• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De branches horeca en gokautomaten – 7.5. Witwassen en zwart maken

    7.5. Witwassen en zwart maken

    De Amsterdamse politie meent dat er een groot aantal
    schijn-horecagelegenheden bestaat, die louter en alleen dienen om
    geld uit het criminele circuit wit te wassen. Het gaat dan meestal
    om coffeeshops en andere vormen van droge horeca; het starten van
    een dergelijke onderneming is immers eenvoudig. De werkelijke omzet
    van deze zaken is gering: volgens het HIT-team van de Amsterdamse
    politie gaat er soms maar 1000 gulden per jaar in deze cafeetjes
    om. Maar aan de belastingdienst worden forse omzetbedragen gemeld.
    De uitbaters (vaak pachters) van dergelijke gelegenheden ontvangen
    maandelijks een bedrag van de automatenexploitant (soms ook de
    verpachter) om de zaak draaiende te houden, concludeerde het
    HIT-team. De speelautomaten zouden hier de was doen; de opbrengst
    uit de kasten is op papier op te voeren en de controle hierop is
    niet sluitend. Het HIT-team maakt melding van een automaat die een
    omzet van 180.000 per jaar zou maken. Volgens een woordvoerder van
    Economische Zaken gaat er bij dergelijke hoge bedragen wel een
    belletje rinkelen bij de belastingdienst. Echter, slechts door
    middel van observatie ter plekke kan worden aangetoond dat de
    bewuste automaat die omzet niet draait.

    Volgens een gesprekspartner van Horeca Nederland lenen vooral
    fictieve pachtconstructies zich uitstekend voor witwassen via
    speelautomaten. Een horecagelegenheid wordt met wat brak hout
    ingericht en voor pacht van de zaak met inventaris wordt op papier
    een gigantisch bedrag gevraagd. In werkelijkheid betaalt de pachter
    slechts een fractie van deze pachtsom, soms krijgt hij zelfs geld
    toe om de zaak – met automaten – open te houden. Door bij de
    belastingdienst hoge gok- en pachtinkomsten op te geven, kan zwart
    geld worden gewit. Terwijl het caf in werkelijkheid nauwelijks iets
    oplevert. Het bewijs is ook hier fragmentarisch, in de voorliggende
    informatie van de landelijke politiekorpsen wordt niet meer dan
    tweemaal expliciet gewag gemaakt van witwasconstructies. Overigens
    geldt voor de methode van het witwassen via speelautomaten
    hetzelfde als voor fictieve omzetverhoging in de horeca: de fiscale
    kosten zijn hoog. Daarnaast kunnen speelautomaten worden gebruikt
    om zwart geld te creren.

    De Projectgroep Gokverslaving Rotterdam omschreef het zeer
    subtiel in haar onderzoek (1992): Een niet onaanzienlijk deel
    van de omzet uit speelautomaten vindt, zo is de – op
    strafrechtelijke onderzoeken gebaseerde – indruk van Bijzondere
    Wetten, niet zijn weg naar de Belastingdienst
    . Een caf-baas kan
    een veel lagere omzet van zijn speelautomaat aan de belastingdienst
    doorgeven, dan hij werkelijk gedraaid heeft; tellers zijn immers
    niet verplicht en bovendien niet geijkt. En ook met de ingebouwde
    maximale verliesbedragen per uur en de speeltijdbeperkingen kan
    gerommeld worden; zo kunnen automaten de opsteller en uitbater
    behoorlijk wat winst opleveren. Uit een actie van Venlose
    belastingdienst bleken de werkelijke opbrengsten van speelautomaten
    gemiddeld een kwart hoger te liggen dan werd opgegeven.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken