• Buro Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, de overheid in Nederland en Europa kritisch volgt. Een grond-rechten kollektief dat al 30 jaar publiceert over uitbreiding van repressieve wetgeving, publiek-private samenwerking, bevoegdheden, overheids-optreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Inhoud Bijlage VI

    Bijlage VI – Organisatie van de opsporing

    1 ALGEMENE INLEIDING

    2 ORGANIEK WETTELIJK KADER EN
    ORGANISATIESTRUCTUUR

    2.1 Inleiding
    2.2 Politie, openbaar ministerie en
    rechter-commissaris
          2.2.1 Taken
    politie en openbaar ministerie
          2.2.2 Gezag en beheer
    2.3 Andere aan de opsporing verwante
    instanties
          2.3.1 Binnenlandse
    veiligheidsdienst
          2.3.2 Bijzondere opsporingsdiensten
          2.3.3 Particuliere recherche
    2.4 De structuur van de politie
    organisatie
          2.4.1 Inleiding
          2.4.2 Interne organisatie in de regio
          2.4.3 Relevante landelijke diensten
          2.4.4 Opleidingsorganisaties politie
          2.4.5 Adviescommissies, overleg- en
    cordinatie-organen
    2.5 Afsluiting

    3 CRIMINELE
    INLICHTINGENDIENSTEN

    3.1 Inleiding
         
    3.1.1 Algemene introductie
          3.1.2 Opbouw van het hoofdstuk
    3.2 Organisatie CID
       
      3.2.1 Taak
          3.2.2 Plaats binnen het korps
          3.2.3 Werving en opleiding
    3.3 Beslissingen over de keuze van zaken en
    methoden
          3.3.1 Zaken
          3.3.2 Methoden
          3.3.3 Criminele inlichtingen
    3.4 Samenwerking
         
    3.4.1 Samenwerking met andere criminele inlichtingendiensten
          3.4.2 Cordinatie NCID nationaal
          3.4.3 Internationale samenwerking
    3.5 Sturing en controle van CID
     
        3.5.1 De korpsbeheerder
          3.5.2 De korpsleiding
          3.5.3 Het openbaar ministerie
          3.5.4 De rechter
          3.5.5 Overige vormen van sturing en
    controle
    3.6 Conclusie

    4 TACTISCHE RECHERCHE

    4.1 Inleiding
         
    4.1.1 Algemene introductie
          4.1.2 Opbouw van het hoofdstuk
    4.2 Organisatie tactische recherche

          4.2.1 Taak
          4.2.2 Plaats binnen het korps
          4.2.4 Werving en opleiding
    4.3 Beslissingen over de keuze van zaken en
    methoden
          4.3.1 Zaken
          4.3.2 Methoden
          4.3.3 Verslaglegging
    4.4 Samenwerking
         
    4.4.1 Samenwerking tactische recherche-eenheden van verschillende
    regiokorpsen
          4.4.2 CRI en ARI’s
          4.4.3 Internationale samenwerking
    4.5 Sturing van en controle op de tactische
    recherche
          4.5.1 De korpsbeheerder
    Noot
          4.5.2. De korpsleiding
          4.5.3 Het openbaar ministerie (OM)
    Noot
    4.6 Conclusies

    5 ONDERSTEUNENDE
    DIENSTEN

    5.1 Inleiding
         
    5.1.1 Algemene introductie
          5.1.2 Opbouw van het hoofdstuk
    5.2 Organisatie ondersteunende
    diensten
          5.2.1 Algemeen
          5.2.2 Observatieteams (OT)
          5.2.3 Arrestatieteams (AT)
          5.2.4 Bureaus financile ondersteuning
    (BFO)
          5.2.5 Secties technische ondersteuning
    (STO)
          5.2.6 Politile infiltratieteams (PIT)
          5.2.7 Werving en opleiding
    5.3 Beslissingen over de keuze van zaken en
    methoden
          5.3.1 Zaken
          5.3.2 Methoden
          5.3.3 Verslaglegging
    5.4 Samenwerking en uitvoering op landelijk
    niveau
          5.4.1 Observatieteams en het
    KLPD
          5.4.2 Arrestatieteams
          5.4.3 BFO en Finpol
          5.4.4 STO en DTOO
          5.4.5 PIT en ANCPI
    5.5 Sturing en controle
       
      5.5.1 Korpsbeheerder
          5.5.2 Korpsleiding, CID en tactische
    recherche
          5.5.3 Openbaar Ministerie
    5.6 Conclusies

    6 KERNTEAMS

    6.1 Inleiding
         
    6.1.1 Algemene introductie
          6.1.2 Opbouw van het hoofdstuk
    6.2 Oprichting en ontwikkeling
    kernteams
    6.3 Organisatie
    kernteams
          6.3.1 Een aparte
    structuur
          6.3.2 Relatie met de regiokorpsen
    6.4 Landelijk rechercheteam (LRT)

    6.5 Beslissingen over de keuze van zaken en
    methoden
          6.5.1 Zaken
          6.5.2 Methoden: fenomeenonderzoek
          6.5.3 Methoden: overige opsporingsmethoden
    6.6 Samenwerking
    6.7 Sturing en controle
         
    6.7.1 De korpsbeheerders en de korpsleiding
          6.7.2 Het openbaar ministerie
          6.7.3 Rechterlijke controle: de cordinerend
    rechter-commissaris
          6.7.4 Overige sturing
    6.8 Conclusies

    7 BIJZONDERE
    OPSPORINGSDIENSTEN

    7.1 Inleiding
         
    7.1.1 Juridisch kader: organisatie en verantwoordingslijnen
          7.1.2 Samenwerking en
    informatie-uitwisseling
          7.1.3 Wettelijke bevoegdheden: toezicht en
    opsporing
          7.1.4 Bijzondere methoden: financieel
    rechercheren
          7.1.5 Bijzondere opsporingsdiensten naar de
    toekomst
    7.2 De Fiscale inlichtingen- en
    opsporingsdienst (FIOD)
          7.2.1 De
    organisatie
          7.2.2 De verantwoordingslijnen
          7.2.3 Samenwerking
          7.2.4 Wettelijke bevoegdheden
          7.2.5 Methoden
          7.2.6 Informatie-uitwisseling
          7.2.7 Internationale samenwerking
          7.2.8 Corruptie
          7.2.9 Contra-observatie
    7.3 De Algemene inspectiedienst
     
        7.3.1 De organisatie
          7.3.2 De verantwoordingslijnen
          7.3.3 Samenwerking
          7.3.4 Wettelijke bevoegdheden
          7.3.5 Methoden
    7.4 De Economische Controle Dienst

          7.4.1 De organisatie
          7.4.2 Verantwoordingslijnen
          7.4.3 Samenwerking en
    informatie-uitwisseling
          7.4.4 Wettelijke bevoegdheden
          7.4.5 Methoden
    7.5 De rechtshandhaving op Schiphol

          7.5.1 De organisatie
          7.5.2 De verantwoordingslijnen
          7.5.3 Samenwerking
          7.5.4 Methoden
    7.6 Het Milieubijstandsteam
     
        7.6.1 De organisatie
          7.6.2 De verantwoordingslijnen
          7.6.3 Samenwerking
          7.6.4 Wettelijke bevoegdheden
          7.6.5 Methoden
          7.6.6 Informatie-uitwisseling
          7.6.7 Overig
    7.7 Dienst recherchezaken VROM
     
        7.7.1 De organisatie
          7.7.2 Verantwoordingslijnen
          7.7.3 Samenwerking
          7.7.4 Methoden
    7.8 Conclusies

    8 INLICHTINGENDIENSTEN

    8.1 Inleiding
         
    8.1.1 Wettelijk kader
          8.1.2 De inlichtingendiensten en
    georganiseerde criminaliteit
          8.1.3 Integriteit van de overheid
    8.2 De Binnenlandse veiligheidsdienst

          8.2.1 Organisatie
          8.2.2 Sturing en controle
          8.2.3 Projectmatig werken
    8.3 De BVD en
    criminaliteitsbestrijding
          8.3.1 Het
    gebruik van BVD-informatie in een strafproces
          8.3.2 Samenwerking tussen BVD en politie
          8.3.3 Samenwerking BVD – politie/justitie in
    concrete strafrechtelijke onderzoeken
          8.3.4 De landelijke officier van justitie
    8.4 Bijzondere methoden
       
      8.4.1 Algemeen
          8.4.2 Informanten en agenten
          8.4.3 Technische middelen
          8.4.4 De bevoegheidsregeling tot inzet van
    methoden
          8.4.5 BVD-methoden in strafrechtelijk
    onderzoek
    8.5 Informatievergaring, -opslag en
    -verstrekking
          8.5.1 Wettelijk
    kader
          8.5.2 Verbod tot verstrekking van informatie
    (geheimhoudingsplicht)
          8.5.3 Recht op informatie
          8.5.4 Vernietiging van dossiers
    8.6 Conclusies

    9 OPENBAAR MINISTERIE

    9.1 Inleiding
         
    9.1.1 Algemene introductie
          9.1.2 Plan van aanpak
    9.2 Organisatie van het OM
     
        9.2.1 Organisatiestructuur
          9.2.2 Reorganisatie OM
          9.2.3 Benoeming, ontslag, werving en
    opleiding
    9.3 Zaken en werkwijze
       
      9.3.1 Sturing en controle van de politie
          9.3.2 Besluitvorming bij selectie van
    onderzoeken
          9.3.3 Inzet opsporingsmethoden
          9.3.4 Verslaglegging: verplichting tot het
    opmaken van proces-verbaal
    9.4 Samenwerking en cordinatie
     
        9.4.1 Ressortelijke adviescommissies, LOCO en Raad
    van advies voor de CID
          9.4.2 Cordinerend beleidsoverleg
          9.4.3 De Vergadering, later het College van
    procureurs-generaal
          9.4.4 Internationale samenwerking
    9.5 Sturing en controle van het OM

          9.5.1 De minister van Justitie
    Noot
          9.5.2 Centrale toetsingscommissie
          9.5.3 De rol van de rechter
    9.6 Conclusies

    10
    RECHTERS-COMMISSARISSEN

    10.1 Inleiding
       
      10.1.1 Algemene introductie
          10.1.2 Plan van aanpak
    10.2 Taak en organisatie
     
        10.2.1 De taak van de rechter-commissaris
          10.2.2 Organisatiestructuur van het
    rechter-commissariaat
          10.2.3 De cordinerend rechter-commissaris
          10.2.4 Werving, selectie en opleiding
          10.2.5 Ontwerp herziening gerechtelijk
    vooronderzoek
    10.3 Zaken en werkwijze
          10.3.1 De rol van de rechter-commissaris
          10.3.2 Opsporingsmethoden,
    rechters-commissarissen en rechtbanken
          10.3.3 Sturing en controle door de
    rechter-commissaris
    10.4 Onafhankelijkheid, beleid en
    hirarchie
    10.5 Conclusies

    11 BURGEMEESTERS EN
    KORPSBEHEERDERS

    11.1 Inleiding
    11.2 Organisatie
          11.2.1
    Burgemeester-korpsbeheerder: beheerstaken
          11.2.2 Burgemeester-niet-korpsbeheerder: taken
    met betrekking tot gezag en beheer
          11.2.3 Verhouding gezag en beheer
          11.2.4 Rol korpsbeheerders bij kernteams
    11.3 Beslissing over de keuze van zaken en
    methoden
          11.3.1 Betrokkenheid bij
    prioriteitenstelling
          11.3.2 Bestuurlijke rechtshandhaving
          11.3.3 Methoden
    11.4 Samenwerking en controle
     
        11.4.1 Ministerie van Binnenlandse Zaken
          11.4.2 Gemeenteraden
          11.4.3 Korpsbeheerdersberaad
    11.5 Conclusies

    12 MINISTERIES

    12.1 Inleiding
       
      12.1.1 Algemene introductie
          12.1.2 Plan van aanpak
    12.2 Het ministerie van Justitie

          12.2.1 Beleidsvorming en formele en materile
    wetgeving
          12.2.2 Opsporingsmethoden
          12.2.3 Het ministerie van Justitie en het
    openbaar ministerie
          12.2.4 Het ministerie van Justitie en de
    politie
          12.2.5 Organisatie ministerie van Justitie
          12.2.6 Reorganisatie ministerie en
    reorganisatie OM
    12.3 Het ministerie van Binnenlandse
    Zaken
          12.3.1 Beheer op afstand
          12.3.2 Opsporingsmethoden
          12.3.3 Korpsbeheerders
          12.3.4 Binnenlandse veiligheidsdienst
          12.3.5 Organisatie ministerie van Binnenlandse
    Zaken
    12.4 Verhouding tussen de ministeries van
    Justitie en Binnenlandse Zaken
    12.5
    Conclusies


    inhoudsopgave en zoeken