• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De autobranche en de (vracht)autocriminaliteit – 2.1. Het Nederlandse wagenpark

    2. HET NEDERLANDSE WAGENPARK EN DE AUTOBRANCHE

    2.1. Het Nederlandse wagenpark

    De grote welvaartgroei van Nederland in de periode na de Tweede
    Wereldoorlog had enorme gevolgen voor de mobiliteit van de
    bevolking. De nieuwe economische bedrijvigheid verlangde dat
    goederen en mensen steeds vaker en over steeds grotere afstanden
    moesten worden verplaatst. Hand in hand met de welvaartbrengende
    activiteiten nam het aantal bedrijfsauto’s snel toe (zie ook de
    rapportage over het transportwezen). Eerst nam het openbaar vervoer
    de groei van de mobiliteit voor zijn rekening, later stelden de
    hogere inkomens mensen in staat hun eigen privvervoermiddel aan te
    schaffen. Waren er in 1960 nog maar 509.000 personenauto’s in
    Nederland, in 1980 was dit aantal al toegenomen tot ruim 4 miljoen
    exemplaren. Tien jaar later waren er wederom een miljoen
    personenauto’s bijgekomen. Na 1990 groeit het aantal personenauto’s
    nog maar langzaam. Niet alleen raken de wegen in Nederland
    verstopt, ook aan de behoefte van de bevolking om over een eigen
    vervoermiddel te beschikken zijn blijkbaar grenzen. Niet elke
    Nederlandse ingezetene met een rijbewijs (ruim 8 miljoen mensen)
    heeft behoefte aan een eigen auto of is in staat om zelf een
    voertuig aan te schaffen. Ook zijn er mensen die geen auto willen
    om het milieu niet te belasten. Van een verzadiging van de
    automarkt lijkt op dit moment sprake en dat heeft uiteraard
    consequenties voor de autobranche.

    Voor een belangrijk deel is deze verzadiging toe te schrijven
    aan de daling in de aankoop van nieuwe personenauto’s. Sinds
    1990 daalde het aantal verkochte nieuwe auto’s, maar na het
    dieptepunt van 1993 herstelden de aankopen in 1994 zich weer
    enigszins (+ 42.000). Het wagenpark van Nederland wordt door het
    veranderende koopgedrag van de bevolking steeds ouder. In 1994
    werden 1.945.312 gebruikte auto’s doorverkocht, waarvan 415.108 van
    de eerste naar de tweede eigenaar en 347.514 van tweede naar derde
    eigenaar. Van alle auto’s in Nederland is volgens het CBS 3.7
    miljoen vijf jaar en ouder. De handel in gebruikte auto’s neemt dus
    een steeds grotere plaats in de autobranche in.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken