• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Bijlage X – 3.1. Kerngegevens

    3. HET NOTARIAAT

    3.1. Kerngegevens

    3.1.1. Openbaar ambtenaar in een vrij beroep

    De notaris is een openbaar ambtenaar, die in de gevallen waarin
    de wetgever zijn tussenkomst dwingend voorschrijft, een specifieke
    overheidstaak uitoefent. De notaris wordt bij Koninklijk Besluit
    benoemd. Aan hem wordt tevens een standplaats toegewezen. Hij is
    geen gewoon ambtenaar want hij krijgt zijn inkomsten uit de
    opbrengst van zijn dienstverlening. In die zin is hij ondernemer,
    maar dan wel een die als monopolist opereert op een markt zonder
    veel risico’s.

    In de uitoefening van de controle op de beroepsuitoefening lijkt
    de notaris meer op de vrije-beroepsbeoefenaar dan op de ambtenaar.
    Het notariaat heeft een eigen tuchtrecht. Op de regeling en
    toepassing van het tuchtrecht wordt hieronder nog ingegaan.

    3.1.2. Taak en werkzaamheden

    De belangrijkste taak van de notaris is het opmaken en
    ondertekenen van authentieke akten. Hij heeft de bevoegdheid, de
    verplichting en het monopolie akten op te stellen (verlijden) ten
    behoeve van bepaalde rechtshandelingen, die zonder zijn tussenkomst
    niet tot stand kunnen komen. De notaris is bijvoorbeeld onmisbaar
    voor de rechtsgeldige overdracht van de juridische eigendom van
    onroerend goed, voor het oprichten van vennootschappen en voor het
    maken of wijzigen van testamenten. Ook voor enkele overige
    rechtskundige diensten, zoals het afhandelen van faillissementen en
    het houden van toezicht op veilingen, verwijst de wetgever naar de
    notaris.

    Naast deze werkzaamheden verricht de notaris tal van
    werkzaamheden waarvoor zijn tussenkomst niet wettelijk geboden is
    om een beoogde rechtshandeling tot stand te brengen. De notaris kan
    bijvoorbeeld desgevraagd akten opmaken van feiten of gebeurtenissen
    (bv. schenkingen) die tegenover bijvoorbeeld de belastingdienst als
    bewijs kunnen dienen. Tenslotte kan de notaris vanwege zijn
    specifieke deskundigheid door een clint ingeschakeld worden om
    adviezen te geven. Bij deze niet-ambtelijke werkzaamheden fungeert
    de notaris als een gewone juridische dienstverlener.

    Het grootste deel van de omzet (94%) van de notariskantoren is
    afkomstig uit het opmaken van notarile akten (Kwartaalbericht CBS,
    1994, pp. 23-24). Meer dan de helft van het totale aantal jaarlijks
    gepasseerde akten heeft betrekking op de onroerend-goedpraktijk;
    het betreft in de meeste gevallen de overdracht van onroerend goed
    en de vestiging van zakelijke genotsrechten. Ongeveer een derde
    deel van de akten heeft betrekking op de familiepraktijk
    (testamenten, samenlevingscontracten, huwelijkse voorwaarden). Een
    veel kleiner deel van de akten behoort tot de ondernemingspraktijk,
    waarin het gaat over het oprichten en wijzigen van de statuten van
    besloten en naamloze vennootschappen (KPMG, 1994, p. 22).

    3.1.3. De organisatie

    Notarissen hebben een privaatrechtelijke beroepsorganisatie: de
    Koninklijke Notarile Broederschap (KNB). Van deze beroepsvereniging
    zijn bijna alle (kandidaat-)notarissen lid. Er waren medio 1995 in
    totaal 1.166 notarissen en circa 1.400 kandidaat-notarissen
    werkzaam. De kandidaten verrichten werkzaamheden in dienst en uit
    naam van de notaris. De meeste notarissen zijn eenpitters; in
    totaal betreft het 509 notarissen. De overigen zijn geassocieerd
    met andere notarissen, advocaten en/of belastingadviseurs. De
    verdeling ziet er als volgt uit.

    Tabel
    Evenals bij de advocaten het geval is, neemt het aantal
    eenmanskantoren af. Hoewel het aantal kantoren waarin meer
    notarissen geassocieerd zijn, toeneemt is er geen sprake van een
    onstuitbare opmars van de mega-kantoren. Het aantal grote kantoren,
    die overigens steeds groter worden, blijft beperkt (KPMG, 1994, p.
    20).

    Opmerkelijk zijn de associaties tussen de notarissen en de
    belastingadviseurs. De belastingadviseurs zijn immers louter
    commercile dienstverleners en hebben geen positie als
    verschoningsgerechtigde. In de beroeps- en gedragsregels van de KNB
    worden dergelijke associaties impliciet uitgesloten (regel 12). Ook
    in de MvT bij de ontwerpwet op het Notarisambt (TK 1993-1994, p.
    24) worden vraagtekens gezet achter deze kantoorfusie tussen de
    onafhankelijke notaris en de partijdige adviseur.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken