• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202/06-34339533, info@burojansen.nl.
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De autobranche en de (vracht)autocriminaliteit – 4.3. Terugvindpercentages gestolen auto’s

    4.3. Terugvindpercentages gestolen auto’s

    Niet elke auto die in Nederland wordt gestolen, verdwijnt uit
    het zicht. Veel gestolen auto’s worden vroeger of later
    teruggevonden. Eijken en De Waard (1994) rapporteren een percentage
    van 60, en Van der Heijden (1995) stelt dat voor 1993 op 64%.
    Hoewel het percentage vanaf 1990 is toegenomen (vanaf 58% in 1990
    tot 64% in 1993) is het absolute aantal personenauto’s dat niet
    meer terechtkomt, wel toegenomen.

    Bij deze aantallen moeten echter de volgende kanttekeningen
    worden geplaatst. De terugvindcijfers zijn meestal erg vervuild. Zo
    blijkt ongeveer 25% van de personenauto’s die in 1993 volgens het
    OPS zijn gestolen en nog niet als terecht zijn gemeld, in
    werkelijkheid al lang te zijn teruggevonden (Van der Heijden,
    1995). Ook worden auto’s die in een ander (volgend) jaar worden
    teruggevonden, niet meer opgenomen in het terugvindpercentage van
    het jaar waarin de diefstal gebeurde. Het werkelijke aantal
    teruggevonden personenauto’s moet dus hoger zijn dan in de diverse
    statistieken staat vermeld. Van der Heijden (1995) schat op grond
    van een andere berekeningswijze voor het jaar 1993 dat van het
    werkelijke aantal gestolen personenauto’s ongeveer 86% wordt
    teruggevonden. Dit hoge aantal heeft consequenties voor de
    schatting van het aandeel van georganiseerde criminaliteit in de
    autodiefstallen in Nederland (zie volgende paragraaf).


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken