• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De zeehaven Rotterdam en de luchthaven Schiphol – 2.2. De luchthaven Schiphol

    2.2. De luchthaven Schiphol

    Schiphol realiseerde in 1993 in alle marktsegmenten van het
    verkeer en vervoer van de tien grootste luchthavens in Europa de
    hoogste groei. Schiphol neemt nu voor zowel passagiers, vracht als
    vliegtuigbewegingen de vierde plaats in Europa in. In ditzelfde
    jaar hebben ruim 21.2 miljoen passagiers van Schiphol gebruik
    gemaakt. Het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen)
    bedroeg in 1993 bijna 260 duizend. Bovendien werd in 1993 bijna 776
    duizend ton vracht door de lucht vervoerd. Daarnaast verwerkte
    Schiphol meer dan 303 duizend ton vracht die door zogenaamde
    airline-trucks werd aan- en afgevoerd. Het aantal bestemmingen dat
    vanaf Schiphol rechtstreeks met lijndiensten te bereiken is bedroeg
    in 1993 225. Nederland heeft voor het luchtvervoer een relatief
    kleine thuismarkt (luchtvervoer met herkomst of bestemming
    Nederland). Nederland heeft echter een relatief sterke positie op
    de luchtvaartmarkt weten op te bouwen. Dit komt niet alleen doordat
    in de loop der tijd veel landingsrechten zijn verworven, maar ook
    door het omvangrijke transfervervoer op de luchthaven. In 1993
    bedroeg dit 43 procent van het totale lijndienstvervoer (Ministerie
    van Verkeer en Waterstaat, 1994).

    Schiphol biedt veel werkgelegenheid. In 1993 werkten op Schiphol
    42.640 personen (inclusief personeel Fokker). Over 1993 maakte de
    NV Luchthaven Schiphol een winst van 96.6 miljoen gulden (NV
    Luchthaven Schiphol, 1994). Voor de nabije toekomst wordt gestreefd
    naar een beheerste mainportgroei. De Regering en de Tweede Kamer
    hebben in het voorjaar overeenstemming bereikt over de groei van
    Schiphol in de komende jaren. Schiphol mag doorgroeien naar
    ongeveer 40 miljoen passagiers, 3 miljoen ton vracht en 432.000
    vliegtuigbewegingen in het jaar 2015 onder de voorwaarde dat de
    overlast voor omwonenden beperkt blijft tot 10.000 woningen en dat
    het milieu zo weinig mogelijk wordt belast.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken