• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 11.1 Documenten

    11.1 Documenten

    Binnen de EU rijden wagens doorgaans op de zogenaamde
    T-documenten (=Transit). Deze documenten bestaan uit vijf
    bladzijden en bij vertrek uit Nederland wordt het eerste blad bij
    de douane achtergelaten. Deze formulieren zijn alleen geldig binnen
    de EU en bij overschrijding van een buitengrens moeten nieuwe
    vervoersdocumenten worden opgemaakt. Bovendien stuurt de douanepost
    aan de EU-buitengrens het laatste blad van het formulier op naar de
    Nederlandse douane, zodat bewezen is dat de vracht de EU heeft
    verlaten. Een lading kan vervoerd worden onder status 1 of status
    2. Een T1-status betekent dat de EU-belasting over de vracht
    nog niet is afgedragen. Tijdens doorvoer, wanneer de vracht binnen
    de EU blijft, hoeft deze heffing niet te worden betaald. Pas bij
    het verlaten van de EU houdt de fiscus de hand op. Een
    T2-status betekent dat de heffingen en belastingen over de
    lading al zijn afgedragen, of ze in het geheel niet hoeven te
    worden betaald, omdat de goederen binnen de EU blijven.

    Wanneer goederen een bestemming buiten de EU hebben (of van
    buiten de EU naar binnen komen), reizen ze meestal op een zogenaamd
    TIR-carnet (= Transport Internationale Routire). Dit
    formulier bestaat uit zeven bladen en bij het verlaten van
    Nederland blijft n blad bij de douane achter. Voor ieder
    niet-EU-land waar de vrachtwagen doorheen rijdt, moeten de papieren
    bij binnenkomst steeds geldig gemaakt worden, om bij het verlaten
    van dat land weer afgetekend te worden: het bewijs dat de vracht
    het land verlaten heeft, moet steeds n douane-post teruggestuurd
    worden. Wanneer de vracht op de eindbestemming is aangekomen, wordt
    de laatste bladzijde ter bewijs naar de douane-post van allereerst
    vertrek opgestuurd. Dan pas is het document
    aangezuiverd.

    De Tir-carnets worden in Nederland uitgegeven door Transport en
    Logistiek Nederland. Er bestaat bovendien een levendige zwarte
    handel in deze documenten en zijn er nauwelijks van echt te
    onderscheiden – nagemaakte Tir-carnets op de markt. Na de
    douane-controle gaan de formulieren voor een laatste check terug
    naar TLN en vervolgens nog naar de International Road Union (IRU)
    in Genve. Transport en Logistiek Nederland vindt geregeld nog
    Mickey Mouse-stempels op de documenten, soms zelfs stempels uit
    steden waar geen douane-kantoor is.

    De achterste douane-bladen van het T en TIR-formulier komen soms
    niet meer terug; soms omdat de plaatselijke douane er niets van
    snapt, maar vaker omdat de bewuste goederen de EU-grens helemaal
    niet passeren. Ze worden gewoon op de Europese markt verkocht, maar
    zijn formeel zoek. In dat geval is er
    fraude gepleegd. De varianten van Euro-fraude komen in dit
    hoofdstuk aan de orde.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken