• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 12.10 De rol van transporteurs

    12.10 De rol van transporteurs

    Grote transport-ondernemers worden met enige regelmaat benaderd
    door verdachte opdrachtgevers, zo horen we van alle genterviewde
    transporteurs. En ondernemer vertelt dat er op een dag Poolse heren
    op de stoep stonden met de vraag of hij wel eens wat kon opslaan.
    Hij heeft subtiel geweigerd met de smoes dat hij geen extra werk
    nodig had. Een andere transporteur vertelt de nep-klanten er altijd
    blind uit te kunnen halen, omdat ze zich niet als normale
    opdrachtgevers gedragen. Ze wisselen niet de gangbare
    vervoerstechnische gegevens uit en vragen vaak niet eens naar de
    prijs.

    Volgens de enige analyse die ons door de politie ter hand is
    gesteld die exclusief gaat over n Nederlandse organisatie,
    gevestigd in Midden-Nederland, houden drugshandelaren zich actief
    bezig met de opsporing van bonafide transportondernemingen die
    financieel in de knel zijn geraakt. Deze transporteurs worden
    vervolgens benaderd met een financieel aantrekkelijk aanbod waarmee
    ze snel uit de rode cijfers kunnen geraken. Volgens de betreffende
    analyse gaat het om 7 bedrijven waarvan de politie zeker is en om 9
    chauffeurs waarvan bekend is dat ze voor de organisatie hebben
    gereden. In korte tijd werden deze bedrijven draagkrachtig en
    groeiden explosief. Of er ondernemers zijn die ermee ophouden en
    daarna hun bedrijf weer volledig legaal voortzetten, is niet
    duidelijk.

    Naast het benaderen van individuele chauffeurs, eigen rijders of
    transportondernemingen, kunnen er dekmantelfirma’s worden opgezet,
    speciaal voor smokkeldoeleinden. Volgens de CRI kopen onder andere
    Turkse drugsbendes transportondernemingen op om ze vervolgens voor
    de smokkel te gebruiken (CRI, 1993). Uiteraard is de voorgevel van
    een dekmantelfirma zo legaal mogelijk en worden er normale heenen
    terugvrachten geregeld om zo min mogelijk aandacht te trekken. Onze
    gesprekspartner uit de smokkel opereerde met behulp van diverse
    dekmantelbedrijfjes, speciaal voor de smokkel opgezet. Deze
    ondernemingen wisselden legale transporten af met
    drugszendingen.

    Nep-bedrijven kenmerken zich vaak door onnauwkeurigheden in de
    bedrijfsvoering, zoals een misleidende boekhouding en gebrekkige
    bedrijfsoverzichten. Ze doen vaak veel contante betalingen en
    hebben geen toegang tot de reguliere geldmarkt. Natuurlijk proberen
    ze de overheid buiten te houden, wat naar voren komt doordat ze
    geen gebruik maken van de voorzieningen van de wettige economie,
    zoals subsidie-regelingen. Ze voeren geen tot weinig schriftelijk
    berichtenverkeer, onthouden zich meestal van advertering en leggen
    overeenkomsten zelden op papier vast. Ook het regelmatig wisselen
    van boekhouder kan een indicator zijn voor malafide
    bedrijfsvoering.

    Malafide transportondernemingen vallen voorts op wanneer de
    rij-route van de vrachtwagen onlogisch is: de truck maakt grote
    omwegen of rijdt een seizoensgebonden route in de verkeerde tijd
    van het jaar. Ook trucks zonder of met onvolledige lading wekken
    argwaan. Ook kan een nepbedrijf zichzelf verraden door veel geld te
    investeren in laagwaardige produkten. Een voorbeeld hiervan uit
    politiegegevens is een diervoederbedrijf dat onevenredig vet wordt
    gespekt. Tijdens transport naar Engeland blijkt er hash onder de
    zakken kattebakzand te zitten. Smokkelfirma’s vallen verder op
    doordat ze tijdens de rit nogal eens van chauffeur wisselen: vaak
    vliegt een vervanger naar het land van wisseling, vlak voor de
    grens. Ook veranderen smokkelende bedrijven de opschriften van de
    wagens nogal eens, meestal nadat n van de drugstransporten is
    onderschept. Het werken met charters komt in zo’n geval ook van
    pas, want dan rijdt er een nieuwe – bij de douane onbekende –
    wagen.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken