• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 13.1. De schade voor de branche

    13. CONCLUSIE

    13.1. De schade voor de branche

    Misdaadbestrijding staat bij transportondernemers niet hoog op
    de agenda. De branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland
    heeft slechts geringe aandacht voor criminaliteit in het
    wegtransport en dat beperkt zich hoofdzakelijk tot die vormen
    waarbij de branche direct slachtoffer is. Daarbij gaat het in de
    eerste plaats om diefstal van wagens en/of ladingen. Omdat het
    schadebedrag nog steeds oploopt, zijn transportondernemers steeds
    meer geld kwijt aan preventieve maatregelen en verzekeringspremies.
    Bepaalde risico-transporten zijn daardoor bijna niet of nauwelijks
    meer lonend. Daarnaast wordt de Euro-fraude als een probleem
    beschouwd, omdat het transporteurs schade kan opleveren. In 1994
    kwam de branche-organistie FENEX op een geschat schadebedrag van
    1,5 miljard gemist staatsinkomen. De expediteurs zijn hierin de
    grote verliezers; want aan hen vallen de naheffingen ten beurt.
    Overigens zijn deze naheffingen tot nu toe voor een groot deel
    kwijtgescholden door de Nederlandse fiscus.

    Natuurlijk is er ook sprake van indirect slachtofferschap in de
    vorm van de valse concurrentie die smokkelende of frauderende
    bedrijven de bonafide ondernemingen aandoen. De individuele
    eerlijke ondernemer geeft dit ook wel aan: malafide transporteurs
    hebben geld voor prima materieel en rijden tegen afbraakprijzen.
    Die prijzenslag brengt een groot aantal ondernemers aan de
    onderkant van de markt in de knel; onder hen heel veel eigen
    rijders
    . Deze noodlijdende transporteurs hebben geen andere
    keus dan zichzelf uit te verkopen. Dit leidt in sommige gevallen
    tot het faillissement, maar vaker houdt een bedrijf ondanks alles
    het hoofd nt boven water. Er ontstaat een omvangrijke groep
    marginale ondernemers die vervolgens zelf kwetsbaar zijn voor
    illegale acties. En daarmee is de cirkel rond. Het toenemende
    rommelen in de branche betekent een aantasting van de goede naam,
    die natuurlijk een voorwaarde is voor economisch succes. Hoe hoog
    de schade


    vorige         –
    uitgedrukt in geld – is, is volkomen onbekend.

    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken