• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 11. EUROFRAUDE IN DE VERVOERSBRANCHE

    11. EUROFRAUDE IN DE VERVOERSBRANCHE

    Het wegvallen van de Europese binnengrenzen maakt de controle op
    het transport moeilijker en daarmee het gesjoemel met heffingen,
    subsidies en belastingen gemakkelijker. Voorheen werden aan de
    Nederlandse grens documenten aangemaakt die bewezen dat een lading
    goederen het land was binnengekomen of had verlaten, en daarmee was
    de kous af. Invoerrechten, accijnzen of subsidies werden hier (bij
    wijze van spreken) afgerekend. Maar tegenwoordig passeren de
    vrachtauto’s doorgaans zonder controle de Nederlandse grenzen. Voor
    goederen waarover belastingen dienen te worden betaald of subsidies
    kunnen worden ontvangen, moet achteraf worden bewezen dat de
    goederen inderdaad op de plaats van bestemming zijn aangekomen en
    dus recht hebben op belastingrestitutie of subsidiegeld. Het geheel
    van alle fraude-vormen waarbij er sprake is van misbruik van
    Europese regels, subsidies en belastingen noemen we Eurofraude. In
    het rapport van H. van de Bunt over illegaal optreden in legale
    bedrijfstakken en sectoren – ook in deze serie – wordt er eveneens
    aandacht aan deze vorm van criminaliteit geschonken.

    Met Eurofraude betreden we volgens onze definitie het terrein
    van de georganiseerde misdaad. In deze gevallen wordt de
    criminaliteit niet gepleegd door de transporteurs zelf, maar worden
    hun bedrijven door EU-fraudeurs als instrument gebruikt. We kunnen
    in deze paragraaf aangeven welke vormen er voorkomen, maar het is
    voor ons onmogelijk iets te zeggen over de omvang van het
    verschijnsel omdat in de documenten die ons door de politie ter
    beschikking zijn gesteld, niet meer dan twee zuivere gevallen van
    Euro-fraude voorkomen.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken