• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Europa

  • Politieklachten

  • IX – De zeehaven Rotterdam en de luchthaven Schiphol – 4. DE HAVENS ALS AAN- EN DOORVOERROUTES VOOR ILLEGALE MARKTEN

    4. DE HAVENS ALS AAN- EN DOORVOERROUTES VOOR ILLEGALE
    MARKTEN

    De smokkel van drugs en andere illegale goederen houdt de
    opsporingsdiensten van de haven Rotterdam al vele jaren bezig. In
    1928 stelde de Rotterdamse politie een bijzondere opiumrecherche
    in, die in vrij korte tijd vele arrestaties van smokkelaars op haar
    conto kon schrijven. De toenmalige hoofdcommissaris van politie
    Sirks voorspelde in dat verband dat de Rotterdamse haven een
    belangrijk knooppunt van de internationale drugshandel zou worden.
    Hij heeft gelijk gekregen, al zal hij de omvang daarvan nooit
    hebben kunnen vermoeden. Zijn gelijk houdt echter niet in dat
    alleen en uitsluitend Nederlandse havens voor de aan- en
    doorvoer van illegale goederen en mensen worden gebruikt. Andere
    zeehavens als Antwerpen, Marseille, Malaga, Singapore, New York en
    Hamburg zijn eveneens in de aanvoerroutes opgenomen en via de
    luchthavens van Londen, Zrich of Frankfurt wordt eveneens
    gesmokkeld. Er mag echter worden aangenomen dat de Nederlandse
    havens meer dan havens van andere landen worden gebruikt, omdat
    daar de grootste legale goederen- en personenstromen samen komen.
    De omvang van de smokkel wordt derhalve voor een belangrijk deel
    bepaald door de omvang en de kwaliteit van de legale
    transportfaciliteiten die deze havens bieden.

    Drugs zijn niet de enige goederen die via de havens Nederland in
    worden gesmokkeld. De aanvoer van ongebanderolleerde sigaretten,
    gestolen auto’s, gevaarlijk afval, wapens, bedreigde dieren en
    planten en van mensen zijn andere zaken die via de lucht- en
    zeehavens Nederland binnenkomen of naar andere bestemmingen in
    Europa en de wereld worden vervoerd. In de volgende paragraaf
    zullen enkele internationale aanvoerroutes van illegale goederen en
    personen kort worden beschreven. De aard en de omvang en het soort
    bronland bepalen in hoge mate of deze illegale goederen en personen
    via de zeehaven of via Schiphol worden getransporteerd.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken