• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 11.2 Expediteurs

    11.2 Expediteurs

    De transportdocumenten worden tegen betaling opgemaakt door
    douane-expediteurs, meestal in opdracht van een verlader,
    soms rechtstreeks van fabrikanten. Sommige verladers of
    transportondernemers maken zelf hun documenten op, maar dit komt
    niet vaak voor. De expediteur regelt het vervoer van A naar B, van
    vliegtuig tot schip tot vrachtwagen. Voor het vervoer over de weg
    schakelt de expediteur n of meer transportbedrijven in. Per
    douane-document moet een borgsom gestort worden, maar
    expeditie-bedrijven hebben een doorlopende borg uitstaan. Wanneer
    de papieren niet aangezuiverd worden, is de expediteur
    verantwoordelijk tegenover de fiscus voor de misgelopen
    belastinggelden of ten onrechte betaalde subsidies. Wanneer er geen
    bewijs komt dat de goederen de EU hebben verlaten, klopt de
    Nederlandse belastingdienst bij de expediteur aan met een naheffing
    voor de misgelopen gelden. In 1994 kregen twintig expediteurs een
    dergelijke rekening in de bus; zo moesten twee grote bedrijven
    samen meer dan honderd miljoen ophoesten. De branche-organisatie
    van expediteurs Fenex schat dat de fiscus op deze manier jaarlijks
    zo’n 1,5 miljard aan belastinginkomsten misloopt. Sommige
    expediteurs huren een bewakingsbedrijf in voor gevoelige
    transporten; een bewakingsagent rijdt dan in zijn personenwagen
    achter de vracht aan en houdt het douane-document gescheiden van de
    wagen. Het komt ook voor dat werknemers van het expeditie-bedrijf
    met hun neus op het laden en lossen staan. Verder schijnen sommige
    expeditie-bedrijven camera’s in hun kantoor hebben hangen, waarop
    het moment dat de chauffeur de papieren inklaart op film wordt
    vastgelegd. Volgens Fenex, die deelneemt aan de pas opgerichte
    werkgroep Fraudepreventie, is het de georganiseerde misdaad die
    slim inspringt op de onoverzichtelijkheid van de open grenzen en zo
    de expediteurs een loer draait. Maar zijn alle expediteurs wel zo
    onschuldig? En welke rol spelen de plaatselijk overheden? We
    bespreken nu verschillende varianten in subsidie-, belasting- en
    accijnsfraude.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken