• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 5.3 Benodigde diploma’s

    5.3 Benodigde diploma’s

    Tot voor kort was het behalen van het diploma van vakbekwaamheid
    nodig voor het verkrijgen van een ondernemersvergunning. Deze
    kwalitatieve drempel hield de wildgroei aan nieuwe toetreders nog
    enigszins onder controle. Maar hieraan kwam een eind toen de
    Europese binnengrenzen in januari 1993 wegvielen: ook buitenlandse
    ondernemersdiploma’s gelden nu. Ieder land mag zijn eigen
    exameneisen bepalen. Het Engelse diploma bleek het
    gemakkelijkst te behalen voor Nederlandse chauffeurs; met een
    spoedcursus van twee weken kan iedereen het papiertje binnenslepen
    dat nodig is om een eigen onderneming te starten. Vanaf 1 januari
    1995 is voor stukgoedvervoer in de EG het ADR-diploma
    verplicht (een deelcertificaat). Heel veel chauffeurs hebben dit
    papiertje nog niet op zak. Het nieuwste Duitse ADR-diploma kan in
    twee zaterdagen worden gehaald, terwijl men er in Nederland twee
    weken over doet. Worden er in Nederland tien open vragen op het
    ADR-examen gesteld, in Belgi is men klaar met 12 meerkeuzevragen en
    in Duitsland mogen zelfs de boeken op tafel blijven, zo lezen we in
    Truckstar – lijfblad voor chauffeurs – aflevering 12, 1994. Er is
    een run op deze cursussen ontstaan. Van de ruim tweeduizend nieuwe
    vergunningen die het NIWO (Stichting Nationale en Internatinale
    WegvervoerOrganisatie) verleende tussen mei 1992 en januari 1994,
    had nog maar tweederde deel (1255) van de aanvragers het
    Nederlandse Vakbekwaamheidsdiploma. Bijna
    eenderde van de nieuwe toetreders (646) vroeg de vergunning aan op
    grond van het Engelse diploma. Verder hadden ruim honderd
    aanvragers een Duits diploma op zak en bijna vijftig starters
    haalden hun papieren in Belgi (NIWO, 1994). Nog gemakkelijker is
    het voor chauffeurs uit bepaalde landen buiten de EG, die voor een
    Europees bedrijf rijden: een Nederlandse transportondernemer die
    voornamelijk met Turks personeel werkt, bestelt de diploma’s
    gewoon per post. Het doorgeven van de persoonsgegevens, een
    pasfotootje en een bescheiden betaling volstaat.

    De branche-organisatie TLN is niet blij met de run op de
    buitenlandse vakdiploma’s; volgens haar levert deze cursus slecht
    voorbereide en maar half opgeleide ondernemers op. Dat desondanks
    een groot aantal ondernemers met dit diploma op de markt meedraait,
    blijkt wel uit de vele boze reacties die de redaktie van het blad
    Truckstar ontving op een kritisch artikel over de snelle cursussen;
    de ingezonden brievenrubriek was er er twee nummers lang mee
    gevuld. Inmiddels zijn er weer beperkingen aan de geldigheid van de
    buitenlandse diploma’s gesteld: het diploma moet zijn behaald in
    het land van afgifte. Chauffeurs kunnen voortaan dus geen
    buitenlands diploma in Nederland halen; zij moeten hiervoor naar
    het buitenland en als extra drempel geldt dan natuurlijk het
    taalverschil. Sindsdien zijn vooral de Duitse diploma’s
    favoriet.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken