• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202/06-34339533, info@burojansen.nl.
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De autobranche en de (vracht)autocriminaliteit – 4.1. Achtergronden van autodiefstallen

    4. (VRACHT)AUTODIEFSTALLEN

    4.1. Achtergronden van autodiefstallen

    Personenauto’s worden om verschillende redenen en om
    verschillende doelen gestolen. Deze redenen kunnen over drie
    groepen worden verdeeld. Men kan auto’s stelen om er tijdelijk
    gebruik van te maken, om er andere criminele activiteiten mee uit
    te voeren of om ze na diefstal weer op de een of andere manier
    illegaal op de legale markt terug te brengen. Deze redenen zijn van
    belang omdat zij uiteindelijk bepalend zijn of een auto naar
    verloop van tijd weer wordt teruggevonden of voor altijd spoorloos
    zal blijven.

    1. Een auto kan worden gestolen om tijdelijk te
    gebruiken
    .
    a. Joy-riding. De auto wordt gestolen om er zo maar voor het
    plezier een eind mee te rijden. Wanneer de dader er geen zin meer
    in heeft laat hij de auto op de n of ander plaats onbeheerd achter.
    Na verloop van tijd (meestal binnen enkele uren tot twee dagen)
    worden auto’s die om deze reden werden gestolen in de regel
    teruggevonden. In het algemeen gaat het bij joy-riding om jeugdige,
    mannelijke daders die om redenen van bravoure een auto voor korte
    tijd stelen. Niet zelden vinden dergelijke autodiefstallen in
    groepsverband van jongens en jong volwassenen plaats. In Engeland
    werden steden zoals Londen in een bepaalde periode geconfronteerd
    met een wel heel speciale vorm van joy-riding. Auto’s werden
    gestolen om daarmee snelheidsraces te houden op de drukke openbare
    weg. Meestal werden deze auto’s zwaar beschadigd of total-loss
    teruggevonden door de politie of de eigenaar; b. Het verkrijgen
    of behouden van status
    . Autodiefstal wordt gepleegd door een
    (veelal) jeugdige dader om tegenover zijn vriendengroep te bewijzen
    dat hij in staat is zo’n delict te plegen. Het welslagen van zo’n
    onderneming verhoogt de status van de dader in de groep en mogelijk
    van de groep ten opzichte van andere groepen.

    c. Het oplossen van tijdelijke vervoersproblemen:
    1) de diefstal van een auto wordt gepleegd om er een bepaalde
    afstand mee te overbruggen. Wegens gebrek aan een eigen
    vervoermiddel wordt een auto gestolen en laat de gebruiker wanneer
    de plaats van bestemming is bereikt de auto daar in de buurt achter
    (veel fietsendiefstallen op treinstations hebben dezelfde
    achtergrond);

    2) diefstal van een auto voor uitgebreid persoonlijk gebruik. De
    auto wordt ergens gestolen om voor enkele dagen dienst te doen als
    vervoermiddel van de dader. Wanneer de pakkans uiteindelijk te hoog
    wordt ingeschat wordt de auto op een parkeerplaats of langs de kant
    van de weg achtergelaten.

    Van de auto’s die om bovenstaande redenen of doeleinden worden
    gestolen worden de meeste na verloop van tijd (varirend van binnen
    een uur tot enkele dagen) teruggevonden. 2. Een auto kan worden
    gestolen om daarmee andere misdaden te begaan
    : a. een auto
    wordt gestolen om indirect de uitvoering van een ander delict te
    vergemakkelijken. Denk hierbij aan auto’s die worden gestolen om
    als vluchtauto te dienen na een bankoverval; b. een auto wordt
    gestolen om daarmee direct of later een ander delict te plegen.
    Denk hierbij aan gestolen auto’s die al dan niet verzwaard en
    verstevigd worden ingezet om daarmee etalages of puien van winkels,
    juweliers of banken te rammen. Daar worden zij ook meestal na de
    overval achter gelaten.

    3. Een auto wordt gestolen om financile redenen:
    a. een auto kan worden gestolen om deze gedeeltelijk te strippen,
    dat wil zeggen te ontdoen van bruikbare en dure onderdelen (banden,
    motor, audio-accessoires). Deze onderdelen worden vervolgens voor
    eigen gebruik benut of verkocht aan helers of klanten;

    b. een auto kan worden gestolen om deze in haar geheel te
    strippen, dat wil zeggen de auto wordt geheel uit elkaar gehaald en
    de afzonderlijke delen voor de ombouw van andere auto’s benut;

    c. auto’s worden gestolen om hen in het geheel te verkopen door
    daaraan een andere (papieren) identiteit te geven, het zogenaamde
    omkatten. Via verandering van het chassisnummer en kenteken wordt
    als het ware een nieuwe auto gecreerd (eventueel door de auto in
    een andere kleur te spuiten). Deze nieuwe auto wordt vervolgens
    legaal (aan bonafide of malafide dealers) of illegaal (via
    automarkten of via straathandel) in binnenof buitenland aan de man
    gebracht;

    d. een auto wordt gestolen om de auto direct (eventueel met
    valse nummerplaten en valse kentekenbewijzen) naar het buitenland
    over te bengen en daar te verkopen. e. een auto wordt op bestelling
    gestolen door de eigenaar zelf, of op verzoek van de eigenaar door
    anderen om haar vervolgens te vernietigen om de
    verzekeringspenningen te innen; f. een auto wordt gestolen om
    daarna te melden bij een verzekeringsmaatschappij om zelf of via
    vrienden de terugvindpremie te innen. Hoe hoger deze premies zijn
    des te aantrekkelijker het voor daders wordt auto’s om deze reden
    te stelen. De pakkans is gering en de dader heeft geen last van het
    in bezit hebben van een gestolen auto.

    Het mag duidelijk zijn dat bij het soort autodiefstallen die
    onder punt drie worden genoemd, de opsporing van de auto’s minder
    succesvol zal zijn. Auto’s die om deze redenen worden gestolen,
    worden zelden teruggevonden en vinden gretig aftrek in de markt om
    hun schappelijke prijs ten opzichte van de gangbare prijzen voor
    nieuwe of gebruikte personenauto’s. Er ontstaan ook nieuwe markten
    met aantrekkelijke afzetgebieden voor Oost-Europa, Afrika en het
    Midden-Oosten, waaraan dieven hun auto’s kwijt kunnen. De levering
    van omgekatte auto’s vindt niet alleen op de illegale automarkt
    plaats. Ook de legale autodealers en garages kopen, zoals eerder
    aangegeven, als gevolg van naviteit, onwetendheid of
    goedgelovigheid omgekatte auto’s op wanneer klanten daarmee een
    nieuwe(re) auto wil aanschaffen. De gestolen auto wordt dan als
    inruilwagen gebruikt. Zo wordt in het Bovag-magazine (1995, p. 16)
    geschreven:Autobedrijven bekijken een aangeboden auto vaak erg
    slecht. Zelden of nooit is er aandacht voor het chassisnummer. Er
    wordt volstaan met een blik over de buitenkant en soms een
    proefrit.

    In andere gevallen gebeurt dat willens en wetens door garages en
    dealers (gegevens ontbreken hier) om extra inkomsten te verwerven.
    Bovendien bestaat er in de automarkt grote behoefte aan goede,
    relatief nieuwe onderdelen van auto’s (denk aan goedkope motoren,
    banden, e.d.) als gevolg van het feit dat het autobezit en het
    autorijden een vrij kostbare aangelegenheid is en in de toekomst
    zeker zal worden voor veel Nederlanders.

    Vrachtauto’s worden vrijwel uitsluitend door professionele
    daders gestolen om hun lading. Het vereist te veel deskundigheid en
    te veel investeringen om een handel in gestolen vrachtwagens op te
    zetten. Bovendien is de afzetmarkt daarvoor te klein. Vrachtwagens
    worden gebruikt door transportbedrijven en die worden te vaak
    gecontroleerd door officile instanties (denk alleen maar aan de
    tachograaf).


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken