• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Bijlage VIII – IV.9. Conclusie

    IV.9. Conclusie

    Ofschoon de Nederlandse politie en justitie noch enige andere
    overheidsinstelling erg veel belangstelling aan de dag hebben
    gelegd voor georganiseerde misdaad in Marokkaanse kring – als het
    om Marokkaanse criminaliteit gaat denkt men immers in de eerste
    plaats aan jeugddelinquentie! – bestaan er legio aanwijzingen dat
    de enorme en snel opgekomen cannabis-economie in Marokko ook onder
    Marokkanen in Nederland een stevig steunpunt heeft gevonden. De
    circuits waarin zich dit afspeelt zijn weinig doorzichtig en vanuit
    Marokko mogen weinig inlichtingen worden verwacht. Marokkanen, in
    alle sectoren van de overheid, zijn bij deze illegale activiteit
    betrokken en het land als geheel is er in toenemende mate
    economisch afhankelijk van geworden. Waren tot voor kort de
    geldzendingen van gastarbeiders uit het buitenland de voornaamste
    inkomstenbron voor ‘s lands betalingsbalans, deze functie wordt in
    toenemende mate overgenomen door de investeringen van
    drugshandelaren. Het gaat om beleggingen in de sfeer van huizen,
    grond en overheidsbedrijven die thans worden geprivatiseerd. De
    meeste Nederlandse Marokkanen komen uit het gebied waar de kif
    wordt geteeld en bewerkt. De combinatie van een traditie van
    ongebondenheid onder deze bewoners van de Rif en de slechte
    sociaal-economische vooruitzichten die zij hebben in de Nederlandse
    samenleving, maakt deze minderheidsgroep zeer bevattelijk voor
    inschakeling in de drugshandel. Ofschoon er duidelijk
    distributieknooppunten zijn aan te wijzen zoals in Hilversum,
    Brabant en Rotterdam, heeft het er alle schijn van dat Nederland
    via de Marokkaanse infrastructuur (winkels, moskeen) wordt bedekt
    door een fijnmazig netwerk van verkooppunten van hash. Dit netwerk
    is mogelijk nauw verbonden met een voor Nederlandse autoriteiten
    moeilijk te doorgronden politiek beheersingssysteem dat vanuit
    Marokko wordt geleid. Hoe omvangrijk het precies is en hoeveel hash
    er door wordt omgezet, valt echter niet te zeggen. Er wordt
    onvoldoende politie-onderzoek gedaan om deze vraag naar behoren te
    kunnen beantwoorden. In vergelijking met drugsorganisaties in
    andere etnische groepen, is de Marokkaanse onderwereld in Nederland
    weinig gewelddadig. Marokko is het land van waar de (grote)
    Nederlandse cannabishandelaren een groot deel
    van hun koopwaar betrekken. Dezen hebben ernstig aan macht moeten
    inboeten toen de Marokkaanse druglords aan betekenis wonnen.
    Nederlanders worden thans vooral gebruikt voor het leveren van
    transportfaciliteit.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken