• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De zeehaven Rotterdam en de luchthaven Schiphol – 4.2. De Rotterdamse Haven

    4.2. De Rotterdamse Haven

    Zoals in de vorige paragraaf al is aangegeven krijgt een
    internationale zeehaven te maken met smokkel van allerhande
    goederen. Door de pre-occupatie van de Nederlandse
    opsporingsdiensten met drugs gaat de aandacht voornamelijk uit naar
    drugssmokkel. Daarover zijn ook de meeste gegevens aanwezig. In de
    Rotterdamse haven is door de opheffing van de centrale afdeling
    verdovende middelen van de politie de opsporing en bestrijding van
    drugssmokkel een taak geworden van de douane, waarbij de politie
    indien nodig assistentie levert.

    4.2.1. De aard en omvang van smokkel van drugs

    De douane van Rotterdam heeft in 1993 ruim 118.000 kilo drugs in
    beslag genomen. Daarvan was 2.605 kilo cocane, voor het overige
    betrof het hash en marihuana. Herone is tot op heden niet in de
    Rotterdamse haven aangetroffen. Dit bevestigt de veronderstelling
    dat de aanvoer, die vanuit Turkije plaatsvindt, vrijwel geheel via
    de Balkanroute met vrachtauto’s geschiedt. In 1994 nam het aantal
    in beslag genomen drugs toe tot 188.000 kilo, waarvan 6.171 kilo
    cocane. In de eerste zeven maanden van dit jaar is ruim 200.000
    kilo drugs in beslag
    genomen.
    Door het Douane Informatie Centrum (DIC) te Vlaardingen zijn van de
    jaren 1993 en 1994 in totaal 88 dossiers die betrekking hebben op
    drugssmokkel, ter beschikking gesteld. Mede op basis van deze
    dossiers kunnen wij een (incompleet) beeld schetsen van de aard en
    omvang van de drugsmokkel in de Rotterdamse haven. Een incompleet
    beeld, aangezien het aantal bekend geworden gevallen slechts een
    fractie bedraagt van het vermoede werkelijke aantal drugsdelicten.
    Op grond van enkele eenvoudige berekeningen (waarover later meer)
    mag worden aangenomen dat de rele pakkans terzake van drugsmokkel
    met behulp van containers op veel minder dan 1% moet geschat.

    De meeste containers waarin drugs worden aangetroffen zijn
    afkomstig uit Colombia (33x), gevolgd door Nigeria (21x). Andere
    bronlanden zijn Marokko (5x), Pakistan (5x), Libanon (3x) en
    Zuid-Afrika, Venezuela, Suriname, Frans-Guyana, India, Ghana, Benin
    (elk 2x). Voorts zijn er meer bronlanden die slechts nmaal in de
    dossiers voorkomen. De 88 dossiers bevestigen het beeld dat
    hiervoor ten aanzien van de internationale handelsroutes voor drugs
    is beschreven. Opvallend is dat Suriname als bronland zo’n
    ondergeschikte rol speelt in de drugssmokkel over zee naar
    Nederland, terwijl de (ex-)bewoners van dat land een dominante rol
    spelen in de drugssmokkel per vliegtuig uit Colombia via
    Schiphol.

    In 42 gevallen werd marihuana vervoerd, in 17 zaken werd hash
    aangetroffen en 16 maal werd cocane per container gesmokkeld. In 10
    zaken van de 88 verstrekte dossiers was de lading niet bekend, dat
    wil zeggen, er waren vermoedens van de aanwezigheid van drugs, maar
    deze ladingen werden op verzoek van CID’s of (interregionale)
    rechercheteams van regiokorpsen als gecontroleerde doorlevering
    doorgelaten. Per container varieerden de hoeveelheden drugs. Bij
    marihuana van tientallen kilo’s (80) tot en met 17.000 kilo.
    Gemiddeld werd ongeveer 5.500 kilo marihuana per container
    gesmokkeld. De marihuana is voor het overgrote deel afkomstig uit
    Colombia. Hash wordt eveneens in grote hoeveelheden tegelijk
    gesmokkeld. De grootste partij die werd aangetroffen op een schip
    in meerdere containers bedroeg 34.000 kilo. De hash is afkomstig
    uit Marokko, Nigeria of Pakistan. Cocane wordt in kleinere
    hoeveelheden gesmokkeld. In de meeste gevallen bedroeg de
    hoeveelheid niet meer dan 300 kilo.

    Afhankelijk van het soort drug worden door handelaren allerlei
    inventieve manieren bedacht om de drugs ongemerkt de grens te laten
    passeren. Globaal worden twee smokkelpraktijken toegepast. Op de
    eerste plaats worden met vervalste of valse ladingbrieven ladingen
    anders benoemd, vaarroutes verkeerd opgegeven, het land van
    herkomst gemaskeerd, aan gefingeerde afnemers geleverd, aan
    gerespecteerde bedrijven geleverd, enzovoort. Het doel van deze
    vervalsingen is om de aandacht van de opsporingsinstanties af te
    leiden. In de tweede plaats wordt gebruik gemaakt van legale
    ladingen om illegale ladingen te maskeren. De volgende casustische
    opsomming is hiervoor illustratief: containers met dubbele wanden,
    banden van auto’s als bergplaats, in poppen, tussen groenten,
    houtskool, cacao, gember, knoflook of cashewnoten, in voetballen,
    in blikken ananassap (favoriet bij Colombianen), in houtsnijwerk,
    in betonnen palen, dubbele bodems in dozen, enzovoort. De
    cocanesmokkelaars maken daarbij gebruik van de mogelijkheid dat
    cocane in alle denkbare vormen is te persen of in vloeistoffen op
    te lossen (whisky!). Zoals bijvoorbeeld de champignons in blik die
    uit cocane bleken te bestaan. Geur en het risico van bederf door
    vocht stellen bijzondere eisen aan het verpakkingsmateriaal.

    4.2.2. De aard en omvang van smokkel van andere goederen en van
    personen

    In 1993 besteedde de rivierpolitie op verzoek van haar
    Amerikaanse collega’s aandacht aan het internationale transport van
    gestolen auto’s. Deze auto’s kwamen per container vanuit Canada
    (Montreal) om te worden doorgevoerd naar Afrika. De controle van
    zes containers leverde 40 gestolen auto’s op. Een Canadese
    dadergroep was voor deze internationale illegale handel
    verantwoordelijk en kon mede door de inspanningen van de
    rivierpolitie worden aangehouden.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken