupte douaniers of politiemensen die geld verdienen aan het
    doorlaten van een grotere lading, of die gewoon uit zijn op het
    tipgeld. Soms is een deal van begin tot eind opzet:
    pseudo-verkopers slijten een handeltje hash aan een chauffeur,
    strijken het geld op en krijgen de lading weer terug via een
    bevriende douanier die precies weet wanneer de vrachtauto op de
    boot gaat.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken