• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 2.2 De verhouding tussen de verschillende soorten van vervoer

    2.2 De verhouding tussen de verschillende soorten van
    vervoer

    Het nationale vervoer

    De meest recente cijfers laten zien dat het goederenvervoer over
    de weg steeds verder opkomt: ruim 80 procent van al het transport
    binnen Nederland verliep in 1994 over de weg. Iets minder dan
    achttien procent ging via de binnenvaart en slechts n procent met
    het spoor (CBS, 1994).

    Vervoer over de Nederlandse grens

    In het grensoverschrijdende transport strijden het wegvervoer en
    de binnenvaart om het grootste aandeel. In het
    totaal van aan- en afvoer van goederen verzorgt de
    binnenvaart nog altijd het grootste deel van het
    internationale transport; in 1992 ging bijna 52 procent van de
    goederen per schip, tegen minder dan 45 procent over de weg. Het
    grote aandeel van de binnenvaart komt voornamelijk door de afvoer
    van goederen; zestig procent van de goederen die ons land verlaten,
    gaan over het water. De aanvoer van goederen over de Nederlandse
    grens geschiedt weer overwegend over de weg; bijna zestig procent
    komt via vrachtwagens het land in. Omdat Nederland meer af dan
    aanvoert (vorig jaar 52 tegen 48 procent), krijgt de binnenvaart in
    totaal het meest te verwerken. Het aandeel van het wegtransport
    neemt de laatste jaren echter wel snel toe, ten koste van de
    binnenvaart. In drie jaar tijd steeg het aandeel van het wegvervoer
    van 39 naar bijna 45 procent, terwijl de binnenvaart met bijna vijf
    procent afnam (van 56,6 naar 51,9 procent). Het spoor speelt
    internationaal gezien geen rol van betekenis: in 1986 ging nog 2,5
    procent van het totale internationale goederenvervoer in tonnage
    via rails. In 1993 was dit percentage teruggelopen tot 1,8. Volgens
    het meerjarenprogramma van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
    (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 1994) zal het aandeel in
    1999 weer aantrekken tot 2,3 procent van het totaal internationaal
    vervoerd tonnage.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken