• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • Bijlage I – 2.2 De staf

    2.2 De staf

    De samenstelling van de staf was n van de eerste taken waarmee de
    commissie na haar constitutie aan de slag ging. De enqutecommissie
    was op grond van de kamerstukken 23.945, nrs. 1-11, met
    verschillende taken belast. De 77 vragen die de Werkgroep
    vooronderzoek opsporingsmethoden in haar rapport had geformuleerd,
    namen daarbij een centrale plaats in. De beantwoording van deze
    vragen noopte tot het opzetten van een projectorganisatie, waarin
    verschillende vormen van kennis en vaardigheid werden samengebald.
    De samenstelling van de staf diende een weerspiegeling daarvan te
    zijn. Om de vertrouwelijkheid van het onderzoek zoveel mogelijk te
    waarborgen, heeft de commissie ervoor gekozen zo weinig mogelijk
    onderzoek uit te besteden. Slechts het in kaart brengen van de
    ernst, aard en omvang van de zware, georganiseerde criminaliteit
    heeft de commissie uitbesteed.

    Allereerst werden mr dr E.R. Muller en prof. dr U. Rosenthal,
    die al onderzoekswerkzaamheden voor de Werkgroep vooronderzoek
    opsporingsmethoden hadden verricht, gecontracteerd, waarna de
    overige stafleden werden gerecruteerd. Om tot uitvoering van de
    onderzoeksopzet te komen, werd gekozen voor een staf waarin
    verschillende deskundigheden en vaardigheden waren
    vertegenwoordigd. In een tijdsbestek van drie weken werden twintig
    sollicitatiegesprekken gevoerd. Begin januari 1995 was de
    samenstelling van de staf, op enkele vacatures na, voltooid.

    De enqutecommissie beschikte over de volgende stafleden:

    Leiding staf en cordinatie onderzoek

    dagen per week
    – mr N.J.P. Coenen, griffier van de enqutecommissie
    (plaatsvervangend griffier van de Tweede Kamer); 5 Team,
    Interfacultaire Vakgroep Bestuurskunde, Rijksuniversiteit Leiden en
    Erasmus Universiteit Rotterdam); 5 – mr dr E.R. Muller, inhoudelijk
    secretaris en onderzoekscordinator van de enqutecommissie (Crisis
    Onderzoek dagen per week

    Projectleiders deelonderzoeken en redactie
    bijlagen

    week
    – prof. mr Y. Buruma, Vakgroep Strafrecht en strafprocesrecht,
    Katholieke Universiteit Nijmegen; 4 dagen per

    • mr J. Mooyen, officier van justitie te Den Haag; 4 dagen per
      week
    • J. Schipper, commissaris van politie regio Haaglanden; 5 dagen
      per week
    • mr P.C. Vegter, rechter-commissaris te Arnhem; 3 dagen per
      week
    • mr P.G. Wiewel, Vakgroep Strafrecht, Universiteit van
      Amsterdam; 4 dagen per week

      Onderzoekers

    • dr M. den Boer, Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en
      Rechtshandhaving, Rijksuniversiteit Leiden; 3 dagen per
      week
    • mr D.Ph. van Boetzelaer, substituut officier van justitie te
      Den Haag; 4 dagen per week
    • mr G. Grootscholten, strafrechtjuriste; 5 dagen per
      week
    • drs M. Hertogh, Studiecentrum Recht en beleid, Rijks
      Universiteit Leiden; 3 dagen per week
    • J. Klijnsmit, inspecteur van politie regio Rotterdam/Rijnmond;
      5 dagen per week
    • drs A. Roubos, bestuurskundige; 5 dagen per week
    • drs A. van Schaardenburgh, Vakgroep Organisatiepsychologie,
      Universiteit van Amsterdam; 3 dagen per week
    • drs P. van Toorn, bestuurskundige; 5 dagen per week
    • A. Wolfs, doctoraal student rechtsgeleerdheid en bestuurskunde,
      Rijksuniversiteit Leiden; 5 dagen per week
    • mr D.S. Nava, assistent-griffier Tweede Kamer; gedurende een
      aantal maanden 5 dagen per week

      Ondersteuning

    • A.W. de Kool, documentalist (Tweede Kamer); 5 dagen per
      week
    • M. Leeflang, documentalist (Tweede Kamer); 5 dagen per
      week
    • P. Hercules, secretariaatsmedewerker (Tweede Kamer); 5 dagen
      per week
    • L. Peters, secretariaatsmedewerker (PvdA-fractie Tweede Kamer);
      5 dagen per week
    • K. Rangoe, bode (Tweede Kamer); 5 dagen per week
    • S. van Wageningen, bode (Tweede Kamer); gedurende een aantal
      maanden 5 dagen per week

      Inhoudelijk adviseurs

    • prof. dr U. Rosenthal, Crisis Onderzoek Team, Interfacultaire
      Vakgroep Bestuurskunde, Rijksuniversiteit Leiden en Erasmus
      Universiteit Rotterdam; 2 dagen per week
    • prof. dr G. Knigge, Vakgroep Strafrecht, Rijksuniversiteit
      Groningen; 1 dag per week De griffier van de commissie droeg de
      eindverantwoordelijkheid voor alle inhoudelijke en organisatorische
      activiteiten van de staf. Zij werd bijgestaan door een
      assistent-griffier van de Tweede Kamer. De inhoudelijk secretaris
      was verantwoordelijk voor de cordinatie van de onderzoeken van de
      staf en de vormgeving van de eindrapportage en de bijlagen. De
      inhoudelijk adviseurs waren belast met advisering over het proces
      van de parlementaire enqute en met inhoudelijke advisering over
      concrete thema’s. De overige leden van de staf werden ingezet voor
      het uitvoeren van de verschillende interne deelonderzoeken en het
      schrijven van concepten ten behoeve van de eindrapportage. De
      strafrechtdeskundigen, de rechter-commissaris, de officier van
      justitie en een politiefunctionaris gaven leiding aan interne
      deelonderzoeken. De onderzoekers voerden de operationele aspecten
      van de interne onderzoeken uit. De documentalisten waren
      verantwoordelijk voor de verzameling van de informatie en de opslag
      daarvan. De secretariaatmedewerkers en de bodes waren
      verantwoordelijk voor de ondersteuning van de werkzaamheden van de
      griffier.

    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken