• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Eindrapport – 2.6 Buitenlandse en allochtone groepen

    2.6 Buitenlandse en allochtone groepen

    2.6.1 Aanleiding onderzoek

    Onderzoek naar buitenlandse en allochtone groepen en
    georganiseerde criminaliteit is een gevoelige aangelegenheid. Het
    kan, als er niet zorgvuldig mee wordt omgegaan, gemakkelijk voedsel
    geven aan racistische vooroordelen. Tot nu toe is aan het onderwerp
    nauwelijks aandacht besteed. Er bestaat geen duidelijk beeld over
    de rol van buitenlandse en allochtone groepen in de georganiseerde
    criminaliteit in Nederland. De CRI-analyses geven daar slechts
    zijdelings antwoord op.

    De eventuele betrokkenheid van etnische gemeenschappen bij de
    activiteiten van buitenlandse en allochtone criminele groepen kan
    verschillende negatieve effecten hebben op deze gemeenschappen.
    Landgenoten zijn de eerste slachtoffers van de georganiseerde
    misdaad die stamt uit hun land van herkomst. Associatie met
    georganiseerde criminaliteit kan desastreuze gevolgen hebben voor
    het aanzien van de gehele etnische groep. In een aantal gevallen
    zijn criminele organisaties uitvoerders van machthebbers in het
    land van herkomst. Ten slotte versterkt de betrokkenheid van delen
    van de etnische groep bij de georganiseerde criminaliteit de
    vorming van een etnische onderklasse. Deze redenen noodzaken de
    commissie ertoe aandacht te besteden aan de betrokkenheid van
    etnische groepen in Nederland bij de georganiseerde criminaliteit.
    De vraag naar de activiteiten van internationaal opererende
    misdaadorganisaties roept de vraag op naar de operationele,
    financile en ruimere sociale relaties tussen buitenlandse criminele
    groepen en de (autochtone en allochtone) groepen die in Nederland
    genesteld zijn. Gekozen is voor onderzoek naar criminele groepen
    van verschillende nationaliteit en ethische afkomst waarover de
    politie informatie beschikbaar had: Surinaamse groepen, Turkse
    organisaties, Marokkaanse netwerken, Chinese triades, Italiaanse
    mafia, Colombiaanse kartels, Nigeriaanse en Ghanese netwerken,
    Russische mafia en Joegoslavische groepen.

    2.6.2 De Surinaamse connectie

    In Suriname houden verschillende criminele groepen zich bezig
    met de handel in cocane. Suriname dient als tussenstation voor de
    levering van drugs aan Europa. Enkelen in Suriname zijn zeer rijk
    geworden van deze drughandel. Er zijn allerlei aanwijzingen voor
    betrokkenheid van de voormalige legerleiding bij de handel en het
    transport van cocane.

    Er is sprake van enige betrokkenheid van Surinamers in Nederland
    bij de georganiseerde criminaliteit: drugs, illegale autohandel,
    prostitutie. Deels bestaat de drughandel uit harddrug-smokkel van
    grote partijen, zoals uit het Copa-onderzoek blijkt.
    Noot Met behulp van koeriers en reizigers worden, ook
    via een deel van het uitgebreide distributie-apparaat van het
    Surinaamse bedrijfsleven, kleine hoeveelheden drugs Nederland
    binnengesmokkeld. Op die manier is een bepaald segment van de
    bevolkingsgroep direct betrokken bij de drughandel.

    De voorzitter :
    Maar is er nu ook in Nederland sprake van georganiseerde
    criminaliteit in de zin van een hechtere groep of van groepen die
    een monopolie hebben in de cocanehandel met Suriname? Of gaat het
    om kleinere transporten, waardoor er in Nederland ook geen sprake
    is van duidelijk georganiseerde groepen?
    De heer Bovenkerk:
    Allebei. Je treft netwerken aan van mensen die soms met
    elkaar samenwerken en dan weer eens iets alleen proberen, met hier
    en daar een kristallisatiepunt. Er zijn ook wel groepen die wat
    sterker zijn, maar dat is niet het overheersende beeld. De handel
    is niet in handen van enkelen, het is een veel breder verschijnsel,
    er is een heel groot aantal mensen op de een of andere manier bij
    betrokken.
    De voorzitter:
    En wat doen die mensen in de Surinaamse gemeenschap? Wat
    gebeurt er als er een pakje hier gekomen is?
    De heer Bovenkerk:
    Dat zal in het algemeen verkocht worden. Hoe het precies
    verloopt, heb ik niet uit het politiemateriaal kunnen afleiden,
    want daar houdt het op. De politie kijkt naar wat er binnenkomt;
    wij weten

    eigenlijk betrekkelijk weinig van de manier waarop die kleinere
    hoeveelheden verder worden gedistribueerd, maar wij kunnen ons wel
    voorstellen dat het via een netwerk gaat.

    De voorzitter:
    En is het dan een Surinaams distributienetwerk of komt
    bijvoorbeeld cocane naar uw mening voor de verspreiding onder
    autochtone Nederlanders ook in andere handen?
    De heer Bovenkerk:
    Ik denk dat de drugs in eerste instantie in de Surinaamse
    infrastructuur terechtkomt. De Surinaamse bevolking heeft in
    Nederland een eigen winkelstand ontwikkeld, handel in allerlei
    tropische produkten, goudsmederijen, eethuizen en wat al niet. Ik
    denk dat een aantal van die etablissementen – niet allemaal; je
    moet bij dit onderwerp buitengewoon goed oppassen – als
    distributiepunt fungeert, soms zelfs zonder dat men er zelf weet
    van heeft. Dat klinkt gek, maar het geeft aan hoe normaal die
    handel geworden is. Ik kan dit wel met een anekdote toelichten. Een
    Surinamer kocht bij een Surinaamse groentehandelaar in een grote
    stad in Nederland bananen en hij merkte thuis dat er een vreemd wit
    poeder in zat. Hij ging naar de politie en de handelaar claimde
    voor de rechter dat hij niet wist dat het spul erin zat. Maar dit
    wekt de suggestie dat de machtige georganiseerde misdaad in
    Suriname via die goederenstroom drugs distribueert, zelfs zonder
    dat men ervan weet.
    De voorzitter:
    Er is dus in Nederland geen sprake van een apart, hecht
    georganiseerd netwerk, het is veeleer wijd verbreid?
    De heer Bovenkerk:
    Het is wijd verbreid. Noot Over de omvang van
    deze betrokkenheid zijn geen onderbouwde uitspraken te doen. De
    gegevens zijn daarvoor te verschillend en te weinig onderbouwd. In
    het begin van de jaren negentig waren er serieuze aanwijzingen dat
    de Surinaamse legerleiding een poging ondernam om (Surinaamse)
    politiemensen binnen te sluizen in de Nederlandse politie met het
    oog op het verlenen van diensten aan haar regime. Diepgaand
    onderzoek naar deze vorm van infiltratie is uitgebleven. Daarnaast
    is, met name in Amsterdam, vastgesteld dat enkele politiemensen van
    Surinaamse origine frequent twijfelachtige contacten onderhielden
    met drughandelaren die een prominente positie innemen in criminele
    groepen. Herhaalde waarschuwingen van de korpsleiding om die
    contacten te vermijden, bleken niet te helpen.
    De voorzitter:
    Zijn er nu signalen dat er vanuit Suriname, de Surinaamse
    groep, speciaal geprobeerd wordt om strategien toe te passen om te
    corrumperen? Is dat gebeurd?
    De heer Bovenkerk:
    Ja, zonder meer.
    De voorzitter:
    Is dat succesvol geweest?
    De heer Bovenkerk:
    Ja. Ik geloof dat Surinamers op individuele basis en in de
    vorm van samenwerkende groepjes, waar wij het over hebben, op vrij
    aanzienlijke schaal kans hebben gezien om mensen bij de Nederlandse
    politie te corrumperen en om ambtenaren bij gemeenten te
    corrumperen, bijvoorbeeld ambtenaren die paspoorten uitgeven die
    essentieel zijn voor illegale immigranten. Dit geldt ook voor
    mensen bij sociale diensten, alsook bijvoorbeeld bij het
    bewakingspersoneel van
    Schiphol en bij de marechaussee. Daar
    zijn dus ook mensen gecorrumpeerd. Dat zijn soms Hollanders, maar
    in het overgrote deel van die gevallen gaat het om Surinamers; dat
    wil zeggen Surinaamse Nederlanders.
    Noot

    De Surinaamse drughandelaren gebruiken het merendeel van het
    verdiende criminele geld voor eigen gebruik of voor investering in
    de eigen organisatie. Er is nauwelijks sprake van investering in de
    Nederlandse economie. Wel zijn er signalen dat een deel van de
    Surinaamse infrastructuur in Nederland gebruikt wordt voor het
    witwassen van crimineel geld.

    2.6.3 Turkse criminele groeperingen in Nederland

    De Balkanroute maakt Turkije tot een belangrijk land in de
    doorvoer van illegale goederen. Daarbij worden veelvuldig
    douane-ambtenaren omgekocht. De Turkse mafia is intensief verbonden
    met overheidsdiensten en de zakenwereld in Turkije. Naast de
    klassieke mafia wordt een deel van de georganiseerde misdaad
    uitgevoerd door politiek-criminele groeperingen.

    De Turkse mafia heeft zich vanaf 1980 snel over de verschillende
    Europese landen verspreid mede vanwege het grote aantal
    gastarbeiders dat zich hier heeft gevestigd en de families die via
    volgmigratie zijn herenigd. De Turkse georganiseerde misdaad is
    voor Nederlandse begrippen ongekend gewelddadig. Wapenbezit komt
    binnen de Turkse georganiseerde criminaliteit veelvuldig voor. De
    emigrantengemeenschappen in de verschillende Europese landen hebben
    intensieve contacten met elkaar, waardoor smokkelaars,
    geweldsspecialisten en politieke dissidenten gemakkelijk van het
    ene naar het andere land kunnen worden overgebracht.

    Onderzoek naar de Turkse georganiseerde criminaliteit is een
    essentieel onderdeel van de activiteiten van
    politie en justitie in Nederland. Bij de Nederlandse politie werken
    verschillende Turken-specialisten. Enkele politiemensen spreken nu
    echter van Turken-moeheid: jarenlange strafrechtelijke onderzoeken
    doen groepen en individuen verdwijnen, maar nieuwe duiken weer op
    of de oude organisaties continueren gewoon hun werkzaamheden.

    De heer Bovenkerk:
    (…) Als je tien jaar of langer steeds hetzelfde type van
    zaken draait, achter Turkse families aan loopt, vaak met succes –
    de politie zelf noemt het in het algemeen domme zaken, dus
    betrekkelijk gemakkelijk te doen – er worden mensen enige tijd
    achter slot en grendel gezet en je ziet vervolgens dat in dezelfde
    stad de zaak gewoon doorgaat en door anderen of door andere
    familieleden wordt overgenomen, kan ik mij voorstellen dat je
    enigszins hulpeloos neerzit en denkt: waarom doe ik dit
    allemaal?
    Noot

    De Turkse criminele organisaties houden zich primair bezig met
    drughandel. Daarbij is sprake van spreiding over Nederland.
    Nederland wordt door een fijnmazig Turks distributienetwerk
    bediend. Tijdens zijn eerste verhoor deed Bovenkerk de volgende
    uitspraak: De enige conclusie die ik trek, is dat enkele tientallen
    procenten van de volwassen Turkse mannen in Amsterdam in enigerlei
    functie bij de georganiseerde misdaad betrokken zijn. Ik vind dat
    een spectaculair hoog percentage.
    Noot Deze
    uitspraak leek te zijn gebaseerd op gegevens uit een bestand van de
    Amsterdamse politie. Nader onderzoek moest een meer precies beeld
    geven van de betrokkenheid van de Turkse gemeenschap bij de
    georganiseerde criminaliteit. Op 25 september werd Bovenkerk
    hierover voor de tweede maal verhoord. Bovenkerk hield tijdens het
    tweede verhoor staande dat een aanzienlijk deel van de Turkse
    mannelijke bevolking bij de georganiseerde criminaliteit betrokken
    is. In dit verhoor maakte Bovenkerk echter duidelijk dat er geen
    bestand bestond of dat er andere cijfers waren die de conclusie
    konden onderbouwen dat enkele tientallen procenten van de volwassen
    Turkse mannen bij de georganiseerde criminaliteit betrokken zijn.
    In het bestand van de Amsterdamse politie waren na hertelling
    ongeveer 2000 Turkse mannen aangetroffen die in de periode 1990 –
    1995 op de een of andere wijze betrokken zijn geweest bij de
    georganiseerde criminaliteit. Het bleek niet mogelijk tot een
    verantwoord percentage van het aandeel van de Turkse bevolking in
    de georganiseerde criminaliteit te komen.
    Noot

    De Turkse criminele organisaties veranderen langzaam van strak
    geleide, hirarchische organisaties tot lossere netwerken. De Turkse
    drughandelaren leiden een onopvallend bestaan: velen ontvangen een
    uitkering. Er zijn enkele gevallen gevonden waarbij Turkse
    criminele organisaties in Nederlandse onroerend-goedprojecten
    investeren. Het merendeel van het crimineel verdiende geld wordt
    evenwel genvesteerd in Turkije en in het bijzonder in de
    toeristenindustrie. De gewelddadigheid van de Turkse organisaties
    is extreem in vergelijking met andere criminele organisaties.

    De gewelddadigheid van Turkse criminele organisaties blijkt
    bijvoorbeeld in de zaak rond de Turkse familie B. Alle leden van
    criminele organisatie/familie gedragen zich onopvallend. Alle leden
    ontvangen een uitkering van de Sociale Dienst. Deze groep laat een
    Surinaamse dealer vermoorden die betalingsproblemen had. Tevens
    werd een andere Turkse drugshandelaar vermoord aangezien hij
    trachtte de hegemonie van de familie aan te tasten. Vervolgens
    wordt een Turk die voor de familie een safehouse beheert
    doodgeschoten. Nog later wordt drie aanwezigen bij een rip deal de
    keel afgesneden. Bij een wraakactie komen weer drie personen om;
    hun lijken worden in stukken gesneden en verkoold in het
    Brielsemeer aangetroffen. De totaalscore aan moorden bedraagt elf
    in een half jaar.

    De betrokkenheid van de PKK bij de georganiseerde misdaad
    manifesteert zich in de afpersing van Koerden in Nederland. De
    Turkse georganiseerde misdaad is zodanig in Nederland gentegreerd
    dat sommige overheidsdienaren van Turkse afkomst
    (politiefunctionarissen, tolken) gebruikt worden voor criminele
    doeleinden. In n geval is een poging waargenomen om te infiltreren
    in de plaatselijke politiek.

    2.6.4 Marokkaanse groepen in Nederland

    De georganiseerde misdaad uit Marokko heeft zich vooral
    toegelegd op de cannabishandel en in toenemende mate op harddrugs.
    Er zijn aanwijzingen dat delen van de Marokkaanse overheid en het
    hof meewerken aan de cannabis-economie. De Marokkaanse
    georganiseerde criminaliteit heeft daarmee naast een crimineel
    tevens een politiek karakter. De cannabis-branche is wezenlijk
    geworden voor de staathuishouding in Marokko. Vele Marokkaanse
    drughandelaren investeren intensief in Marokko.

    De Marokkaanse gemeenschap in Nederland bevindt zich in een
    sociale achterstandspositie. De voedingsbodem voor criminaliteit is
    groot. Er zijn signalen van omvangrijke autodiefstal, mensenhandel,
    maar
    vooral cannabishandel. Voor deze laatste zijn ingenieuze
    smokkelsystemen ontworpen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een
    netwerk van cannabisgroothandelaren en detaillisten. Marokkaanse
    instituties worden er diep door geraakt. De Marokkaanse
    georganiseerde misdaad is opvallend weinig gewelddadig. Politie en
    justitie hebben weinig informatie over deze groepering. Over de
    omvang van de Marokkaanse georganiseerde criminaliteit is weinig te
    zeggen. Er is nauwelijks sprake van informatie-uitwisseling tussen
    de Nederlandse en Marokkaanse politie. Het lijkt erop dat de
    Marokkaanse zware criminaliteit in Nederland een belangrijk
    steunpunt heeft gevonden. Het netwerk van Marokkaanse instituties
    in Nederland is moeilijk te doorgronden aangezien het politieke
    beheersingssysteem vanuit Marokko wordt geleid. De Rotterdamse
    politie krijgt zicht op een Marokkaanse criminele groep na een
    melding van een ongebruikelijke transactie. Een onopvallende
    Marokkaanse man wisselt wekelijks grote hoeveelheden geld bij een
    filiaal van de Rabobank. Het filiaal kan het niet meer aan. Het
    hoofdkantoor werkt samen met de politie en de politie krijgt een
    uniek inzicht in de hoeveelheid geld die omgaat in de drugshandel
    in de Rotterdamse wijk Spangen. Het geld kwam grotendeels terecht
    in Marokko. In totaal leverde het onderzoek 40 verdachten op. De
    criminele organisaties hebben in totaal minimaal 470 miljoen gulden
    naar Marokko overgemaakt. In Nederland leefden de leden van die
    organisatie van een uitkering. Hun levensstijl kwam overeen met die
    van andere Marokkanen in Spangen.

    2.6.5 De Chinese georganiseerde criminaliteit in
    Nederland

    De Chinese georganiseerde criminaliteit wordt veelal
    gelijkgeschakeld met de triadestructuur. Naar Chinese
    georganiseerde criminaliteit in Europa is weinig systematisch
    onderzoek gedaan. Uit onderzoek in andere landen wordt duidelijk
    dat een omvangrijke Chinese gemeenschap een voorwaarde is voor de
    Chinese georganiseerde criminaliteit om tot ontplooiing te
    komen.

    De Chinese georganiseerde criminaliteit in Nederland houdt zich
    met verschillende criminele activiteiten bezig: afpersing en
    overvallen (vooral op Chinese bedrijven) waarbij veel geweld wordt
    gebruikt of met geweld wordt gedreigd, uiteenlopende vormen van
    mensenhandel, handel in herone voor de Nederlandse en de
    buitenlandse markt, vervaardiging van valse credit-cards en het
    illegale gokwezen. In Nederland zijn drie Chinese triades actief.
    Tussen deze triades is sprake van constant wijzigende
    machtsverhoudingen waarbij veel geweld wordt gebruikt. Zij zijn
    niet alleen verantwoordelijk voor de Chinese georganiseerde
    criminaliteit.

    Er zijn weinig berichten van pogingen van Chinezen om de politie
    om te kopen. Advocaten en notarissen spelen nauwelijks een rol. Het
    is onduidelijk in hoeverre crimineel geld in Nederland wordt
    genvesteerd. De Chinese gemeenschap in Nederland is aan de ene kant
    goed gentegreerd terwijl zij aan de andere kant in sociaal en
    cultureel opzicht een wereld op zich vormt. Nederland kent in
    tegenstelling tot enkele andere landen geen China-towns. In
    hoeverre de Chinese gemeenschap betrokken is bij de georganiseerde
    criminaliteit blijft onduidelijk. Duidelijk is wel geworden dat de
    actieve triades gebruik maken van verschillende Chinese
    restaurants, gokbedrijven en videotheken. Daarbij is vooral
    verontrustend de mate waarin afpersing van legale Chinese bedrijven
    plaatsvindt.

    2.6.6 Andere buitenlandse en allochtone groepen

    De Italiaanse mafia

    De verschillende mafia’s in Itali – cosa nostra, ‘ndrangheta,
    camorra en de sacra corona unita – zijn de laatste jaren steeds
    meer naar elkaar toegegroeid. Ondersteuning van elkaars criminele
    activiteiten komt steeds meer voor. Er is in toenemende mate sprake
    van n echte Italiaanse mafia. De Italiaanse mafia is uitgewaaierd
    over Europa.

    Vanaf het einde van de jaren tachtig is de Italiaanse mafia
    actief in Nederland. Dat geldt voor de camorra, die actief is in de
    cocanehandel. Nederland wordt daarbij vooral gebruikt als
    handelsplaats. Het gaat met name om het treffen van logistieke
    voorzieningen.

    Daarnaast zijn andere Italianen (niet-mafia) crimineel actief in
    Nederland. De omvang van de Italiaanse georganiseerde criminaliteit
    in Nederland is omvangrijker dan menigeen had verwacht of voor
    mogelijk had gehouden. De precieze omvang blijft ook hier
    onduidelijk. Van een directe betrokkenheid van de kleine Italiaanse
    gemeenschap in Nederland bij mafiapraktijken is weinig
    gebleken.

    De Colombiaanse kartels

    De Colombiaanse drugkartels zijn de laatste jaren razendsnel
    opgekomen. Ongeveer driekwart van de cocane komt uit Colombia. De
    kartels zijn zoveel mogelijk celsgewijs georganiseerd. De
    Colombianen hebben zich in Europa voorzien van een aanzienlijke
    handelsbasis.

    Nederland kent een kleine Colombiaanse gemeenschap, waarvan een
    deel waarschijnlijk betrokken is bij de Colombiaanse drughandel. De
    Colombiaanse georganiseerde criminaliteit is met vier groepen
    actief in Nederland. Het gaat nagenoeg volledig om drughandel.
    Nederland is voor de kartels vooral van logistiek belang. De
    opbrengsten vloeien nagenoeg geheel terug naar Colombia. In
    Nederland hebben zich enkele liquidaties en ontsnappingen met hulp
    van bewakingspersoneel voorgedaan.

    De Nigeriaanse en Ghanese criminele netwerken

    Nigeriaanse georganiseerde criminelen houden zich vooral bezig
    met internationale drughandel, illegale autohandel,
    oplichtingspraktijken en mensenhandel. Er is weinig bekend over de
    Nigeriaanse en Ghanese netwerken. Politie en justitie hebben weinig
    gericht onderzoek gedaan naar deze vorm van criminaliteit. De
    Nigeriaanse organisaties die in Nederland actief zijn, vormen de
    uiteinden van grotere criminele organisaties. In een aantal
    gevallen zijn samenwerkingen tussen Nederlandse en Nigeriaanse
    criminele organisaties aangetoond. De actieve Ghanese criminele
    groepen in Nederland kennen vooral betrokkenheid bij de
    drughandel.

    Russische mafia

    De Russische mafia kreeg vooral kansen na de val van de Muur.
    Over het aantal misdaadgroepen in Rusland valt weinig te zeggen. Er
    is sprake van een uitgebreide internationalisering van de Russische
    mafia, die mede op gang is gekomen via de tot voor kort in
    Duitsland verblijvende troepen uit de voormalige Sovjet-Unie. Over
    de Russische mafia in Nederland is echter weinig bekend. Wel is er
    sprake van afpersing van Nederlandse bedrijven in Rusland.

    De Russische gemeenschap in Nederland is niet groot. Er zijn
    aanwijzingen dat Russische criminelen op beperkte schaal op
    Nederlands grondgebied actief zijn in vrouwenhandel, illegale
    autohandel, afpersing, wapenhandel en drughandel. De Russische
    mafia heeft zich echter nog niet genesteld in Nederland. Eerdere
    berichten van vooral de BVD over de dreiging van de Russische mafia
    worden niet onderbouwd met harde gegevens.

    Joegoslavische bendes

    In verschillende steden in Nederland zijn Joegoslavische benden
    actief in de vrouwenhandel, autohandel, inbraken en overvallen.
    Daarbij wordt veel geweld gebruikt. Er is geen sprake van een
    Joego-mafia. Het zijn afzonderlijke groepen die wel onderlinge
    relaties hebben, maar door etnische verschillen allerminst een
    eenheid vormen. De Joegoslavische bendes schrikken er niet voor
    terug politie en justitie te intimideren. Hun harde opstelling
    tegenover de overheid is opvallend.

    2.6.7 Beoordeling

    De grote verscheidenheid van organisaties, daders en delicten is
    kenmerkend voor de rol van allochtone en buitenlandse groepen in
    Nederland. Er valt nauwelijks een algemeen oordeel te geven over de
    buitenlandse criminele organisaties en de betrokkenheid van
    etnische gemeenschappen in Nederland bij de georganiseerde
    criminaliteit. Het is noodzakelijk steeds te differentiren naar de
    verschillende buitenlandse en allochtone criminele groepen.

    De commissie meent desondanks enkele verontrustende
    ontwikkelingen waar te nemen. Verontrustend is dat in verschillende
    gevallen is aangetoond dat delen van etnische gemeenschappen in
    Nederland intensief betrokken zijn bij de georganiseerde
    criminaliteit uit hun herkomstland. Deels gaat het dan om het
    ondersteunen van smokkelroutes, deels gaat het om een directe
    betrokkenheid bij de handel in en het transport van vooral drugs.
    Het probleem van die betrokkenheid moet met grote voortvarendheid
    worden aangepakt. Het risico van verloedering van deze groepen mede
    door betrokkenheid bij georganiseerde criminaliteit is reel. Deze
    criminaliteit brengt in eerste instantie schade toe aan in de
    etnische gemeenschappen zelf. Daarbij moet echter de kanttekening
    worden geplaatst dat weinig gezegd kan worden over de precieze
    omvang van de betrokkenheid. De cijfers op grond waarvan eventuele
    percentages zouden kunnen worden genoemd zijn te zacht, te
    verschillend en te onzeker. De omvang van het probleem blijft
    daardoor onduidelijk. De commissie meent wel dat voldoende is
    aangetoond dat sprake is van een ernstig probleem, vooral binnen
    de
    Surinaamse, Turkse en Marokkaanse gemeenschappen.
    Tevens meent de commissie dat enkele andere aspecten van de
    buitenlandse georganiseerde criminaliteit in Nederland
    verontrustend zijn. In de eerste plaats valt op dat politieke
    verwevenheid een veel belangrijker rol speelt in de buitenlandse
    georganiseerde criminaliteit dan in de autochtone georganiseerde
    criminaliteit. De verwevenheid van de georganiseerde criminaliteit
    met de machthebbers in het land van herkomst plaatst politie en
    justitie voor grote problemen. In de tweede plaats baart de
    gewelddadigheid van verschillende vormen van buitenlandse
    georganiseerde criminaliteit de commissie zorgen. Deze
    gewelddadigheid maakt op zeer directe wijze inbreuk op het
    functioneren van de Nederlandse samenleving. Door liquidaties en
    andere vormen van geweldgebruik en afpersing wordt de maatschappij
    rechtstreeks geconfronteerd met de uitwassen van de georganiseerde
    criminaliteit. Ten slotte trachten enkele buitenlandse criminele
    groepen organisaties binnen de Nederlandse overheid te corrumperen.
    Het gevaar van benvloeding van het Nederlandse openbaar bestuur
    door buitenlandse criminele groepen mag niet worden uitgevlakt.

    Er zijn enkele bevindingen die de dreiging van de buitenlandse
    georganiseerde criminaliteit relativeren. De hoofdzetels van
    buitenlandse criminele groepen bevinden zich zelden in Nederland.
    Het gaat in Nederland steeds om de uitvoerders van de criminele
    organisaties. Vooral in het transport van illegale goederen spelen
    de Nederlandse vertakkingen van buitenlandse criminele groepen een
    belangrijke rol. Er wordt slechts in de Nederlandse economie
    genvesteerd voor zover noodzakelijk voor het uitvoeren van de
    illegale activiteiten. Nagenoeg alle criminele revenuen vloeien
    terug naar het land van herkomst. De meeste leden van allochtone
    misdaadorganisaties leggen een sobere levensstijl aan de dag. Van
    een vermenging van de Nederlandse legale bovenwereld en de
    buitenlandse criminele organisaties is weinig gebleken. Er is reden
    tot zorg over de betrokkenheid van etnische gemeenschappen in
    Nederland bij buitenlandse en allochtone criminele groepen. Het
    gaat niet om incidentele betrokkenheid van enkelen, maar om
    structurele betrokkenheid van een deel van de etnische
    gemeenschappen bij de georganiseerde criminaliteit. In vergelijking
    met de aandacht van politie en justitie voor Hollandse netwerken,
    wordt minder prioriteit gegeven aan politieel en justitieel
    onderzoek naar allochtone en buitenlandse criminele groepen. De
    commissie is van oordeel dat het verminderen van de betrokkenheid
    van etnische gemeenschappen bij de georganiseerde criminaliteit
    hoge priorititeit van politie en justitie verdient. Het kan dan
    niet zo zijn dat politie en justitie bijvoorbeeld door
    Turken-moeheid minder aandacht zouden besteden aan dit probleem.
    Het behoeft geen betoog dat de overheid naast repressieve
    maatregelen expliciet aandacht dient te besteden aan de preventie
    van betrokkenheid van etnische gemeenschappen bij georganiseerde
    criminaliteit.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken